BasBQ
Beef en Steak

Bavette

MarcH

Kooltjesharker
Berichten
142
Beste allemaal, ik morgenavond oa een lekkere bavette op de Weber gooien. Nu komt mijn buur-slagers-dochter er morgen pas mee en niemand weet nog wat voor een stuk het wordt. Alvast tips? Ik ga dus voor hoog en snel... Lijkt mij vrij basic...ik denk een paar minuten per kant afhankelijk van de grootte...? Ik hoor graag wat. Heb wel gezocht, maar dat ging niet helemaal goed. Mss probleem in de app. Alvast bedankt en ook vast een stuk vrolijker 2021 gewenst iedereen!
 
Hoi Marc,

Hoog en snel gaat prima als de bavette niet te dik is.
Heb een paar jaar geleden voor een grote groep gebbqt en hadden toen een stuk of zes bavettes, de een dun en de ander dik.
Wat ik toen heb gedaan is een weber op 120 graden en eentje vol open, de bavettes eerst op hoge temperatuur grillen en dan op lage doorgaren (dit was alleen nodig voor de dikkere bavettes).

Qua temperatuur houdt ik aan tot 52 graden kern op de bbq en dan laten rusten in aluminiumfolie tot 55 graden.
Dan is ie niet te rauw en mooi rosé


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Deze verplaats ik even naar het juiste topic, de Rookkamer, H&F is voor BBQ fotoreportages.

Bavette zou ik absoluut niet te ver garen, je kunt deze overigens ook perfect rauw eten als een steak tartaar.
50 graden is echt mooi, anders wordt het een schoenzool en dat is zonde van zo'n delicaat stuk vlees.
Meestal zijn deze stukken niet dikker dan 1 cm, dikte verschillen kun je met een vleeshamer wat gelijker slaan.
bij 1 cm dikte 1,5-2 minuten per kant grillen, heel heet!
Rusten voor zo'n stuk vlees vind ik absolute lariekoek, daar is de kerntemperatuur veel te laag voor, direct opdienen anders wordt het alleen maar koud.
 
Als de bavette dun Is dan gewoon direct grillen tot de gewenste kerntemperatuur
Als tie wat dikker Is, of je hebt er een rollade van gemaakt bijv. Dan eerst rustig laten garen tot ca 47 48 graden, en een lekker stukje eiken hout voor de rooksmaak. Daarna afgrillen tot gewenste kerntemperatuur
 
Als je indruk wil maken op je buur-slagers-dochter dan doe je hem cavemenstyle, een beetje lef maar wel lekker
 
Hahaha kan ik doen, maar dan denk ik dat mijn vrouw gaat klagen over het net te veel aan houtskoolsmaak....
 
Eitje
db5aa5136c66ca7c783d01f588e84bd9.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan