BasBQ
Beef en Steak

Beef jerkey

 
 

Chtakafri

Kooltjesharker
Berichten
130
Ik zou graag eens beef jerkey maken op de smoker of bbq. Is dit mogelijk? Ik heb wel een aantal rexepten kunnen vinden waar het vlees low en slow in de over gaat, dus leek het mij ook mogelijk op de Q. Iemand ervaring en misschien. Een lekkere rub voor Beef Jerkey?
 
geen ervaring mee, wel benieuwd naar ;)
 
Klinkt als een interessant project, hoewel het niet makkelijk zal worden.

Beef jerky wordt nl. niet gegaard maar gedroogd. De ideale temperatuur zou volgens bepaalde bronnen 140F oftewel 60C zijn. Dit gaat sowieso niet lukken op een normale BBQ en ook op een smoker is dit een lastige temperatuur.
Misschien een CSG icm een elektrisch element voor de warmte...

In een ver verleden heb ik mij hier niet aan gewaagd en heb de normale oven voor mijn beef jerky gebruikt, maar dan mis je uiteraard de rooksmaak.
 
Uhh....lichte vlaag van verstandsverbijstering :-

Natuurlijk wordt het vlees wel gegaard op 60C.....
 
Als ik straks thuis ben zal ik nog wel even wat opzoeken
 
Sander, alle recepten die in de oven kunnen, kunnen ook in de bbq. Gewoon proberen.
 
Het maken van beef jerky heeft een oorsprong in het conserveren van vlees voor een langere periode. Goede beef jerky wordt ook lang gemarineerd en vervolgens minimaal 10 uur op een constante temperatuur van 60 graden gedroogd. Daarnaast moet het vlees van goede kwaliteit zijn met zo min mogelijk vet, aangezien vet voor bederf zorgt.

Ik ben absoluut voor experimenteren en ik wordt zelf ook altijd aangestoken door het enthousiasme op dit forum. En ik zou me ook zeker niet laten tegenhouden om beef jerky een keer op de BBQ te proberen.
Maar realistisch gezien zal er geen top beef jerky van de Q komen. In het filmpje van de BBQ Pit Boys zie je ook op het eind dat het vlees onvoldoende gemarineerd/gedroogd is, aangezien de kleur in de binnenkant veel te licht is.

Dat allemaal gezegd hebbende; idd gewoon proberen en het zal best een lekkere snack zijn die van de Q komt. Verwacht alleen niet dat de smaak en textuur in de buurt komen van de beef jerky die je uit de US gewend bent.
 
Gedurfd maar idd goed om gewoon eens te proberen iig weer een ervaring ebij en wie weet ben je toch verrast met het resultaat.
 
ik ga het gewoon proberen en kijken wat er van komt, ik denk dat ik mijn WSM (zonder water) wel laag kan houden, of ik de 60 graden kan aanhouden weet ik niet, maar ik denk dat de toegevoegde rooksmaak een extra is waar een oven niet aan kan tippen...

I'll keep you posted...
 
Men wil natuurlijk gebruikmaken van wat al in huis is qua apparatuur, en niet nog iets moeten aanschaffen, weet ik heel goed. Ik meld toch maar even dat in de VS gebruikt men tegenwoordig meestal zo'n droogautomaat (dehydrator) om jerky te maken. Die kunnen laag temperaturen van 50 of 60C dagenlang vasthouden.

Helaas zijn ze niet echt goedkoop, behalve als je het echt vaak wil maken: http://www.marmelot.com/marmelot/voedsel-droog-machines-c-59.html

Ik heb zelf nooit jerky mee gemaakt, wel fruit gedroogd.
 
Je kunt beef jerky na het roken en drogen op de bbq misschien ook wel na laten drogen door het open in een koelkast te leggen.
Ruikt die ook gelijk lekker ;)
 
Dan eerder in de oven op de laagste stand met de deur op een kier...
 
Beef jerky is prima op de bbq te maken hoor!
Ik heb het al een paar keer tot volle tevredenheid gedaan, zowel op off set als op de proq. De grootste uitdaging is het om de temperatuur laag genoeg te houden (rond de 60 graden) maar met wat oefening lukt dat ook prima.

Mager rundvlees in dunne reepjes snijden, nachtje marineren en vervolgens zo'n 6 tot 8 uur drogen en klaar is kees.

Marinade:
4 etl sojasaus (ik gebruik ook wel ketjap manis)
4 etl worchestershire sauce
2 tl zout
2 tl grof gemalen zwarte peper
3 teentjes geperste knoflook.

Dit kun je natuurlijk ook nog pittiger maken als je daar van houdt.

Wat plaatjes uit mijn "archief":

IMG_0371.jpg


IMG_0373.jpg


IMG_5473.jpg


IMG_5482.jpg


Succes gewenst!
 
ziet er goed uit
 
Die gaat met stip op mijn lijst. Lekker snacken.
 
waow, ziet er goed uit... ik wilde dit weekend wat gaan klaarmaken, maar helaas heb ik even de tijd niet, dus we gaan alles klaarmaken voor volgende week denk ik... hmmmm
 
Nog een kleine tip: je vlees niet eerst droogdeppen, maar gewoon rechtstreeks uit de marinade op het rooster leggen. Het drogen duurt dan misschien wel iets langer maar de smaak wordt veel intenser.
 
Terug
Bovenaan Onderaan