BasBQ
Beef en Steak

BCC met asperges en mais van de Q

 

CrossFit

Sprokkelaar
Berichten
39
Vandaag weer lekker met de Q in de weer geweest en de bedoeling was om een maaltijd te gaan maken.
Afgelopen weekend vėėl hier op het forum (en websites) gelezen over temperatuur beheersing en ik ben vandaag daar niet ontevreden over!

Samen met de kinderen hebben we beer can chicken, asperges en mais op de Q klaar gemaakt.

Op tijd begonnen met de Q aan te steken (tijd management is een "uitdaging" , maar daar gaat het gewoon in de keuken ook nog wel eens "fout" ), kip in de kruiden gezet en op de chicken sitter die bij de Q zat.
Ook ondertussen een thermometer aangeschaft (Inkbird IBT-2X), dus ook daar eens mee aan de gang.

Opstelling in de Weber was aan de linker- en rechterkant een kolenbakje. Deze vol met hete kolen. In het midden aluminiumfolie voor het vocht van de kip en de kip in het midden van het rooster. 1 thermometer op het rooster en 1 in de kip. Rooster op het deksel in het midden (tussen de kolenbakjes in)
Nadat ik de kolen in bakjes had gegooid, kip erop en klep dicht................ Binnen no-time zat de Q op 250 graden (standjes cremeren 😎) , dat was "iets" hoger dan de 175-180 graden 🤣. Rustig aan het spelen geweest en uiteindelijk na een kleine 25 - 30 minuten had ik hem op 175 stabiel en daar is hij de rest van de tijd (lees een half uur) op gebleven.

Ofwel, de volgende keer eerst temperatuur in orde brengen en dan pas vlees erop?
Kip had ook maar een klein uurtje nodig om gaar te worden met een heerlijk krokant velletje 👍. Vooral het kritische publiek (lees de kinderen) waren daar super blij mee.
IMG_20230607_171424969.jpg


Daarnaast mijn rechthoekige bbq aangestoken om de asperges (knoflookboter, verse knoflook en zout) op te zetten en de mais op te roosteren.

IMG_20230607_174003809.jpg
IMG_20230607_181326505.jpg


Ook voor de zekerheid aardappeltjes gemaakt in de airfryer 😉
Asperges waren we alle 3 een beetje verdeelt over. Hoe verder we naar boven kwamen, hoe lekkerder we ze vonden. Asperges zijn we sowieso al niet echt gek op, maar houden wel van dingen proberen.
Mais roosteren was zeer geslaagd!

Zondag gaan we spareribs maken (volgens de 3 - 2 - 1) methode, met maisbrood en baked beans.
Ik denk dat ik dan het beste de minion kan gebruiken, zodat ik genoeg ruimte voor de spareribs over hou? Ik heb geen diffuser plate voor mijn Weber.
 
Terug
Bovenaan Onderaan