BasBQ
Beef en Steak

Basic thermometer

stansfield

Tondelzoeker
Berichten
14
Ik ben op zoek naar een basic kernthermometer voor de bbq. Dus de ikea fantast maar die dan wel tegen hoge temperaturen kan. Zonder allerlei dingen die ik toch niet gebruik.

Iemand een goede tip hiervoor. Budget van max 20-25 euro.

 
Wat wil je dan maken dat een hogere kerntemperatuur heeft dan een Fantast aankan? Ik ben even nieuwsgierig?
 
Heb al 2x een fantast gehad die het niet overleefde om met het meetstaafje tegen de grill te komen.
1x zelf gedaan en de volgende keer was ik er extra voorzichting mee maar ja dan komen mijn zwagers even kijken wat ik doe en waar dit voor is enz. en ja weer tegen de grill toen ze het meetstaafje eruit haalde.....

 
Duidelijk verhaal.
Je kunt ook een losse kernthermometer kopen, die je dus niet de hele tijd in je vlees steekt. Alleen heb je dan dus geen alarmfunctie zodra je eten de gewenste temperatuur heeft bereikt. Deze meters kun je kopen bij de keukenwinkel, en zijn minder dan 20 euro volgens mij. En dan een Fantast waar je EXTRA voorzichtig mee omgaat voor bijvoorbeeld de Pulled Pork. Daar doe je een stikker op met " to touch is to die". Hier werkt dat heel goed.... ;)
 
Dat zou ook een goede optie zijn. Alleen geven die losse kernthermometers toch niet op de graden exact de temperatuur weer? En dan moet je de deksel er weer vanaf halen. If you are looking you ain't cooking ;).

Dus ik vroeg me af of er niet een kernthermometer was met draad en exacte graden aanduiding die tegen een wat hogere temperatuur kan voor een schappelijk prijsje?
 
aha dus het niet is niet zo dat duurdere ook gelijk betere zijn qua bestendigheid tegen hitte?
Of zit je dan gelijk weer een flinke stap hoger qua prijs?
 
stansfield zei:
maar ja dan komen mijn zwagers even kijken wat ik doe en waar dit voor is enz.

tis toch jouw bbq,daar blijft toch ieder met zn poten van af.
zwagers komen alleen bier drinken en t vlees wegkanen.
en vragen maar 1 ding...MEER BIER... :D

wbt de juiste thermometer :heb zelf ooit is zo een dure infra nog wat ding gehad zodat je binnen kunt zitten kijken naar t verloop... niks voor mij en ging gelukkig stuk.
nu gewoon weer terug naar de goedkoopste zooi en lekker  buiten zijn in de buurt van de oven, vooraf altijd wel contoleren hoeveel afwijking dr in zit en dat valt meestal wel mee.
 
structor zei:
Helaas moet je altijd voorzichtig zijn met de draden van dergelijke kerntemperatuur meters, dus ik zou Domi's raad opvolgen.

Domi's raad opvolgen, dat is toch gewoon een generieke regel hiero?  ;)
 
santino zei:
structor zei:
Helaas moet je altijd voorzichtig zijn met de draden van dergelijke kerntemperatuur meters, dus ik zou Domi's raad opvolgen.

Domi's raad opvolgen, dat is toch gewoon een generieke regel hiero?  ;)
Ssssssttttt niet hard op zeggen...
 
Op dx.com of ebay heb je cdn thermometers voor 4~6 euro
 
structor zei:
santino zei:
structor zei:
Helaas moet je altijd voorzichtig zijn met de draden van dergelijke kerntemperatuur meters, dus ik zou Domi's raad opvolgen.

Domi's raad opvolgen, dat is toch gewoon een generieke regel hiero?  ;)
Ssssssttttt niet hard op zeggen...
Mafketels.... maar ja, aangezien ik ENORM de wijsheid in pacht heb, is dat wel zo verstandig. Verder zeg ik niets. He le maal niets =)) =))
 
Dominique zei:
Duidelijk verhaal.
Je kunt ook een losse kernthermometer kopen, die je dus niet de hele tijd in je vlees steekt. Alleen heb je dan dus geen alarmfunctie zodra je eten de gewenste temperatuur heeft bereikt. Deze meters kun je kopen bij de keukenwinkel, en zijn minder dan 20 euro volgens mij. En dan een Fantast waar je EXTRA voorzichtig mee omgaat voor bijvoorbeeld de Pulled Pork. Daar doe je een stikker op met " to touch is to die". Hier werkt dat heel goed.... ;)

Blokker nog geen ?5,- volgens mij... althans, als je die bedoelt met een metalen pin en een rondje bovenop waarbij het wijzertje de temperatuur aangeeft.

Een Fantast moet toch prima werken denk ik... hoezo komt ie tegen de grill aan? je steekt m in het vlees en kijkt op de meter welke temperatuur hij staat. Hoeft nog niet steeds in en uit te prikken?

of zie ik iets gigantisch over het hoofd?

edit: ik lees nu dat vooral je zwagers de boosdoener zijn... ik heb geleerd altijd de oorzaak aan te pakken ;)
 
Die Fantast staat op mijn lijstje, echter schijnt hij alleen geschikt te zijn voor Low & Slow, hij meet tot 130C en snoer is hittebestendig tot 220C. d

Deze is toch gewoon prima dan? Of zijn er mensen die hun vlees over de 130C krijgen?

En voor de max van 220C, ik zal zelden mijn Q heter stoken dan dat. Wellicht eens voor een stukje rund (biefstuk ofzo), maar dan heb ik ook geen kerntemp nodig, dat is gewoon zelf even voelen.

Is het dan voldoende om m in vlees te prikken en draad langs de deksel naar buiten te laten piepen? Of kan het geen kwaad als draadje op rooster terechtkomt?



 
Wailer zei:
Die Fantast staat op mijn lijstje, echter schijnt hij alleen geschikt te zijn voor Low & Slow, hij meet tot 130C en snoer is hittebestendig tot 220C. d

Deze is toch gewoon prima dan? Of zijn er mensen die hun vlees over de 130C krijgen?

En voor de max van 220C, ik zal zelden mijn Q heter stoken dan dat. Wellicht eens voor een stukje rund (biefstuk ofzo), maar dan heb ik ook geen kerntemp nodig, dat is gewoon zelf even voelen.

Is het dan voldoende om m in vlees te prikken en draad langs de deksel naar buiten te laten piepen? Of kan het geen kwaad als draadje op rooster terechtkomt?
De nieuwe FANTAST meet tot 250gr, en is dus ook als pit-thermometer te gebruiken bij bijvoorbeeld een BCC.
Zorg er altijd voor dat de draad niet boven de gloeiende kolen ligt. Langs het deksel kan wel, maar let er wel op dat deze niet klemt.
Schoonmaken: voorkom dat er water door de kabelinvoer van de probe komt.
 
Bij mij gaat de fantast wel een jaar of 2 mee, prima oplossing voor weinig.
Ik heb er standaard eentje op voorraad :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan