Beef en Steak

Baby Back Ribs

 
 
 

DanBras

Gemarineerd
Berichten
1.563
Na het PP geneuzel van de week werd het tijd om de vriezers te ontdooien. Zo kwam ik nog (een bijna vergeten) 2 rijen Baby Back  Ribs en ook nog 2 rijen Buik Spareribs tegen. Ik besloot de Baby Backs te maken volgens een voor mij nog niet eerder geprobeerd recept nl. het Classic Ribs recept van (wederom) Noskos.
Ik was wel een beetje ongeduldig en had geen zin om na een dag ontdooien weer een hele dag te moeten wachten tot de rub ingetrokken was. Dus ik heb de ochtend na het ontdooien de rub klaar gemaakt en de ribs er ruim mee ingesmeerd, waarna deze in de middag meteen op de OTP voor ongeveer 4 uur totaal in een ribrek geplaatst zijn om tot iets lekkers te komen.

20130115_134300.jpg


Uiteraard ook het voorgeschreven mopje gebruikt, hoewel ik door een gebrek aan Jack Daniels deze met Jim Beam gemaakt heb.
Het glaze sausje heb ik wel volledig afwijkend gemaakt, volgens onderstaand recept met een aantal kant-en-klaar ingredi?nten:

* 1 cup Mississippi Original BBQ saus
* 2el Honing
* 2el Ketjap Manis
* 2el Vlammetjessaus

Dit goed gemengd en heel even laten koken. Vervolgens de ribs hiermee ingesmeerd en voor het laatste half uur terug op de Q.
Ik kan niet anders zeggen dat ze heerlijk waren, waarbij de vlammetjessaus voor een pittige bite hebben gezorgd die bij iedereen goed in de smaak viel. Zeker voor herhaling vatbaar  :P

20130115_182233.jpg
 
Zien er goed uit, en met een beetje Whiskey in je saus is het extra goed toeven  ;D
 
Ja. Kom maar op met een half rack!
 
Zien er top uit.
 
Hmm, krijg er zin in!
 
Zien er heerlijk uit. Ik ga de vriezer ook maar eens opruimen; wie weet wat ik tegenkom ;)
 
Uh....foutje....bedankt.

Recept van de glaze moet zijn
* 1 cup Mississippi Original
* 1el Honing
* 1el Ketjap Manis
* 1el Vlammetjessaus

Als je 4 racks hebt, dan is het misschien verstandig om alles te verdubbelen.
Ik gebruik dit trouwens soms ook op de MOINK Balls. Ook niet verkeerd....
 
Ziet er lekker uit. Dit weekend toch maar weer de q aansteken ;)
 
Zien er goed uit, Ik heb dit recept laatst ook een keer gevolgd. Vond de ribs toen aan de droge kant en heb besloten in het vervolg niet meer te moppen en altijd in te pakken.
Die van jou zien er absoluut niet droog uit, mooi!
 
Ze waren idd erg lekker en zeker niet droog. Nu moet ik ook wel zeggen dat branden van een OTP 67 een beetje (ahum...) overkill is om alleen om 2 racks low & slow te bereiden.
Voordeel is natuurlijk dat de afstand tot de briketten vrij groot is waardoor de temp goed laag te houden is en het vlees niet snel te droog wordt, maar het is niet bepaald brandstof effici?nt als er voor de rest niets op het rooster ligt.
Volgende keer ?f toch een kleinere Q gebruiken en zien of ze dan nog steeds goed lukken ?f wat mensen uitnodigen zodat ik een excuus heb om het rooster vol te gooien met ook ander lekkere dingen :)
 
Ziet er goed uit..
Ff een vraag tussendoor. Ik heb wel eens het idee dat vlees uitdroogt in de vriezer. Heb je daar met de ribs geen last van? Hoe lang kun je ze in de vriezer goed houden?
 
Freezer Burn heet dat in het Engels, te voorkomen door het beter in te pakken, het liefst gevacumeerd. Of anders in meerdere lagen of dikker plastic.
 
Deze ribs heb ik van B&S en kwamen diepgevroren vacuum verpakt aan. Nu is dat diepgevroren niet zo heel interessant want dat is alles wat je in de vriezer gooit, maar wel dat het vacuum verpakt is. Wanneer je dus zelf vlees met een vacuumeerapparaat verpakt, dan zou dit moeten voorkomen dat het in de vriezer uitdroogd. Ook de bewaartermijn wordt hierdoor verlengd.
 
Ik verpak mijn ribben altijd apart in een vacuumzak, voor ze in de vriezer gaan met een apparaat van b.v.
Foodsaver.
Hierdoor blijft het langer houdbaar, en kunnen ze niet uitdrogen.
Geld trouwens ook voor b.v. eventueel reeds bereid voedsel.

Mac
 
Bij mij krijgen ze meestal de kans niet om uit drogen  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan