BasBQ
Beef en Steak

Bastard VX Large VS Camado Joe3 Large

Brabo

Tondelzoeker
Berichten
7
Mogelijks is deze vraag al gesteld, excuses indien dit zo is.
Ik twijfel dus sterk tussen de Bastard VX en de KJ3. Het word mijn eerste kamado en ik wil meteen een goede kopen… BGE kost in aankoop evenveel maar daar moet nog een hoop bij geteld worden wat bij Bastard en KJ reeds inbegrepen is. Ik zoek dus vooral naar de voor/nadelen van beide kamados… een vergelijking van iemand die ze beiden heeft zou helemaal top zijn. Alvast bedankt!
 
Alle 3 zijn gewoon hele goede opties. Wat men ook beweert. De meeste voor- of nadelen die men benoemt zijn voornamelijk gebaseerd op persoonlijke voorkeur en of ervaringen.

Bij BGE betaal je voor de naam, de enorme ervaring, de garantie en een heel degelijk product. KJ is wat innovatiever vind ik en de dome is heel erg soepel te openen ondanks het gewicht. De Bastard VX vind ik persoonlijk de mooiste, maar het bedrijf bestaat veel minder lang dan de rest.

Ik zou bijvoorbeeld erg graag een BGE minimax of small naast m’n Bastard willen hebben. Maar het prijsverschil met de Bastard compact kan ik helaas niet goedpraten of beargumenteren.
 
Alle 3 zijn gewoon hele goede opties. Wat men ook beweert. De meeste voor- of nadelen die men benoemt zijn voornamelijk gebaseerd op persoonlijke voorkeur en of ervaringen.

Bij BGE betaal je voor de naam, de enorme ervaring, de garantie en een heel degelijk product. KJ is wat innovatiever vind ik en de dome is heel erg soepel te openen ondanks het gewicht. De Bastard VX vind ik persoonlijk de mooiste, maar het bedrijf bestaat veel minder lang dan de rest.

Ik zou bijvoorbeeld erg graag een BGE minimax of small naast m’n Bastard willen hebben. Maar het prijsverschil met de Bastard compact kan ik helaas niet goedpraten of beargumenteren.
Bedankt voor de reactie. Bij het groene ei betaal je waarschijnlijk zeer veel voor de naam en de reputatie. Garantie is ook iets maar 20 jaar lijkt lij ook al best lang. Ik beklaag me nogal vaak een aankoop omdat het vaak op een “gering” prijsverschil toch wel een groot verschil maakt in ervaring. Maar we spreken hier over dure toestellen en de green egg stelt mij teleur kwa standaard uitrusting.
De bastard vind ik absoluut de mooiste… maar de Joe is dan weer net iets beter aangeschreven…
Ik ga zaterdag langs bij bbq experience… beiden nog eens naast elkaar zien…
 
Bastard is in 2013 opgericht en Joe in 2009 . Dus dat scheelt niet zo veel.
En de kwaliteit ook niet .
Een miskoop zit er bij de 3 niet bij .
Succes met je keuze.
 
Bedankt voor de reactie. Bij het groene ei betaal je waarschijnlijk zeer veel voor de naam en de reputatie. Garantie is ook iets maar 20 jaar lijkt lij ook al best lang. Ik beklaag me nogal vaak een aankoop omdat het vaak op een “gering” prijsverschil toch wel een groot verschil maakt in ervaring. Maar we spreken hier over dure toestellen en de green egg stelt mij teleur kwa standaard uitrusting.
De bastard vind ik absoluut de mooiste… maar de Joe is dan weer net iets beter aangeschreven…
Ik ga zaterdag langs bij bbq experience… beiden nog eens naast elkaar zien…
Ik zou ze zeker eens naast elkaar gaan bekijken! Dat heb ik destijds ook gedaan. Al moet ik zeggen dat ik meer te spreken was over de KJ. Het mechanisme om de dome te openen is wat mij betreft superieur aan alle andere Kamado’s. Ook de top vent vond ik bij KJ mooier en beter.

Uiteindelijk ben ik toch voor de Bastard Urban Medium gegaan. Vanwege het prijsverschil destijds, maar ook vanwege de kleur. De rode kleur vond ik toch niet echt mooi. En het onderstel van de KJ vond ik ook niet in lijn met de kwaliteit van de rest van de Kamado.
 
BGE = A+ merk
KJ = A- merk
Bastard = B merk

Ik heb zowel BGE L en KJ I L, mijn gebruikservaring is vooral dat de BGE beter doordacht is een makkelijker werkt.
Bv de handgrepen aan de eggspander werken super handig ivgl met de d&c.
Bij mijn D&C durven de roosters wel eens van de haakjes vallen bij hard borstelen, met de eggspander is dit gewoonweg onmogelijk.

Met de KJ heb ik ook het gevoeld dat een zak houtskool er veel sneller door gaat.
BGE doet precies langer met dezelfde hoeveelheid houtskool maar dit heb ik nog nooit getest, is puur gevoelsmaitg.

Het klopt inderdaad dat je wat meer er bij moet kopen in het begin, maar dat is maar 1 malig.
Als je die extra investering over 2 jaar bekijkt, over wat spreek je dan?
Een slecht gevoel over 20 jaar blijft wel hangen.

Als je toch voor Bastard of KJ zou kiezen, zou ik nooit de Bastard overwegen, blijft een B merk dat wereldwijd gezien een veel kleinere speler is.
 
BGE = A+ merk
KJ = A- merk
Bastard = B merk

Ik heb zowel BGE L en KJ I L, mijn gebruikservaring is vooral dat de BGE beter doordacht is een makkelijker werkt.
Bv de handgrepen aan de eggspander werken super handig ivgl met de d&c.
Bij mijn D&C durven de roosters wel eens van de haakjes vallen bij hard borstelen, met de eggspander is dit gewoonweg onmogelijk.

Met de KJ heb ik ook het gevoeld dat een zak houtskool er veel sneller door gaat.
BGE doet precies langer met dezelfde hoeveelheid houtskool maar dit heb ik nog nooit getest, is puur gevoelsmaitg.

Het klopt inderdaad dat je wat meer er bij moet kopen in het begin, maar dat is maar 1 malig.
Als je die extra investering over 2 jaar bekijkt, over wat spreek je dan?
Een slecht gevoel over 20 jaar blijft wel hangen.

Als je toch voor Bastard of KJ zou kiezen, zou ik nooit de Bastard overwegen, blijft een B merk dat wereldwijd gezien een veel kleinere speler is.
Nu heb je de KJ 1 vergelen met de BGE. Denk je dat je mening anders zou zijn als je de KJ3 had vergeleken met de BGE? Dat komt betreft prijsklasse een heel stuk meer in de buurt.
 
BGE = A+ merk
KJ = A- merk
Bastard = B merk

Ik heb zowel BGE L en KJ I L, mijn gebruikservaring is vooral dat de BGE beter doordacht is een makkelijker werkt.
Bv de handgrepen aan de eggspander werken super handig ivgl met de d&c.
Bij mijn D&C durven de roosters wel eens van de haakjes vallen bij hard borstelen, met de eggspander is dit gewoonweg onmogelijk.

Met de KJ heb ik ook het gevoeld dat een zak houtskool er veel sneller door gaat.
BGE doet precies langer met dezelfde hoeveelheid houtskool maar dit heb ik nog nooit getest, is puur gevoelsmaitg.

Het klopt inderdaad dat je wat meer er bij moet kopen in het begin, maar dat is maar 1 malig.
Als je die extra investering over 2 jaar bekijkt, over wat spreek je dan?
Een slecht gevoel over 20 jaar blijft wel hangen.

Als je toch voor Bastard of KJ zou kiezen, zou ik nooit de Bastard overwegen, blijft een B merk dat wereldwijd gezien een veel kleinere speler is.
Deze discussie is al zo vaak voorbij gekomen op dit forum en wordt naar mijn idee dan ook misbruikt om de Bastard af te schilderen als een slechte Kamado. Als je het vanuit een marketingperspectief bekijkt (waar de term vandaan komt) zou dat juist een reden zijn om een Bastard/KJ te kopen.

A-merken hebben het marktleiderschap en de naamsbekendheid, maar staan vaak stil in innovatie en proberen hun merk te versterken door investeringen in branding en marketing en klantenservice. Terwijl B-merken focussen op een betere prijs/kwaliteitverhouding en zijn daardoor aantrekkelijker voor een bepaalde doelgroep. Het wil niet per definitie zeggen dat een B-merk minder van kwaliteit is.

Onder welke doelgroep @Brabo valt is natuurlijk niet duidelijk. Gaat hij een cateringbedrijf starten en de Kamado bijna full-time gebruiken? Of is het een Kamado voor huis-tuin en keukengebruik? Begrijp me niet verkeerd, ik vind BGE ook fantastisch en waarschijnlijk superieur in kwaliteit aan alle andere Kamado's. Een verschil van €600/€700 / 30% op de aanschaf, vind ik moeilijk te verklaren. Het enige argument is dat wanneer je hem 20 jaar gebruikt je €30 per jaar meer kwijt bent voor een BGE. Dat valt dan weer te overzien.

Als je puur kijkt naar kwaliteit denk ik dat de KJ een betere Kamado is dan de Bastard, of je dat kwaliteitsverschil dan ook echt gaan zien of opmerken valt te bezien. Zowel KJ als The Bastard bestaan nog niet lang genoeg om er echt een oordeel over te kunnen vellen, maar toch denk ik dat je bij beide merken een prima Kamado kunt kopen waar je lang plezier van gaat hebben. Ik zou ze lekker gaan bekijken en op basis van jouw eigen mening een oordeel gaan vellen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Bedankt allemaal voor de reacties.
Het is zeker niet mijn bedoeling om een catering op te starten 😀 ik ben eerder een amateur die van lekker eten houd en een volgende stap wil zetten.
Wel ben ik iemand die al vaak in het leven teleur gesteld is geweest. Vandaar dat ik bij de meeste zaken die ik aankoop op het hogere segment inzet. Ja het kost iets meer… maar eerst iets kopen wat half zo duur is om dan te beseffen dat dat niet het juiste was kost nadien meer dan het dubbele.
Bij het meeste wat ik lees en bekijk op youtube zie ik dus wel degelijk dat BGE uitmuntend is… maar ik vraag me dan wel af of het zoooo goed is dat het de 600€ meer echt waard is.
Ik denk dat het tussen oranje/rood en stoer grijs zal gaan zoals het topic ook is gestart.
Daarbij vind ik het jammer van de kleur want anders zou het zowizo de Joe worden.
 
Nu heb je de KJ 1 vergelen met de BGE. Denk je dat je mening anders zou zijn als je de KJ3 had vergeleken met de BGE? Dat komt betreft prijsklasse een heel stuk meer in de buurt.
Heb ik ook al mee gewerkt hoor, maar bezit ik niet.
Scharnier van een KJ 2/3 is in mijn ogen geen voordeel, mijn deksel is ofwel open ofwel dicht, maar halfweg?

maar ik vraag me dan wel af of het zoooo goed is dat het de 600€ meer echt waard is.
Mijn ervaring daarin is dat het toch net allemaal dat tikkeltje beter in elkaar zit.

Zowel KJ als Bastard als BGE hebben geïnnoveerd met een nieuwe topvent, elk op hun eigen manier resultaat:
-> Bastard, sluit dikwijls niet goed af dus de Q gaat niet deftig uit
-> KJ, de coating laat los, je krijgt telkens wel een nieuwe, maar het probleem is niet opgeost
-> BGE => werkt gewoon perfect, nog nooit klachten over zien verschijnen.

Idem D&C vs eggspander, de eggspander zit gewoon beter in elkaar.

Of het voor JOU 600€ waard is dat moet je natuurlijk zelf uitmaken.

Ga eens naar een winkel en laat ze een offerte maken voor alle3, misschien valt het beter mee dan verwacht.
 
Bedankt allemaal voor de reacties.
Het is zeker niet mijn bedoeling om een catering op te starten 😀 ik ben eerder een amateur die van lekker eten houd en een volgende stap wil zetten.
Wel ben ik iemand die al vaak in het leven teleur gesteld is geweest. Vandaar dat ik bij de meeste zaken die ik aankoop op het hogere segment inzet. Ja het kost iets meer… maar eerst iets kopen wat half zo duur is om dan te beseffen dat dat niet het juiste was kost nadien meer dan het dubbele.
Bij het meeste wat ik lees en bekijk op youtube zie ik dus wel degelijk dat BGE uitmuntend is… maar ik vraag me dan wel af of het zoooo goed is dat het de 600€ meer echt waard is.
Ik denk dat het tussen oranje/rood en stoer grijs zal gaan zoals het topic ook is gestart.
Daarbij vind ik het jammer van de kleur want anders zou het zowizo de Joe worden.
Begrijpelijk. Ik had eerst een Auplex gekocht en daar was ik best wel teleurgesteld over. Er zat een scheur in het kolenrooster, die daarna brak. Dit werd door de leverancier afgedaan met: 'U stookt hem te heet'. Daarna toch voor een BGE gegaan en nooit spijt van gehad. Helaas al eens een beroep moeten doen op de garantie en had ik binnen een paar dagen een nieuwe base thuisbezorgd. Daarnaast ook al het verouderde scharnier kosteloos mogen vervangen net als een deel van de carrier van mijn MM.
Daarnaast ben ik ook voor de uitstraling en het merk gegaan. En je had in 2016 alleen Primo, Monolith, BGE en Auplex die bij mij bekend waren.

Als ik nu moest kiezen weet ik niet of ik voor minder geld voor een Bastard of Joe zou gaan. Het is inderdaad wel aantrekkelijk dat daar accessoires bij de prijs inzitten. Aan de andere kant, de eerste paar jaar heb ik gewoon losse accesoires gekocht. Soms via MP, soms van een ander merk.
 
Als je vaker teleurgesteld bent geweest in je aankopen. Dan zou ik niet naar de portemonnee kijken maar naar hetgene waar je het meeste plezier van hebt! Dat is t absoluut waard.

* Dit advies is mede mogelijk gemaakt door erelid van team Weber: ik koop alles via marktplaats👊🏼😬
 
@LOMPE laars: hier ook. Scheelt als de kop eraf is en "krassen" komen er toch wel op.
Ooit de voor mij "gewaagde stap" genomen om de toen nog relatief nieuwe WSK te kiezen. Voor mijn doen een hele investering maar veel ruimte voor de toen nog bescheiden € 950,-.
Mijn afweging was toen: gaan voor extra ruimte en makkelijker indirect als in de 57 cm webertjes.
Daarbij 3 opgroeiende pubers waarvan ik hoop dat ze ook graag de BBQ gaan gebruiken, ook als ik er niet ben. Droomde `s nachts toch te veel van omvallend keramiek enz.

De uitspraak: de aankoopprijs ben je snel vergeten en ergeren doe je je elke dag klopt helemaal!

Heb ook ervaring met keramiek
Wat zou ik nu doen? Ook als budget geen punt was?
Ik denk hetzelfde.
Ga er op termijn wel een pizza oven naast zetten.

Orienteer je en koop waar je een goed gevoel bij hebt want dan gebruik je hem elke keer met plezier.
Alle hierboven genoemde argumenten zijn waar maar ook persoonlijk.
Een hogere prijs vraagt ook om een betere garantie maar als je hem veel gebruikt is alles uit te leggen.

De duurste BBQ`s zijn de BBQ`s die niet of weinig gebruikt worden.
 
Zo… dus… na een bezoek aan bbq experience center en een mooie uitleg werd het nog moeilijker. Uiteindelijk is de knoop doorgehakt en heb ik de KJ3 Large besteld. Wat uiteindelijk, en dat is zeer persoonlijk natuurlijk… de doorslag gaf is de vering van het deksel, de zijtafeltjes van aluminium ipv hout en de klep om het deksel te vergrendelen. Voor de rest zagen ze er beiden vrij degelijk uit. Misschien was ik van de bastard ook niet helemaal overtuigd van de onderste luchtschuif. Maar goed… nu is het dus wachten op de levering. Intussen word er vanavond een gevulde varkenshaas op de weber bereid. Groetjes
 
Ook een goede keuze, zal je veel Q plezier bezorgen . 👍🏻
 
Daar ga je geen spijt van krijgen

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Leuk om te lezen! dit helpt mij ook in het maken van een keuze tussen deze twee ;)
 
Leuk om te lezen! dit helpt mij ook in het maken van een keuze tussen deze twee ;)
Het is een moeilijke keuze… zeker als je ze naast elkaar ziet. Ik heb de Kamado Joe gekocht en inmiddels al enkele keren gebruikt. Gevulde kipfilet, snelle spareribs en ik heb me zondag aan pulled pork gewaagd (eerste keer) en zelfs dat is gelukt. De temperatuur controleren is best te doen. Ik had wel al een idee door de weber master touch die ik had… kamado is uiteindelijk veel makkelijker stabiel te houden. Alleen even opletten bij de start. Iets warmer is makkelijker dan iets kouder.
Ik wil je in geen geval beïnvloeden bij je keuze. Ga ze bekijken en voel voor jezelf aan waar je je het beste bij voelt.
Koop in een winkel waar men weet over wat men spreekt.
 
Zo… dus… na een bezoek aan bbq experience center en een mooie uitleg werd het nog moeilijker. Uiteindelijk is de knoop doorgehakt en heb ik de KJ3 Large besteld. Wat uiteindelijk, en dat is zeer persoonlijk natuurlijk… de doorslag gaf is de vering van het deksel, de zijtafeltjes van aluminium ipv hout en de klep om het deksel te vergrendelen. Voor de rest zagen ze er beiden vrij degelijk uit. Misschien was ik van de bastard ook niet helemaal overtuigd van de onderste luchtschuif. Maar goed… nu is het dus wachten op de levering. Intussen word er vanavond een gevulde varkenshaas op de weber bereid. Groetjes
Zelf ook onlangs gekocht, ben er heel blij mee ! Top bbq !
 
Uiteindeljik telt je eigen gevoel. Veel plezier met je nieuwe aanwinst, hier ga je een hoop plezier aan beleven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan