BasBQ
Beef en Steak

Bacon

 

Gavjow

Kooltjesharker
Berichten
102
Dit weekend Bacon maken.
Volgens het recept van Noskos.
2dc328f181a941b4430790c15515fe14.jpg


Bruine suiker gebruikt met de benodigde colorozozout.
Een deel van het vocht wat de pekel gevormd heeft.  Geen idee hoe dat eruit moet zien.
836cb6d64ce71a17622c23f5b0836ea3.jpg


De Bacon zag er goed uit en rook er niets vreemds aan dus het zal na ruim 7 dagen wel goed gepekeld zijn. gespoeld en nu in de koelkast gezet om te drogen en morgen te roken.
c65a02efabd52e39eb717589c08a1d9b.jpg
 
Na een weekje pekelen in de cure (pekel) in de koelkast kan het vlees er een beetje grauw uitzien aan de buitenkant maar is wel roze in de kern.
Dat komt omdat Zuurstof het oppervlak heeft be?nvloed, terwijl Nitriet in de kern met de myoglobine heeft gereageerd.
Sommige delen vet kunnen gelatineachtig worden, vooral op Ham, Het water kan een beetje roze gekleurd zijn door de myoglobine die uit het vlees is getrokken of gekleurd zijn door gebruikte ingredi?nten zoals bruine suiker, maar het moet transparant blijven en niet troebel, stukjes vet kunnen losgekomen zijn van het vlees en in de vloeistof drijven dat is prima maar drijvend schimmel is een slecht teken.
Belletjes/bubbels, zijn zeker een slecht teken en betekent dat er iets leeft in je pekel, het moet altijd fris ruiken, misschien een beetje ziltig maar nooit funky (raar,vreemd).
ALS JE TWIJFELT, GOOI HET WEG!!

Jouw Bacon ziet er op de foto prachtig uit, geheel volgens het boekje lijkt me.
 
Ewald zei:
Na een weekje pekelen in de cure (pekel) in de koelkast kan het vlees er een beetje grauw uitzien aan de buitenkant maar is wel roze in de kern.
Dat komt omdat Zuurstof het oppervlak heeft be?nvloed, terwijl Nitriet in de kern met de myoglobine heeft gereageerd.
Sommige delen vet kunnen gelatineachtig worden, vooral op Ham, Het water kan een beetje roze gekleurd zijn door de myoglobine die uit het vlees is getrokken of gekleurd zijn door gebruikte ingredi?nten zoals bruine suiker, maar het moet transparant blijven en niet troebel, stukjes vet kunnen losgekomen zijn van het vlees en in de vloeistof drijven dat is prima maar drijvend schimmel is een slecht teken.
Belletjes/bubbels, zijn zeker een slecht teken en betekent dat er iets leeft in je pekel, het moet altijd fris ruiken, misschien een beetje ziltig maar nooit funky (raar,vreemd).
ALS JE TWIJFELT, GOOI HET WEG!!

Jouw Bacon ziet er op de foto prachtig uit, geheel volgens het boekje lijkt me.

Hij lijkt mooi roze van binnen
4ee9393175ad026bdace36bbb8d9859e.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er goed uit!
 
Duurde wel even voordat ik wat had haha.
18972c1d00cbe5c7cb72495ca8868768.jpg


f260644501051abb026cb2fc664b381b.jpg


Een deel voor bij de pannenkoeken nu. En een deel voor de winterse kost


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lekker man!
 
ik ruik hem hier. heerlijk  :)
 
Bacon is altijd feest!
 
mooi resultaat, lekker genieten!
 
Lekker bacon. Ziet er super uit.
 
Mmmm zelfgemaakte Bacon.
Bacon is er nu zo een die je alleen nog lekker vindt als je 'm zelf gemaakt hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan