BasBQ
Beef en Steak

Asian Fantasy: Char Siu

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.091
Beste bbq-collega's

Soms vallen een aantal dingen samen. Zo ook deze keer.
Een tijd geleden zag ik van Sander72 en Ewald topics voorbij komen met Char Siu.
En wat zag dat er allemaal geweldig uit. Dat wilde ik ook. Dus tijdens boodschapjes doen lag er een stukje varkensnek van een kleine 2 kilo in de weg.
Deze maar in mijn karretje gegooid want dat was perfect voor de char siu.

En ja, gisteren was het dan zover. En het past ook nog eens perfect in de fotowedstrijd van deze maand: Asian Fantasy.
Nu kan je allerlei fantasieën hebben over of met Aziaten, maar dat ze lekkere gerechten op tafel kunnen toveren staat buiten kijf.
Char Siu met een nasi erbij, dat zou het worden, en zo geschiede.

Afgelopen week de nodige boodschappen gedaan en eea voorbereid.
Donderdagavond de marinade gemaakt, vrijdagavond het vlees er in, zaterdag de q aan.

De marinade (voor 2 kilo procureur):
3 el honing
4 el (donkere) soyasaus
3 el sherry
3 el hoisinsaus
2 el sesamolie
paar slagen peper
3 tl five spice poeder
6 el bruine suiker
4 tl knoflookpoeder
2 tl geraspte verse gember
2 tl laos poeder
2 tl rode kleurstof

Het heeft uiteindelijk ca 1,5 uur indirect op de bbq gelegen bij ca 200gr C.
De overgebleven marinade eventjes ingekookt en hiermee het vlees na een half uurtje-3 kwartier ingesmeerd. De rest als sausje bewaart.
Het overgebleven vlees in blokjes gesneden en gemengd met de saus die na het eten over was. Vervolgens als porties in de vriezer

De pic's

Deze lag dus in de weg
CLI4DYY.jpg


De ingrediënten voor de marinade.
X15iXUV.jpg


De marinade heeft best een bloederig kleurtje :cool:
81CbGqW.jpg


Het vlees in dikke repen gesneden. Mooi stukkie vlees hoor
7o1zz0M.jpg


In de marinade. Een beetje luguber lijkt het wel :LOL:
UdtateH.jpg


Zaterdag allerlei groentjes voor in de nasi gesneden en opbakken
mn92tIp.jpg

HqpJpAl.jpg


Daarna de bbq aanslingeren en vlees erop onder toeziend oog van de chef. Stel je voor dat er iets valt :)
e1tOwUD.jpg

4r15Fdl.jpg


En dan maar wachten. Ondanks de toch ietwat sombere dag blijven hydrateren (doktersadvies)
oTQvOm3.jpg


FF spieken, want wat ruikt het lekker
FEgRScg.jpg


Ondertussen ook nog een bananenbrood gebakken door vrouwlief
jToyaUw.jpg


En dan, eindelijk klaar
r00J5KV.jpg


En geheel in stijl aan een laag tafeltje met allerlei bakjes ernaast en natuurlijk chopsticks 🥢
RN2Kptn.jpg

e6YYJto.jpg

hQjXIKi.jpg


En als afsluiter een stukje bananenbrood met ijs en een paar blaadjes munt uit eigen tuin
ZUgNSsT.jpg


Het was echt, echt heel erg lekker. Iedereen zat volle bak te smullen. Het is weer eens iets anders dan wat er regulier qua smaak van de bbq komt.
Zo heerlijk zoet. Echt een top-gerecht.
Gelukkig was het een flinke hoeveelheid zodat we er vandaag ook nog van kunnen eten en er 2 porties de vriezer in kunnen.
Wat we met de nagenoeg volle fles sherry aan moeten…….. dat bekijken we nog wel. Luxe probleem. :p
Dit is een blijvertje!

Sander en Ewald, dank voor de inspiratie.

Dank voor het kijken van deze post

Rick
 
Laatst bewerkt:
Sterkte met je luxe probleem :) maar prachtig gedaan en heerlijk plaatjes zeg. Goed idee om die nek in stukken te doen, hoe lang heeft het er nu op gelegen?
 
Sterkte met je luxe probleem :) maar prachtig gedaan en heerlijk plaatjes zeg. Goed idee om die nek in stukken te doen, hoe lang heeft het er nu op gelegen?
80 minuten ongeveer. Heb niet echt de tijd bijgehouden. Gewoon af en toe temperatuur van het vlees gemeten
 
80 minuten ongeveer. Heb niet echt de tijd bijgehouden. Gewoon af en toe temperatuur van het vlees gemeten

Super mooi stuk vlees zo. Ik heb er ook nog 1 in de vriezer liggen en wil jou recept ervoor gebruiken. Zou je een aantal dingen willen toelichten?

-welke kerntemperatuur heb je aangehouden? En is dit je enige meting geweest?

- je zegt na 20 minuten de ingekookte marinade(als ik het goed begrijp) over het vlees te hebben gesmeerd? Dus het heeft met de saus nog een uur erop gelegen?

Alvast bedankt!

Gr kenny
 
Dat ziet er heel mooi uit! Prachtige reportage!
 
Ziet er heerlijk uit Rick, het water loopt me in de mond.
 
Super mooi stuk vlees zo. Ik heb er ook nog 1 in de vriezer liggen en wil jou recept ervoor gebruiken. Zou je een aantal dingen willen toelichten?

-welke kerntemperatuur heb je aangehouden? En is dit je enige meting geweest?

- je zegt na 20 minuten de ingekookte marinade(als ik het goed begrijp) over het vlees te hebben gesmeerd? Dus het heeft met de saus nog een uur erop gelegen?

Alvast bedankt!

Gr kenny
Leuk man, dat je het ook gaat maken. Ga je geen spijt van krijgen.

- ik heb een kerntemperatuur van 70-72 aangehouden. Het varieerde een beetje tussen de stukken die wat dichter bij de kolen lagen en er wat verder vanaf. Heb er gewoon elke keer een aantal geprikt en toen ze zo een beetje 70gr of hoger waren heb ik ze er vanaf gehaald
- inderdaad. ik denk dat het nog een uurtje (of 3 kwartier) nog na het insmeren op de q heeft gelegen.
Na het marineren heb ik de overgebleven marinade in een pannetje gedaan en zachtjes gekookt. Ik wilde het als sausje gebruiken en omdat er rauw vlees in heeft liggen marineren leek me koken wel zo verstandig. Het insmeren van het vlees kan je ook na een half uurtje of 40min doen hoor. komt niet zo nauw.
Na het eten was er nog een beetje saus over. Dat heb ik dan weer door het in te vriezen vlees gemengd. Weggooien van zo een lekkere saus is ook zo zonde

Succes Kenny. Ben benieuwd wat je er van vindt.
 
Man man man. Wat een mooie dag heb jij gehad

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Wat een feest. Dit stijgt op de to-do-lijst
 
Wat we met de nagenoeg volle fles sherry aan moeten…….. dat bekijken we nog wel. Luxe probleem. :p
Dit is een blijvertje!

Nou Rick dat ga ik je vertellen wat je met de Sherry gaat doen.
Je gaat overal waar normaliter shoaxing rijstwijn in moet sherry doen (advies van mijn tante Miho)
Je gaat de sherry in de koelkast zetten zodat je er langer van gaat genieten.
Je gaat dit recept van tante Miho maken, en dan is die sherry zo op, want dit is een Koreaanse killer😊
 
Nou Rick dat ga ik je vertellen wat je met de Sherry gaat doen.
Je gaat overal waar normaliter shoaxing rijstwijn in moet sherry doen (advies van mijn tante Miho)
Je gaat de sherry in de koelkast zetten zodat je er langer van gaat genieten.
Je gaat dit recept van tante Miho maken, en dan is die sherry zo op, want dit is een Koreaanse killer😊
Dat gaan we zeker doen Ewald. Ik heb nog kippen dijen liggen, die lijken me ook geschikt. Saté van tante miho it is.
Eerst ff de sherry in de koelkast
 
Zo dan Rick. Wat is dit een prachtig maal. Ziet er schitterend en smaakvol uit 👌
Dit staat al veeeuuuuul te lang op de wensenlijst. Moet er dringend vanaf. Ik moet dit hoe dan ook ZSM gaan maken
Succes met de fotowedstrijd. En als je de wedstrijd gewonnen hebt moet je gewoon die fles in een teug leeg zuipen :cool:
 
Zo dan Rick. Wat is dit een prachtig maal. Ziet er schitterend en smaakvol uit 👌
Dit staat al veeeuuuuul te lang op de wensenlijst. Moet er dringend vanaf. Ik moet dit hoe dan ook ZSM gaan maken
Succes met de fotowedstrijd. En als je de wedstrijd gewonnen hebt moet je gewoon die fles in een teug leeg zuipen :cool:
Thnx Bram.
Geloof me, het Is niet moeilijk en erg erg lekker.

En die sherry........ Ik moest hardop lachen man.
Wa denkte zelluf? Ff een fleske sherry atten. Zie jij jezelf dat al doen? Hahaha
deze gebruik ik voor tante miho saté en als ik win neem ik wel een glaasje om te proosten. 🥂
 
Terug
Bovenaan Onderaan