BasBQ
Beef en Steak

Babi pangang ribs (indorock)

 
 
 

Kiwietje

Stoker
Berichten
308
ik heb het boek Indorock inmiddels al een jaar in de kast staan en kook er graag uit. In dit boek staat ook een recept voor “babi pangang” ribs. Het recept stond al een tijdje op mijn lijst. Het betreft hier niet de saus zoals je hem kent van de lokale Chinees maar is meer gebaseerd op de Indonesische smaken. De ribs moeten volgens het recept in de oven maar deze heb ik wat aangepast naar de bbq.

In de vriezer had ik nog twee mooie iberico ribben liggen van de hanos. Helaas bleek bij het openmaken dat een rib niet meer goed was (wat een putlucht zeg). Zonde maar deze kon direct de kliko in.

Het werd dus maar één rib helaas.

De rib eerst in een rub gezet van peper, zout, knoflook en 5 spices. Daarna 2 uur gerookt met appelhout. Vervolgens in de marinade gezet en ingepakt in de folie (1 uurtje). Daarna nogmaals afgelakt en 40 min op het rooster gelegd.

De marinade bestaat uit:
Tamarinde pasta
Ketjap manis
Zonnebloem olie
Sambal uluk
Verse gember
Knoflook
5 spices poeder
Palmsuiker.

De rib was erg lekker en viel bij de gasten in de smaak. Doordat er relatief weinig suiker in de marinade zit en geen in de rub is hij niet zo overmatig zoet als mijn normale ribs zijn. De marinade maakt de rib wel erg donker.

IMG_1317.jpeg


IMG_1318.jpeg

IMG_1319.jpeg


IMG_1324.jpeg

Zeker voor herhaling vatbaar!
 
Mooie ribs.
Weet je zeker dat de rib niet meer goed was? Iberico varkensvlees heeft de neiging in vacuum een nare lucht te ontwikkelen (putlucht)
na afspoelen is er dan niks aan de hand.
 
Mooie ribs.
Weet je zeker dat de rib niet meer goed was? Iberico varkensvlees heeft de neiging in vacuum een nare lucht te ontwikkelen (putlucht)
na afspoelen is er dan niks aan de hand.
De rib was erg grijs t.o.v. de andere rib. Dit samen met de lucht zorgde ervoor dat ik het niet aan durfde. Ik gebruik deze ribs van de hanos wel vaker en dit is de eerste keer dat dit me is overkomen.
 
Goddelijk. Gaat op de lijst.
Als het nog niet op is, lust ik wel een stukje.
 
Top!!
 
De rib was erg grijs t.o.v. de andere rib. Dit samen met de lucht zorgde ervoor dat ik het niet aan durfde. Ik gebruik deze ribs van de hanos wel vaker en dit is de eerste keer dat dit me is overkomen.
Oh ja :sick: in dat geval verstandig om deze aan de kliko te doneren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan