BasBQ
Beef en Steak

BCC voor het stickertje met wat beginnersvragen

 

pizzabakker

Vuurmaker
Berichten
62
Afgelopen weekend mijn eerste keer "echt" bbq-en. Op advies van het forum begonnen met een BCC.

De kip eerst lekker gerubt met de Santa Maria Rub van de Plus (zelf rubs maken staat later op de planning). En voor wat extra smaak heb ik ontbijtspek onder het vel van de kip gestopt.



Daarna de kip indirect op op de bbq gelegd. Eerst de briketten koud aan 1 kant en een stuk of 12-15 hete briketten er boven op.



Omdat ik wilde leren met de temperatuur te spelen, heb ik een tweede Fantast thermometer erbij gelegd. Echter kwam de temperatuur op de Fantast niet boven 100 - 105 graden. Echter mijn dome thermometer gaf wel de gewenst 175 - 190 graden aan.  Ikzelf denk dat het komt omdat de kip op het kolenrooster in een Ikea schaal lag. En de warme lucht stijgt op en door het hitteschild, werd het daar niet zo warm. Klopt dat? En betekent dat ik voor de volgende keer beter de kip op het gewone rooster kan zetten, waarmee dit probleem is opgelost??

Want het verschil tussen de dome en thermometer was erg groot.


Het eindresultaat was wel erg geslaagd. De kip was erg mals en sappig van binnen!



Als laatste had ik nog de vraag omtrent de briketen. Ik heb er nu voor gekozen om alles aan 1 kant te leggen, maar ik zie ook mensen die werken met de weber brikethouders. Het voordeel van de brikethouders lijkt mij dat je de overgebleven gedoofde briketten makkelijker weer kan opstoken, omdat je het bakje zo in de kolenstarter kan gooien.

Graag hoor ik jullie voorkeur. 




 
Prima gelukt!

Ik leg de kolen meestal aan beide kanten dan hoef ik de kip niet te draaien!
 
Lekker kippetje, gefeliciteerd met je Tokkie.
 
Riestad +1

mooi kippie verder hoor, welkom bij de tokkies
 
Gratz met tokkie!
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Kolen aan beide kanten, kip op het kolenrooster. Bij een BCC is de thermometer in je deksel voldoende, zorg alleen dat deze niet boven de kolen zit.
 
Volgens mij is dit een 47. Dan word het erg lastig om beide kanten te stoken. Maar al met al ziet je kippetje er erg lekker uit.

Gefeliciteerd
 
Gefeliciteerd.  Hier ook aan twee kanten kolen en als de kip te hard kleurt, vouw ik er losjes wat Alu om heen.
 
Ziet er prima uit. Proficiat met de tok
 
Ziet er lekker uit! en welkom bij de tokkies.
Ik heb zelf de briketten mandjes van weber en dat gaat prima. Hergebruik van kolen doe ik zelf alleen nooit, gewoon niet te veel gebruiken en dat is weer een kwestie van een beetje proberen.
Ik kan op 1 mandje met weber briketten toch al gauw 4 uur + low en slow
 
Terug
Bovenaan Onderaan