Beef en Steak

BBQ Ontmaagding: Spare ribs 321

CoinStorm

Sprokkelaar
Na een 4 daagse vertraging van PostNL met mijn kolen, aanmaakwokkeltjes en staalborstel kon ik dan eindelijk aan de slag met mijn Monolith.
Donderdag een kleine oefensessie gehouden om te kijken waar en hoe de Q reageert op het open en dicht doen van de schuifjes. Toen lukte het om 'm een uur lang op 130 graden te houden. Dus ik had goede moed voor vrijdag. Na een aantal filmpjes van o.a. Noskos en EtenMetNick begonnen aan het kruiden en aansteken van de ribbetjes. In al mijn enthousiasme vergeten daar een foto van te maken. Volgende keer komt die er zeker bij! Toen de wijzer 120 graden aangaf de ribs d'r op gegooid en dik 1,5 uur laten roken met 2 blokjes kersenhout.

Toen van de Q afgehaald en voorzien van aluminiumfolie (2 laagjes op aanraden van de pro's) met boter en bruine suiker.

Ribs op folie.jpg

Ribs in folie.jpg

Bij deze temperaturen buiten kan een lekker koud drankje natuurlijk niet ontbreken en kwam een andere hobby goed van pas:
De Bourbon Smash met eigen gekweekte munt is op dit moment toch wel 1 van mijn favoriete cocktails!
Four Roses Bourbon smash.jpg

Helaas was de temperatuur (ook al tijdens het roken) stiekem opgekropen naar 130 graden.
Ik heb van alles geprobeerd maar kreeg het helaas niet voor elkaar om 'm naar 110/120 te laten gaan.
Toen maar gewoon doorgegaan met de intentie om hier in deze post de iets meer gevorderden onder jullie te vragen hoe ik dit had kunnen voorkomen. Aan het einde van dit draadje een vraag of 2 hierover.

Nu eerste weer verder met de ribbetjes. Na 1,5 uur in de folie (en een kerntemperatuur van 92C) heb ik ze uit de folie gehaald en in de lak gezet met een home made bbq saus gebaseerd op de bbq saus van EtenMetNick. Zeer zeker een aanradertje!
Ribs met bbq saus.jpg

ribs met bbq saus op Q.jpg

Zoals te zien op de laatste foto ben ik (ook weer in al mijn enthousiasme) vergeten een lekbak te kopen en onder de ribs te plaatsen. Nu dus de deflectorplates schoonmaken..

Uiteindelijk waren ze qua smaak helemaal top maar qua bite toch nog wel vrij stug. Ik ben zelf niet een fall of the bone kind of guy maar dit was echt te stevig. Het liefst heb ik ze met een kleine bite maar dat je het vlees dan met je tanden zo van het bot af trekt. Ik neem aan dat dit met de temperatuur te maken heeft gehad. Maar al met al wel een ontzettend leuke middag gehad en zeer genoten van het eindresultaat. Ook hier helaas geen foto van. De baas en mijn ouders waren onder de indruk en speelden maar al te graag proefkonijn. More to come dus!

Als laatste 2 vraagjes aan jullie:
1. Wat had ik kunnen doen om de ribbetjes "goed" te krijgen? Is dat alleen een kwestie van een lagere temperatuur geweest?
2. Wat is de beste manier om de deflectorplates schoon te krijgen? Warm water en een sopje?

Maandag gaat er een rollade op, iets makkelijker naar mijn idee. Ik heb er zin in!

Stenen niet nat maken.
Gewoon vuil afsteken met plamuurmes of zo, de rest brand er wel af.
Ribben goed maken doe je met veel oefenen 😉 alle ribben zijn anders.
130 graden zou geen probleem mogen zijn.
Mijn laatste gingen zelfs naar 140 na inpakken. Die waren wel fall of the boon, ik heb ze graag zo.

Nu zijn de tijden bij 3-2-1, slechts een indicatie maar anderhalf uur voor deel 1 is wel vrij kort.
Hoe heb je de temperatuur gemeten? Op het rooster of met de dome thermometer, had je deze gecontroleerd?

Je deflector plates krijg je het beste schoon door de bbq goed op te stoken 350+ dan brandt hij gewoon schoon.

Nu zijn de tijden bij 3-2-1, slechts een indicatie maar anderhalf uur voor deel 1 is wel vrij kort.
Hoe heb je de temperatuur gemeten? Op het rooster of met de dome thermometer, had je deze gecontroleerd?

Je deflector plates krijg je het beste schoon door de bbq goed op te stoken 350+ dan brandt hij gewoon schoon.
Ik heb de temperatuur gemeten met de dome thermometer. Die had ik wel geëikt in heet water van te voren. Thanks voor de tip van de deflector plates. Ga ik dan binnenkort maar even doen!

De temperatuur kan geen probleem geweest zijn. Zoals eerder aangegeven zou het eerste deel van de garing wat te kort zijn geweest. Kwestie van oefenen!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Ik zou je niet zo blindstaren op die temperatuur schommeling van +- 5 tot 10 graden. Heb ik ook wel eens en het vlees smaakt er echt niet minder om.

Ik zou je niet zo blindstaren op die temperatuur schommeling van +- 5 tot 10 graden. Heb ik ook wel eens en het vlees smaakt er echt niet minder om.
Nee dat deed het zeker niet. Was ontzettend lekker!

Verstuurd vanaf mijn ELE-L29 met Tapatalk

Ik heb de temperatuur gemeten met de dome thermometer. Die had ik wel geëikt in heet water van te voren. Thanks voor de tip van de deflector plates. Ga ik dan binnenkort maar even doen!
Dat is niet de juiste manier. Nu weet je de temperatuur ter hoogte van de thermometervoeler, maar nog steeds niet op het rooster waar je vlees ligt.

Heerlijk! Geniet van je monolith

Dat is niet de juiste manier. Nu weet je de temperatuur ter hoogte van de thermometervoeler, maar nog steeds niet op het rooster waar je vlees ligt.
Dan zal ik even moeten zoeken naar een thermometer voor op het rooster. Dank voor de feedback!

Dan zal ik even moeten zoeken naar een thermometer voor op het rooster. Dank voor de feedback!

koop er een bij de Ikea, kost je 13 euro en gaat jaren lang mee ;)

Dat de ribben iet helemaal perfect waren geeft je een excuus ( als je dat nodig hebt ) om ze snel nog een keer te maken.

Gelukkig waren waren ze wél lekker en zoals altijd baart oefening kunst.

Je zou de volgende keer in plaats van puur op de kerntemperatuur af te gaan de garing kunnen laten bepalen of je rack nog langer in de folie nodig heeft. Dit check je makkelijk met de voeler van je thermometer of met de buigtest.

Mooie Q trouwens, veel plezier ermee!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gelukkig waren waren ze wél lekker en zoals altijd baart oefening kunst.

Je zou de volgende keer in plaats van puur op de kerntemperatuur af te gaan de garing kunnen laten bepalen of je rack nog langer in de folie nodig heeft. Dit check je makkelijk met de voeler van je thermometer of met de buigtest.

Mooie Q trouwens, veel plezier ermee!

En qua thermometer ben ik zelf erg tevreden over mijn inkbird ibt-4xs. Behoorlijk uitgebreid en heel betaalbaar.

Gewoon nog een keer maken.
321 zijn richttijden.
Vooral kijken en voelen hoever ze zijn door te prikken tijdens inpak folie.

Kerntemperatuur met ribben? Dat heb ik echt nog nooit gedaan. Er zijn genoeg manieren om te zien of ze gaar zijn en als je maar iets misprikt met je voeler en tegen een botje aanzit dan klopt de meting al niet meer.

Sluit me aan bij de vorige sprekers:
- temperatuur meten op het rooster.
- 1,5 uur bij de eerste stap is wel kort.

Nu heb ik gisteren strengen klaargemaakt volgens 3-2-1 en dan zie je ook hoeveel verschil er tussen de strengen zit.
Dus voelen , prikken kijken blijft belangrijk

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Sluit me aan bij de vorige sprekers:
- temperatuur meten op het rooster.
- 1,5 uur bij de eerste stap is wel kort.

Nu heb ik gisteren strengen klaargemaakt volgens 3-2-1 en dan zie je ook hoeveel verschil er tussen de strengen zit.
Dus voelen , prikken kijken blijft belangrijk

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Thanks! Ga ik mij daar eens in verdiepen.

Terug
Bovenaan Onderaan