BasBQ
Beef en Steak

Bavette rotte eieren lucht. Advies?

 

robbertbbb

Vuurmaker
Berichten
89
Allen. Graag advies.
Bij de groothandel zuid amerikaanse bavette gehaald van de week en die stonk naar rotte eieren. Dus ik breng ik die terug.
Nieuwe mee gekregen maar net na openen ruikt die ook naar rotte eieren. Lang niet zo sterk maar toch duidelijk.

Wat is jullie ervaring/mening?
Is een rotte eierenlucht/zwavel lucht altijd rot vlees?
 
Gerijpt vlees geeft meestal een sterke geur af, ik vind het een typische bloed lucht.  Of je kan vergelijken met rotte eieren, niet echt denk ik, maar dat het een sterke geur afgeeft is wel zeker. 
 
Net een stukje afgesneden. Op bbq gelegd. Effe rusten en zo proeven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik veronderstel dat het vacuum verpakt was? Dan heeft het waarschijnlijk iets te lang in het vacuum gezeten! Het had beter een week of twee a drie eerder in de vriezer gemoeten. Wat je ruikt zijn de melkzuurbacteri?n. Die zijn anaeroob, dus kunnen zich ook in vacuum vermenigvuldigen. Gewoon even testen. Bij twijfel, niet innemen!
 
2Bushy zei:
Ik veronderstel dat het vacuum verpakt was? Dan heeft het waarschijnlijk iets te lang in het vacuum gezeten! Het had beter een week of twee a drie eerder in de vriezer gemoeten. Wat je ruikt zijn de melkzuurbacteri?n. Die zijn anaeroob, dus kunnen zich ook in vacuum vermenigvuldigen. Gewoon even testen. Bij twijfel, niet innemen!

Hoe test je dat? Kan je dit als leek ook makkelijk thuis doen?
 
QBee zei:
2Bushy zei:
Ik veronderstel dat het vacuum verpakt was? Dan heeft het waarschijnlijk iets te lang in het vacuum gezeten! Het had beter een week of twee a drie eerder in de vriezer gemoeten. Wat je ruikt zijn de melkzuurbacteri?n. Die zijn anaeroob, dus kunnen zich ook in vacuum vermenigvuldigen. Gewoon even testen. Bij twijfel, niet innemen!

Hoe test je dat? Kan je dit als leek ook makkelijk thuis doen?

Testen om te kijken of het de smaak niet be?nvloedt heeft, door een klein stukje te bakken zonder zout en kruiden en de te proeven.
 
2Bushy zei:
QBee zei:
2Bushy zei:
Ik veronderstel dat het vacuum verpakt was? Dan heeft het waarschijnlijk iets te lang in het vacuum gezeten! Het had beter een week of twee a drie eerder in de vriezer gemoeten. Wat je ruikt zijn de melkzuurbacteri?n. Die zijn anaeroob, dus kunnen zich ook in vacuum vermenigvuldigen. Gewoon even testen. Bij twijfel, niet innemen!

Hoe test je dat? Kan je dit als leek ook makkelijk thuis doen?

Testen om te kijken of het de smaak niet be?nvloedt heeft, door een klein stukje te bakken zonder zout en kruiden en de te proeven.

Thnx, dacht even aan een of ander proefje, ofzo.
 
Idd. De buitenkant leek de smaak te bevatten van de rotte eieren.  Werd minder met de tijd maar was niet weg. Keihard afgefikt. Smaakte prima. Geen gezondheid garanties. Mochten er zieken vallen hoor je het zeker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Een uurtje laten rusten wil nog wel eens helpen.
Eventueel afspoelen zou ook nog kunnen.
En als het nog niet is ingevroren, kan je het invriezen, na een week of 2 is de lucht dan weg

Verstuurd vanaf mijn E6853 met Tapatalk

 
Wat 2Bushy zegt.
Vlees in vacuum kan wat zurig gaan ruiken door de ontwikkeling van melkzuur. Dit is normaal voor vlees wat een al een poosje in vacuum in de koeling ligt. Na het uitpakken even laten liggen en dan moet de geur vanzelf wegtrekken. Dat heb ik ook regelmatig meegemaakt.
Rotte eieren is ander spul, dat is waterstofsulfide en dat ontstaat door decompositie van eiwitten. Dit geeft aan dat het vlees daadwerkelijk aan het rotten is en dat er wellicht schadelijke bacterien aan het werk zijn. Het kan nog heel oppervlakkig zijn, maar met het blote oog is dat natuurlijk niet waarneembaar. In dat geval zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de boel terugbrengen of weggooien. Voedselvergiftiging kan behoorlijk ernstig uitpakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan