BasBQ
Beef en Steak

BBQ versie Mexicaanse Carnitas

 
 

Gert-Jan

Sprokkelaar
Berichten
43
Onlangs werd mij gevraagd of ik voor de familie op 2e kerstdag wat te eten wil gaan verzorgen. Dit verzoek kwam voornamelijk van mijn neefjes en nichtjes, aangezien die wel zin hebben om BBQ te eten. Nu kan ik het standaard repertoire wel voorschotelen, maar iets nieuws proberen is natuurlijk ook wel zo leuk. Mijn idee is dan ook om de Mexicaanse tour op te gaan en 2 soorten Carnitas te maken, varken en kip, en spare ribs (niet super Mexicaans maar wel een grote favoriet binnen de familie, zet ik die niet neer is het een grote teleurstelling en vrees ik voor muiterij.

Afijn,dit weekend maar eens een proefrondje gedaan met de carnitas van varkensvlees. Hiervoor ben ik gisteren begonnen met een boston butt van ruim 2 1/2 kg (niet echt een boston butt, er zal maar een heel klein deel van het schouderblad in, maar goed).

Na de zwoerd te hebben verwijderd heb ik een aantal inkepingen gemaakt om meer rub aan te kunnen brengen

2djz3iv.jpg


Ik heb een rub gemaakt met zout, peper, komijn en oregano. Deze heb ik gemengd met wat olijfolie om zo een natte rub te krijgen. Hier heb ik het vlees goed mee ingerubt

2ymymv4.jpg


Daarna ingepakt in vershoudfolie en een nacht in de koeling gelegd

245zpki.jpg


Vanochtend heb ik de WSM opgestookt en het vlees op het rooster gelegd

2lwoh6x.jpg


Na 2 1/2 uur heb ik het vlees er vanaf genomen, kerntemperatuur was rond de 45 graden en heb ik ui en knofloof tussen en op het vlees gelegd en overgoten met wat vers geperst sinaasappelsap

i4fujn.jpg


De boel ingepakt en teruggelegd op de WSM. Deze wilde de hele dag niet echt goed warm worden, met alle ventilatie open kwam de temperatuur net aan op 95 graden, een teken voor een lange sessie dus. Achteraf lijkt dit te komen door oude ecobrasa's, eind van de middag heb ik de snake die ik had gemaakt moeten verlengen met nieuwe ecobrasa's en de temperatuur wilde wel stijgen, ik heb dit echter niet boven de 110 graden laten komen.

Na lang wachten kwam de kerntemperatuur eindelijk op 88 graden en was het tijd om het vlees weer naar binnen te halen

119qwef.jpg


Hierna het vlees uit het vocht gehaald en nog een half uurtje laten rusten voordat ik het gepulled heb

24x2tz4.jpg


Gezien de tijd is het gebleven bij het even proeven van het vlees, morgen staat dit op het menu aangevuld met home-made guacamole en pico de gallo. Smaak is goed, mag alleen een beetje meer pit in dus de volgende keer gaat er nog een vers jalape?o pepertje bij.

 
Lust ik wel ;)
 
Klinkt geweldig! Let op. In een goeie pico de gallo zit jalape?o dus daar komt ook al wat hitte bij kijken. Een mooie tequila of een Corona erbij en Bob is je oom... salut! Oh ja, creme fraiche met wat limoenrasp en -sap erbij voor frisse verkoeling is ook zalig!
 
mooi gerecht, en mooie aanvulling van Sander  :)
 
Sander72 zei:
Klinkt geweldig! Let op. In een goeie pico de gallo zit jalape?o dus daar komt ook al wat hitte bij kijken. Een mooie tequila of een Corona erbij en Bob is je oom... salut! Oh ja, creme fraiche met wat limoenrasp en -sap erbij voor frisse verkoeling is ook zalig!

Thanks, de pico de gallo heeft inderdaad ook al een jalape?o, eerst maar eens proberen hoe het straks smaakt (thuiswerk dagje, 3 keer raden wat hier voor de lunch op het menu staat :D)

De cr?me fra?che met limoen ga ik zeker meenemen
 
Ay caramba!
 
En een impressie van het uiteindelijke resultaat:

2hhfwg5.jpg


Erg jammer dat ik geen foto's van de borden heb genomen, die zagen vaak er ook erg smakelijk uit. Sander72, nog bedankt voor de cr?me fra?che met limoen tip, die viel ook goed in de smaak.
 
Top kerst zo!
 
Terug
Bovenaan Onderaan