BasBQ
Beef en Steak

Bacon voorraad aanleggen

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.152
Er is geen mooiere gelegenheid om de voorraad bacon bij te vullen dan international bacon day. Dus zogezegd zo gedaan, het avontuur begon op 27 augustus al met het kopen en pekelen van de buikspek. Voor dit avontuur gekozen voor een mooi stuk livar buikspek van de Hanos

1630822427209.png


Hierbij enkel colorozo zout plus suiker toegevoegd volgens de berekening die gebruikt wordt bij de Colorozozout rekenmachine op het genootschap. Vervolgens weer vacuum verpakt en klaar is kees.

1630822512770.png


Tot gisteren heb ik elke dag netjes het zakje omgedraaid. Gisteren heb ik de buikspek uit de verpakking gehaald, goed afgespoeld met koud water en vervolgens 1. nachtje in de koelkast op een rekje gelegd.

1630822568282.png


Aangezien vandaag een drukke dag wordt maar de dochter al vroeg uit de veren was stond de Q al om 7 uur aan om de buikspek klaar te maken. Opgestookt tot ongeveer 120 graden (ik doe het tegenwoordig vaak enkel afgaande op de thermometer in de dome dus pin me er niet op vast). Lekker stukje kersenhout er bij en
het wordt tijd om de buurtjes wakker te roken.

1630822655722.png


Na iets van 1.5-2 rook het in de tuin fantastisch lekker. Helaas kon ik de honger niet bedwingen en ben ik al gaan ontbijten maar anders had de bacon vandaag niet misstaan.

1630824719917.png


Nu nog even laten afkoelen en dan kan ik alles in plakjes snijden en vacumeren 😁
 
Goed bezig Marc. Heel mooi stuk vlees ook
 
Ontbijt alvast op dan
Maar een goed vooruitzicht voor de lunch dan 😉
 
Dat is een heel mooi stukje buikspek Marc, ik ga volgende keer ook de rib vingers er af snijden. Geeft toch een mooier egaal stuk bacon.
Zijn er al kiekjes van de plakjes 🥲
 
Dat is een heel mooi stukje buikspek Marc, ik ga volgende keer ook de rib vingers er af snijden. Geeft toch een mooier egaal stuk bacon.
Zijn er al kiekjes van de plakjes 🥲

De ribfingers waren er bij deze al af. Ik heb er helemaal niets aan gedaan verder.

Helaas nog geen plakjes. Gisteren was een super drukke dag met een hardloopwedstrijd en verjaardag dat de Q al om 7u 's ochtends aanstond om de bacon klaar te maken. Snijden komt vandaag ergens tussendoor 😁
 
1630921889602.png


We kunnen er weer even tegenaan 😁
 
Marc, mooi project. Lekkere stabel bacon plakjes.
Lekker.
 
Dat blijft een mooi gezicht zo’n voorraad 😁
 
Netjes op de snijmachine, dat zijn de plaatjes hoor. TOP
 
Het is alleen zo jammer dat het schoonmaken meer werk is dan het snijden 😂
 
Ziet er heerlijk uit!
 
Tja, zonder snijmachine is het snijden meer werk. Ik had er aardig moeite mee om met de hand mooie dunne plakjes te snijden.
Ja dat is zeker waar. Dit gaat nog altijd 10x sneller. Ben nog altijd blij met de aanschaf van de snijmachine
 
Ziet er grandioos uit. Dit wil ik binnenkort ook eens proberen.
 
Super mooi gelukt zeg, heb hier ook 2 stukken buik klaarliggen. Morgen aan de slag. Eerst nog even de video van Dennis kijken en dan de gewichten uitrekenen. (Wordt de eerste keer dus even goed lezen )

welk merk/type snijmachine heb je ? Ik sta elke keer bij de Sligro te twijfelen en loop dan toch weer door.
 
@Roland1971 gewoon de rekenmachine het genootschap gebruiken: https://bbqgenootschap.nl/colorozo/

Daarmee komt het helemaal goed!

Ik heb uiteindelijk de Ritter Icaro 7 gekocht. Het voordeel hiervan is dat hij enorm compact is waardoor het je geen zee aan ruimte kost. Uiteindelijk zijn @SandyMan en @Ewald er ook erg blij mee. Zo'n snijmachine werkt aanstekelijk 🤣
 
@Roland1971 gewoon de rekenmachine het genootschap gebruiken: https://bbqgenootschap.nl/colorozo/

Daarmee komt het helemaal goed!

Ik heb uiteindelijk de Ritter Icaro 7 gekocht. Het voordeel hiervan is dat hij enorm compact is waardoor het je geen zee aan ruimte kost. Uiteindelijk zijn @SandyMan en @Ewald er ook erg blij mee. Zo'n snijmachine werkt aanstekelijk 🤣
Deze is zeker compact zeg, geweldig. Die staat meteen op de lijst. Helemaal eens dat het meestal een sta-in-de-weg is. dank je wel voor je reactie.
 
@Roland1971 gewoon de rekenmachine het genootschap gebruiken: https://bbqgenootschap.nl/colorozo/

Daarmee komt het helemaal goed!

Ik heb uiteindelijk de Ritter Icaro 7 gekocht. Het voordeel hiervan is dat hij enorm compact is waardoor het je geen zee aan ruimte kost. Uiteindelijk zijn @SandyMan en @Ewald er ook erg blij mee. Zo'n snijmachine werkt aanstekelijk 🤣

Eerlijk gezegd werkt Marc zijn koopzucht aanstekelijk:ROFLMAO:
De Bacon ziet er geweldig uit Marc.(y)
 
Dit is verslavend lekker man... ik had er helaas geen tijd voor....
 
Terug
Bovenaan Onderaan