BasBQ
Beef en Steak

BBQ verjaardag zoon & vaderdag

 
 

Gabor

Pitmaster
Berichten
503
Lees afgelopen week veel verslagen en vragen over BBQ-en voor grotere groepen c.q. catering dus in dat kader hierbij mijn verslag van zondag 16-6. Moest ff bijkomen en alle rotzooi opruimen voor ik hier aan toe kwam. BBQ ter gelegenheid van de verjaardag van ons zoontje en vaderdag. Mooi weer en ca. 25 volwassenen en 7 kinderen op bezoek. En na mijn enthousiaste verhalen over BBQ-en dan kun je niet anders dan proberen de verwachtingen waar te maken dus dan moet je echt aan de slag. De opzet was om mensen met low & slow BBQ-en kennis te laten maken en dat is aardig gelukt.

Vrijdagmiddag boodschappen bij de Makro gedaan. Lagen daar eindelijk eens de Angus picanha?s tegen een mooie prijs dus die ook maar ff meegenomen.

Gerechten: MOINK balls, zalm, spare ribs en pulled pork, evt. nog ossenhaas.

Het menu was als volgt:
Stokbrood met zelfgemaakte kruidenboter van basilicum en gedroogde tomaat. Afbakbrood genomen en niet te veel zodat er genoeg vlees en vis gegeten zou worden, dat had ik al uit diverse draadjes vernomen! Betekent dat je wel op tijd moet gaan serveren.
MOINK balls: 2,5 kg gehakt was in de aanbieding bij de Makro, levert ca. 3,25 kg ballen op als alle ingredi?nten zijn toegevoegd. Ik maak ze van ca. 40 gram dus er kwamen bijna 90 ballen uit, zeg 3 ballen de man om de eerste trek te stillen.
Bobby Flays zalm op een ceder houten plank: zalmfilet was in de aanbieding bij de Makro en 2 kleine filets van 1200 gram genomen, daar wat vanaf gehaald zaterdag voor moeders dus er bleef ca. 2kg over, 2 mooie moten van ca. 1kg.
3 slabs St. Louis style spare ribs: 3,25 kg totaal, hierbij heb ik op ca. 40 procent afval gerekend dus zeg 2kg blijft er over.
Pulled Pork: schouder van 4800 gram, leverde iets meer dan 3kg PP op, dus 100 gram per persoon op een broodje.
Ossenhaas lomo al trapo: indien te weinig nog 1,5 kg Argentijnse ossenhaas om een lomo al trapo te maken. Spectaculair, lekker en snel klaar![/list]

Totaal bruto 3,25 + 2 + 2 + 4,8 = 12 kg = 400 gr de man.
Totaal netto 3,25 + 2 + 2 + 3 = 10,2 kg = 350 gr de man.

Aangevuld met:
1 kom met cole Slaw (recept Dominique waarvoor dank, erg lekker!!)
1 groene salade
45 witte bolletjes voor pulled pork[/list]

Laten de kinderen iets minder eten dus zeg 400-425 gram per volwassene. Alles ging op en ook nog 1kg ossenhaas klaargemaakt, zelf kon ik niet meer maar een paar mensen hadden nog een gaatje.

Heb zelf een Butcher Boys Qamado Large en een Weber OTP 57 en kon van een vriend nog een OTP 57 lenen. Was ik blij om want voor PP ben je de Qamado 8 uur kwijt dus ribs en moinks moeten op 2 webers. Ribs moeten bijelkaar ook geruime tijd dus 2 OTP?s geven wat extra lucht in het draaiboek.

?s Ochtends half 8 Qamado aangestoken en 8 uur de PP er op. Om half 9 eerste run MOINK balls en ribs. Na 1,5 uur 2e run MOINKS. Ribs waren na uur nog niet op 70?C dus liep uurtje uit met de ribs. Daarom blij dat ik een extra BBQ had. De PP wilde maar niet stijgen na het inpakken dus na wat mailverkeer met een BBQ vriend het advies geduld te hebben toch maar schoorvoetend gehonoreerd (2 lagen folie verwijderd want had hem in 4 lagen zitten) en hij begon na 10 minuten te stijgen. Dat blijft toch altijd een mooie ervaring, je weet dan bijna zeker dat het goed gaat komen! Gelukkig voldoende hulp van vrienden en familie gehad om alles te kunnen klaarmaken en serveren, volgende keer zorg ik dat er iemand bij is om te helpen die niets met het feest te maken heeft en dus gewoon door kan gaan :D

De MOINKS en ribs hoefden alleen maar opgewarmd te worden (ca. 30 minuten aangehouden), had ze al in de glaze gezet. Tussen 4 en 7 uur topdrukte dus wel even druk om alles klaar te krijgen maar gelukkig genoeg hulp gehad van de aanwezigen, alles daardoor onder controle gebleven!

Hieronder een aantal foto?s om een indruk te geven. Ik vond het hartstikke leuk om te doen en een mooie ervaring maar ik heb wel te weinig mensen gesproken en dat is jammer ondanks de leuke reacties en blije gezichten die ik heb gekregen en gezien. Ga ze nog maar een keer terugvragen in kleine groepjes ;)

































Dank voor het kijken.
 
Pracht reportage, met ongetwijfeld veel blije gezichten!
 
Goed bezig geweest, ziet er lekker uit.
 
Zodekippen zeg

Dat is gewoon keihard werken geweest.

Top
 
Diepe buiging....
 
Super! Wat een onderneming. Maar blije gezichten maken alles goed.
 
Mooi Mooi!! Prachtige samenstelling en presentatie.
 
Mooie run en lekkere gerechtjes! Dat zullen je gasten niet snel vergeten denk ik, dus een volgende keer kan je niet met iets minders aan komen zetten weet je hoop ik :p
 
+ 1

je legt de lat voor jezelf wel weer erg hoog

ziet er allemaal wel erg smakelijk uit.
 
Ik zie dat je een gietijzeren schijf op de kamado hebt zitten. Dit lijkt geen origineel exemplaar.

Mocht dat zo zijn, wat zou een overweging zijn om een rvs schijf te vervangen voor een gietijzeren?
 
prachtige gerechten, prachtige foto's en wat ik begrijp ook prachtige gezichten.
geweldig gedaan
 
Mooi en lekker feestje man , mooie reportage.
 
Top gedaan met, ik weet zeker, tevreden gasten en enthousiaste reactie's naar jou toe  :D
 
animaatjes-applaus-27224.gif


Hulde

Mac
 
Ik neem mijn hoed voor je af! Wat een veelzijdige Q-party maakte je ervan!  :)
 
good work!
 
Dank voor de leuke reacties en complimenten, afgelopen zondag al veel gehad en nu weer ;).

Heb veel info opgedaan uit de draadjes van Mac, Maroc en Ivo over de feesten die zij verzorgd hebben of gaan verzorgen. Denk hierbij aan welke gerechten en in welke volgorde, planning, voorbereiding etc. Daarom er een aardig succes van kunnen maken zonder al teveel stress kan ik stellen. En dat is nou een van de redenen waarom dit forum zo leuk is! Uiteraard wel een kleine kater maandagochtend van de hoeveelheid wijn die ik heb genuttigd de hele middag, daar had ik me dan wel weer op verkeken :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan