Beef en Steak

basterd large (2021), top zit vast (door lage tempratuur)

twirre

Sprokkelaar
Hallo,

Sinds deze winter heb ik het volgende 'probleem'. Ik heb al een aantal jaren een basterd large (2021). Door de lage tempraturen buiten wil de top niet (open)draaien. Hij zit simpelweg muur vast. Ik los nu het probleem op door de top even in koud/lauwe water te leggen, hierdoor zet het gietijzer voldoende uit en kan de twee delen los halen (en aan de slag). Na dit opstart probleem heb ik tijdens het bbq'en zelf verder geen issues.

Wordt dit probleem herkend? Kan het kwaad? En kan ik hier structureel iets aan doen? Bijvoorbeeld helemaal ontvetten en te-seasonen?

Mijn bbq staat buiten, zonder hoes maar wel onder een overkapping.

Alvast bedankt,
Sake

ps ik lees wel oude(?) problemen met de topvent van de basterd, maar die gaan allemaal over het niet goed sluitend zijn van de top. Dat probleem heb ik niet en ook nooit gehad.

Die van mij heeft hetzelfde. Heeft te maken met het vet. Ik zet altijd even de one minute lighter erop of even mee laten opwarmen een paar minuten.. Beter dit dan een top die niet goed sluit, nu is ie zeker luchtdicht :)

Zelfde hier , dop er afhalen en even met een plamuurmes een randje vet weg schrapen .
Heeft hij weer iets meer ruimte en weer makkelijker om los te draaien.

Bedankt. Ik zal eens goed naar overtollig vet kijken en als het overdreven is wat weg halen. Meestal neem ik daar de tijd niet voor omdat ik de bbq wil starten.

En dan begin ik niet aan seasoning achtige sessies. Die kosten altijd behoorlijk veel tijd. En qua afsluiting heb ik juist niets te klagen., dat wil ik graag zo houden.

Hier hetzelfde. Ik leg de top altijd im bbq tijdens het opwarmen. Na een kwartiertje krijg ik hem dan los.

Hier geen stenen kamado maar de Weber kamado met hetzelfde "probleem" maar als ik de bbq opgewarmd heb en het deksel sluit met een dichte top vent, is deze binnen een minuut los en te bedienen.

Herkenbaar. Met een houten balkje tik ik hem open. Bbq wel wekelijks.

Terug
Bovenaan Onderaan