Beef en Steak

Bastard

denman1710 zei:
Bram zei:
Het mooie van een kamado is dat je al die stabiliseer methode uit de ketel bbq niet meer nodig hebt. Ik heb er enkel een lekbak onder staan. Gisteren pulled pork en beef gemaakt. BBQ heeft 11u lang stabiel zn werk gedaan.
Je hebt zelfs kans op schade aan de platesetter als je er een bak koud water in je hete bbq zet. Zand zou een betere optie zijn. Ik zou het dan wel van tevoren goed uitspoelen.
Ja Bram, daarom alleen speelzand gebruiken. Dat is al helemaal schoon (kinderen blijken dat weleens in hun mond te stoppen :-|)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Haha weet ik. Hier lopen 2 batraven in de ronden. Die maar wat graag hun zandtaartjes proeven.

Zal alle 2 proberen, zowel speelzaal als alleen lekbakje. Ik deed altijd alleen lekbakje, maar las als je er waterbak inzet het vlees niet niet uitdroogd. 🤣 vandaar ook de temperatuur schommeling wat er eerder verteld is aan mij.

Roblaar zei:
Zal alle 2 proberen, zowel speelzaal als alleen lekbakje. Ik deed altijd alleen lekbakje, maar las als je er waterbak inzet het vlees niet niet uitdroogd. 🤣 vandaar ook de temperatuur schommeling wat er eerder verteld is aan mij.

Dat uitdrogen van het vlees voorkomen wordt door er een waterbak in te zetten is een fabeltje.
Als vlees verwarmt wordt zal het vocht naar buiten willen zweten en geen vocht opnemen uit de omgeving, hoe nat ook.

Citaat van iemand die er erg veel van weet. :D

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=20332.msg309529#msg309529

In een kamado moet je hekemaal niets zetten. Je hebt al massa genoeg aan het keramiek. Extra buffers doe je in WSM?s ed om schommelingen tegen te gaan.

noskos zei:
In een kamado moet je hekemaal niets zetten. Je hebt al massa genoeg aan het keramiek. Extra buffers doe je in WSM?s ed om schommelingen tegen te gaan.
Dennis, wat gebruik je dan om vet op te vangen? Alles op de platesetter is ook niet alles.....

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Het lijkt erop dat je misschien ergens lucht aanzuigt, om dit te achterhalen kan je de rooktest even doen. Steek de Bastard aan en voeg even later wat rookhout toe en sluit de margrietschijf boven en de onderste sleuven. Als er dan nog veel rook ergens ontsnapt heb je de lekkage gevonden.  :D

Ik gebruik ook geen lekbak in de Kamado, alles komt op de platesetter zodra deze is afgekoeld haal ik het er zo af met een plamuurmes. En het beetje vet wat in het vuur komt is te weinig om ervoor te zorgen dat het vlees negatief be?nvloed wordt en een bittere smaak krijgt.

Ik heb een rvs dienblad dat ongeveer de grootte heeft van mijn platesetter. Daar doe ik een dubbele laag folie in, dan hoef ik niet te boenen na afloop

99fb26039f68de6ad2d861bb38d1291f.jpg

Zoiets dus. En het is een kalkoen, niet dat je denkt dat ik op een mini kamado bezig ben

Allemaal bedankt voor de info, zit geen lekkage, kom alleen een klein beetje rook uit de margrietschijf tussen de stelschijf. Denk dat het door de bak met water komt wat ik erin heb gezet.

Terug
Bovenaan Onderaan