BasBQ
Beef en Steak

Bambi op de bbq

 
 
 

Paddy

Stoker
Berichten
272
Ook ik heb laatst een hertenrack op de bbq bereidt. Marinade van mosterd, honing en tijm. Eerst low en slow en vervolgens nog even afgegrild. Geserveerd met een portsausje, salade, stoofpeertjes en aardappelkroketjes.
Het was erg lekker, maar het vlees was na het rusten wel erg afgekoeld. Weet niet of mensen hier nog tips voor hebben? Laten rusten in een koelbox bv?

E56C3C07-017D-4C6F-A371-FAD760628233.jpeg

907DE8AA-8DE7-4475-AFCC-A89BAADC180E.jpeg

FBF0DED6-B0F6-47CD-BDC4-86E4F092F7A2.jpeg

D7AEB186-24E6-4AEB-9225-6DE247C73FA1.jpeg
 
Hoe lang heb je het vlees laten afkoelen? Ingepakt in 1 laagje folie? Aan de hand van de informatie die je deelt kunnen we niet afleiden waarom het afgekoeld was :D
 
Mooi rack heb je daar. Wel een best stuk voor een reekalf 😜
Wat betreft afkoelen tijdens rusten.. Niet laten rusten. Je hebt een reverse sear toegepast. Dan is rusten niet nodig. Zo als je merkt koelt alleen je eten af. De tijd die je nodig hebt om van de Q naar binnen te lopen en dat alles op tafel staat is al meer dan voldoende.
 
Ziet er goed uit, hoe heb je het laten rusten?

@Bram waarom zou je het niet laten rusten met een reversed sear?
 
Wat een schattig hertje heb je daar. Daar had ik ook wel een hapje van gelust. 🤩
 
@Bram waarom zou je het niet laten rusten met een reversed sear?
Omdat bij reverse sear het vlees langzaam op temp is gekomen. Het grillen is dan normaliter ook van heel korte duur. Om het vlees wat kleur te geven. Niet om het gaar te grillen. Dus de vezels hebben veel minder onder spanning/druk van de hitte gestaan. En hoeven ook niet weer terug in hun vorm te komen. Iig dat is mijn ervaring.
 
Ziet er mooi uit.
Ik moet zeggen dat ik het rusten oversla.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dat ziet er echt heerlijk uit! Had graag een stukje geproefd.
 
Ziet er mooi uit Paddy hoe was de cuisson? Heb je die mooi rosé gelaten?

Ik raad ook aan niet te laten rusten. Naast het afkoelen is het bij reverse sear niet noodzakelijk en verlies je het krokantje dat je gemaakt hebt bij het grillen.
 
Toch een prachtig gerecht.

Ik deel de mening over niet rusten zeker niet. M.i. Is rusten altijd essentieel voor het beste resultaat. Juist bij revearse sear.
Je haalt het vlees er af voordat de gewenste temperatuur bereikt is. Tijdens het grillen stijgt dit verder en ook tijdens het rusten loopt dit nog langzaam door.
Rusten zorgt voor de mooie egale garing.

Wat kan is dat het tijdens het opstoken van de bbq te veel is afgekoeld.
 
Fotootje van mijn bordje voor de cuisson. Wat rommeliger dan het was bij het opdienen, omdat ik al was begonnen en toen bedacht nog een fotootje te maken.

533DB2E7-3153-4FB6-8BA4-2C0A747D2223.jpeg
 
Heerlijk zo'n bambiQ (pun intended ;) )
 
Prachtig Paddy, dank je!
 
Wauw. Das een blije bambi.
Dat ziet er geweldig lekker uit zeg

Rusten doe ik ook niet of nauwelijks.
Zeker bij vlees waar je tot een kern van 50, 60 graden gaat. Dat Is toch al niet zo warm.
En precies wat bram zegt. Voordat eea op tafel staat ben je al snel 10, 15 minuten verder.
 
Bambi is mooi gekleurd.

Het is een dik stuk vlees dus zou de temp nog wat op kunnen lopen in het vlees tijdens het rusten
Ook bij wat @Bram zegt kan ik me aansluiten.

Zou het niet zijn dat als het vlees een cm of 2 dik is en direct gegrild word dan “moet” rusten om de vezels te ontspannen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan