Dank je Hans
--
Mijn veldslag van gisteren in ??n woord omschreven: Catastrofe
(
De BBQ:Mijn 3 in 1 net niets BBQ is een totale ramp, niet dat ik iets verwacht voor het geld.... maar toch op zijn minst dat de onderdelen in elkaar passen. Niets, maar dan ook niets sluit op elkaar aan en alles moet met geweld in elkaar gedrukt worden. Roosters passen niet en vallen spontaan naar beneden, eens in elkaar kun je niets meer makkelijk wisselen, geen goede luchtschuiven, bovenste meter blijft hangen op 95c, met de deurtjes werken voor lucht is alles of niets gebeuren, je kunt hem niet smoren omdat er onderin rondom ruimte is, grill rooster hangt veel te hoog, de wind verandert zelfs de temp en als ik nog meer wil bedenken kan ik vast wel iets vinden. Als je iemand haat, dan geef je hem deze BBQ cadeau! (Of je koopt hem voor jezelf omdat je er veel plezier uit kunt halen door lekker te knutselen en om de drie minuten een deurtje open of dicht moet doen)
Kippenvleugels: Ze waren echt verschrikkelijk lekker van smaak, nog nooit zoiets lekkers geproefd en was echt helemaal verbaast. Maar doordat ik geen temperatuur van 150 kan krijgen, stond hij eerst een half uur op 100 te stomen (bijgeleverde waterbak is te groot en sluit teveel aan zodat je geen indirecte grill effect meer hebt), daarna in een aluminiumschaaltje gedaan en rond de 220 bakken. Daarna kon ik het rooster niet laag krijgen voor het grillen en heb dat extra krokante velletje dan moeten missen. Maar de smaak was perfect en heerlijk mals en sappig.
Aardappelpannetje: De smaak was net niet helemaal goed, de verse dille was net iets te overheersend, heb dat dan ook onderschat. Verder was ook hier het probleem dat het eerste half uur de groenten slap heeft gemaakt en de aardappels meer aan het stomen waren dan aan het bakken. Ook was de rode ui te dun, waardoor deze te snel gaarde vergeleken met de rest. Het was gaar, maar niet echt gebakken. Ondanks dat, met een beetje knoflooksaus heb ik er wel van genoten.
Maiskolven: Smaak was naar mijn idee perfect, maar de bereiding was een ramp! Ook hier weer het grote probleem dat ze niet laag genoeg konden om ze echt lekker te roosteren. Heel lang moeten wachten en daarna maar in alufolie rechtsreeks de kolen in met kaas er op. Onderkant ging veel te snel daardoor en de bovenkant was gewoon niet gaar. Kruiden/knoflook boter was echt goed van smaak en de geraspte kaas smaakte ook heerlijk er op.
Platbrood: Smaak en kruiden waren perfect, dat wat ik kon eten was dan ook echt heel erg lekker. Maar ook hier weer het rooster wat niet laag genoeg ligt waardoor ze vast plakten aan het rooster en ik ze met moeite los kon krijgen waardoor ze weer boller en te dik werden. Daarna met een chagrijnige kop het rooster rechtsreeks op de kolen gedouwd en de broodjes er op gegooid waardoor ze gewoon op de kolen kwamen te liggen. Deels brandde aan, deels werd niet gaar en deels was het heerlijk waar het goed is gegaan.
Knoflooksaus: Altijd perfect, en maak deze al 15 jaar zo.
Gebakken banaan: Ook hier weer het rooster probleem en de banaan rechtstreeks op de kolen gedaan. Chocolade er op en daarna met Limoncello overgoten waardoor het ook nog even geflambeerd werd. De munt die ik gebruikte was te dik en stug, de smaak klopte wel. Al met al op de munt na heb ik er van kunnen genieten.
Wijn: Die met lichte bubbels was echt heerlijk, de andere was mij net even iets te wrang en sterk van smaak.
De temperatuur onder controle houden was gewoon niet te doen, met waterbak bleef hij consequent op 95 tot 100 graden. Zonder waterbak koste het extreem veel moeite om de temperatuur om en nabij de 220 graden te houden. Het was echt telkens deurtje's open, deurtje's dicht en met de bovenste schuif aan het spelen. Ik merkte ook dat als ik het onderste deurtje even open zette dat de temperatuur binnen een 20 tal seconden naar de 255 vloog, en zodra je het deurtje dicht doet de temperatuur heel snel naar de 175 graden zakt. Het was echt om de drie minuten wel iets aanpassen om het redelijk voor elkaar te krijgen.
En het onderste rooster heb ik ook vervloekt, kreeg het al haast niet voor elkaar om de waterbak er uit te halen door te weinig speling en verbrande mijn handen dan ook (wel handschoenen aan). Het onderste rooster past ook niet goed en staat vol op spanning, zodra je ook maar iets te hard er tegenaan tikt springt hij los en valt naar beneden de kolen in. Ook met het oplichten van de deksel of plaatsen ging alles mis omdat het gewoon niet aansluit. Op een bepaald punt stond de middelste ring ook scheef er op en de deksel ook.
Al met al enorm veel van geleerd en weet nu dat ik eerst de BBQ flink moet aanpassen wil ik er iets mee kunnen. Ondanks dat heb ik er wel veel plezier van gehad en toch nog lekker mijn buikje vol gekregen. En het was ook echt op de gok allemaal en de smaken waren gewoon erg goed van alles, op de dille na in de aardappelen want dat was net even te sterk. Erg leuk om te proberen en een goede vuurdoop voor de toekomst waar ik veel aan heb gehad.