BasBQ
Beef en Steak

Bacon vergeten !!

 
 
 

Marnix

Kooltjesharker
Berichten
210
Er is een lading bacon in de koelkast vergeten (ikke vergeten de dagen te tellen  :( ) Wel netjes elke dag gedraaid en toch zijn we nu net 14 dagen verder, te druk bezig geweest met de uds en de tel kwijt geraakt, en toch de datum en de inhoud netjes op de zip Lock vermeld, afgespoeld, niet kleverig of vreemde geur, liggen nu in de koelkast op te drogen, kunnen die zaterdag op de Q .....UDS ?  :-S
 
Ik zeg gewoon proberen, maar ik weet niet hoe en of coloroso of pink salt zijn werk na die tijd nog doet.
 
Als je pekel gemaakt was om de evenwichtsmethode toe te passen is dit geen enkel probleem, de mijne is net, na 4 weken, uit de pekel, ruikt zalig, want mijn pekel was gemaakt met cider en hangt nu te roken. reeds een stukje geproefd toen hij net uit de pekel kwam (dit weekend) en ik leef nog steeds  :-SS :-&

trouwens, alles boven 3% zout in je vlees = veilig  B-)
 
Ik heb er ook pas een twee weken in de pekel gehad.  Om te voorkomen dat hij te zout zou zijn heb ik hem afgespoeld en twee uur in een bak koud water gelegd. 

Is een PERFECTE rauwe bacon geworden (heb hem koud gerookt)
 
De-stillekracht zei:
  Om te voorkomen dat hij te zout zou zijn heb ik hem afgespoeld en twee uur in een bak koud water gelegd. 

2 uur ontzouten ???

hieronder een leerzaam  bacon draadje link, met daaruit een knip/plak stukje over ontzouten.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2051.0

Je kunt het spek weer ontzouten.
Na de totale pekeltijd leg je het spek in de koelkast in een bak met koud water. Een eigenschap van zout is dat het altijd weer dezelfde concentratie maakt.
Dus het zout zal uit het spek trekken net zolang totdat het water net zo zout is als het spek. Dit heeft wel een paar dagen nodig om in het gehele stuk weer een gelijkmatige concentratie te kunnen krijgen. Uiteindelijk zal na het roken de kleur en uiterlijk hetzelfde zijn als op de normale manier. Het spek zal wel veel flauwer smaken en minder zout zijn.
Wel moet je er op letten dat je dit spek na het roken portioneer en in de vriezer bewaren. De houdbaarheid wordt wat korter in de koelkast, daarentegen wordt de houdbaarheid in de vriezer langer.
 
BartG zei:
ik leef nog steeds  :-SS :-&

trouwens, alles boven 3% zout in je vlees = veilig  B-)

Zit aan 3.5% zout dus dat zal wel goed zitten, zaterdag word die gerookt, dat je nog leeft is een hele geruststelling  :D
 
Marnix zei:
BartG zei:
ik leef nog steeds  :-SS :-&

trouwens, alles boven 3% zout in je vlees = veilig  B-)

Zit aan 3.5% zout dus dat zal wel goed zitten, zaterdag word die gerookt, dat je nog leeft is een hele geruststelling  :D

Kan zijn dat ik iets mis maar hoe meet je het zoutpercentage in je vlees?
 
Maccie zei:
Kan zijn dat ik iets mis maar hoe meet je het zoutpercentage in je vlees?

Klopt, is wat kort door de bocht, dacht aan gr zout per gr vlees  :blush: was daar mee wel een paar dagen gerust h?  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan