BasBQ
Beef en Steak

BCC plus gerookte kipfilet

 
 

uipko

Pitmaster
Berichten
735
Voordat ik dit forum had gevonden, ongeveer een jaar geleden, maakte ik regelmatig BCC. Nieuwe recepten proberen is natuurlijk veel leuker dan weer een BCC maken. Vandaag gaat het dan toch gebeuren. Een groep vrienden komt langs dus een mooi moment om wat lekkers te maken. Ik heb nog ~1kg longhaas dus dat gaat sowieso gebeuren, maar daar ga ik het bij low&slow voor de rest niet over hebben ;). Maar het is eigenlijk net iets te weinig, daar naast wordt rood vlees ook niet door iedereen gewaardeerd. Dus gekozen voor iets makkelijks, de BCC. Deze zou ik het liefst op de kettle doen maar die is al gebruik dus het kippie mag op de WSM, ook wel leuk om eens te proberen.

En als de WSM dan toch aan staat kunnen er ook nog wel wat filetjes op. Dus meteen maar 8 filetjes gekocht.

Kippie in de rub met wat olijf olie:
IMG_5781_zps74526c26.jpg


Deze nog even een uurtje terug in de koelkast en meteen even de Solis getest:
IMG_5782_zpsed8d1eba.jpg


De filetjes mogen lekker zwemmen:
IMG_5776_zps515a3cdd.jpg


De filetjes als eerst op de WSM, dat was nog behoorlijk passen en meten:
IMG_5787_zpsbe2b698e.jpg


Het kippie op het onderste rooster zodat die het lekker warm heeft, past maar net:
IMG_5793_zpsef308776.jpg


[bbqsession]210[/bbqsession]
Of op de HM: deberghuizen.dyndns-home.com:8888
 
Hoe komt het dat jou blower zoveel op 100 % staat Uipko? 
 
Lekkerrrr Heb je straks ook foto's van de longhaas?? :D :D :D
 
Jappert zei:
Hoe komt het dat jou blower zoveel op 100 % staat Uipko?

Volgens mij komt dat deels door de klep die ik er nu tussen heb, fan uit = klep dicht. Als de fan uit staat komt er ook na genoeg geen lucht in de Q. Ik wil nog wel even kijken naar de pid waardes om te kijken of de fan ipv 100-0 etc. op 50% kan draaien.
 
Resultaat van de kippetjes:

Ik was een beetje bang voor een "tweede rangs" bcc, maar de WSM BCC heeft ons aangenaam verrast! De kip was malser dan ooit, velletje iets minder crispy maar voor de rest formidable!

Kippie klaar:
IMG_5808_zps64a87b6c.jpg


Kippie in stukkies ;) :
IMG_5811_zps8da1d1c1.jpg


Op het bordje:
IMG_5812_zps7fd76d70.jpg


Na dat iedereen weg was de filetjes ingepakt:
IMG_5816_zpsad45fa50.jpg

IMG_5817_zpsff6b3567.jpg


en natuurlijk ook ven geproefd:
IMG_5822_zps86cdf42d.jpg
 
De filet was beter dan vorige week. Maar de BCC was veel malser. Ik weet niet of het mogelijk is de filetjes ook zo mals te krijgen. Ik heb nu de tijd/temp gebaseerd op de BCC, voor de filet mag de WSM iets warmer denk ik. Volgende keer gaat de WSM op 120 voor de filetjes!
 
Ziet er allemaal iig erg lekker uit.  :)
Een BCC kan je gerust op een hogere temp maken (190 gr C), dit komt het velletje zeker ten goede.
Alleen de fileetjes zou ik persoonlijk wel L&S doen, en minder ver doorgaren (zo'n 67 gr C), dan zijn ze mooi sappig.

Mac
 
Mac zei:
Ziet er allemaal iig erg lekker uit.  :)
Een BCC kan je gerust op een hogere temp maken (190 gr C), dit komt het velletje zeker ten goede.
Alleen de fileetjes zou ik persoonlijk wel L&S doen, en minder ver doorgaren (zo'n 67 gr C), dan zijn ze mooi sappig.

Mac

Ik weet dat de BCC heter mag, doe het normaal op de kettle. Maar ik zat ook nog met een tijds planning vandaar dat ik hem niet hoger heb gezet.

Kip op 67 C er af halen is dat OK? Kan me voorstellen dat het dan een stuk malser blijft.
 
Als je alleen de kipfilet doet, zou ik idd niet veel hoger gaan als 67 gr C hoor.

Tenzij je voor een bejaardentehuis kookt, dan kan je beter naar de 75 gr C, maar dan moeten ze er ook wat te drinken bij krijgen  ;)
Standaard staat voor kip minimaal zo'n 75 gr C (maar dat is dan de veiligste keuze, rekening houdend met alles en iedereen).
(kwestie van proberen natuurlijk)

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan