BasBQ
Beef en Steak

Ash Tray

 

BrittijnBastard

Tondelzoeker
Berichten
24
Hallo,

Ik wil onder mijn charcoal basket een ash tray plaatsen. Ik heb een Bastard Large, dus een Bastard Ash Tray ligt voor de hand. Echter vraag ik me af de Ash Tray van de BGE Large ook past in de Bastard L. Waarom vraag ik mij dit af? de ash tray van de BGE loopt rond door en is aan de voorkant open. Dit zou de luchtstroom ten goede moeten komen. De ash tray van de Bastard heeft dus een rooster aan de voorkant en loopt niet helemaal rond door, waardoor er toch nog as voor het rooster kan vallen.

tempFileForShare_20200421-114448.jpg
Screenshot_20200421-114603_Chrome.jpg



Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Hans
 
Tja, ondanks dat ik ze geen van beide heb denk ik dat ook bij de BGE versie as er vooruit kan vallen omdat het open is.
je hebt gelijk dat het bij de basterd versie ook kan omdat de bovenste ring niet doorloopt. Maar zou de kolenring niet op die rand staan en het zo afdichten?
 
Hi Frits,

Bedankt voor je reactie. Het voordeel van de BGE-versie is dat je met behulp van een aspook het as ook uit de volle asbak kunt halen. Wanneer de bastard-asbak vol is, dan kun je hem niet legen omdat het rooster hem afdicht. Volgens Oldenhof zou ook de BGE-versie op de Bastard Large moeten passen.
 
Deze lijkt me ook het overwegen waard:

Mocht die passen dan zie ik enkel voordelen waar de andere modellen ook nadelen hebben.
Mocht ie niet passen dan kan je gewoon gratis retourneren.
 
Dat is de as lade van kamado Joe zo te zien. Die vind ik zelf prima werken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik ben er ook erg tevreden over inderdaad.
 
Hi Frits,

Bedankt voor je reactie. Het voordeel van de BGE-versie is dat je met behulp van een aspook het as ook uit de volle asbak kunt halen. Wanneer de bastard-asbak vol is, dan kun je hem niet legen omdat het rooster hem afdicht. Volgens Oldenhof zou ook de BGE-versie op de Bastard Large moeten passen.
Ja daar heb je een goed punt, en als ze zeggen dat BGE ook op de bastard past dan zou ik het wel weten.
 
Ik heb de BGE ash can. Er komt bijna altijd een beetje as langs het bakje. Ik heb het vooral voor het snelle opruimen. Na een keer of 6 legen moet je echt ff met de ashtool de binnenkant uit krabben. Of beter nog met de asstofzuiger schoon maken.
Ik steek de BGE en alle andere BBQ’s altijd aan met de verfbrander. Daarom heb ik de kickash basker en ash can. Zodat ik niet een hele hoop stof ontwikkeling krijg bij het aansteken. Mandje uitschudden. En can legen en je q kan aan.

Ik zal straks een foto posten hoe het er na gebruik van de Q uit ziet.
 
De nieuwe ash catcher van Bastard zou rondom dicht moeten zijn. Maar ik heb me daar nog niet in verdiept of ze er al zijn.
 
Ik zou voor dat geld een as stofzuiger kopen. Veel effectiever. Slang er in ook buiten de fire box en klaar.
 
Hierbij de foto’s. Heb de Q even schoon gemaakt en as uitgeklopt. Was binnen 1 min klaar met de handelingen.

BBQ na hot en fast grillen.
Adjustments.jpg


Mandje er uit. Schud ik dan even uit boven een emmer. Dit tref je er onder aan
Adjustments.jpg


Even vegertje een door. Ashcan vol as.
Adjustments.jpg


Als het bakje er uit is tref je dit aan.

Bekijk bijlage 381


IMG_5505.jpg


BBQ klaar voor gebruik. Beetje extra kolen er bij en gaan.

Adjustments.jpg


Er ligt zo als je ziet altijd wat as onder. Dus vandaar een aantal keer gebruik zal je echt even goed schoon moeten maken. Maar dit restje as vormt geen probleem tijdens het aansteken of Airflow. Ik vind het fijn. Lekker snel klaar voor gebruik en gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga mijn ei toch maar eens goed schoonmaken van de week. Schep eigenlijk alleen het as eruit.
 
Vandaag heb ik het vilt vervangen:
20200423_115901.jpg
20200423_121726.jpg

Wat een verschil. Ik had eerlijk gezegd niet in de gaten hoe slecht het er aan toe was. Ok, het zat er ook al 3 jaar op.

Verder mijn Bastard schoon gemaakt. De ash tray van Bastard geplaatst. Toch wel een mooi ding en hij sluit mooi aan.
20200423_133122.jpg


Verder de Ask basket van Bastard geplaatst. Deze zou van mij iets mooier mogen aansluiten. Ik vind hem net 1 cm te smal. Volgens bij ligt hij bij de BGE er strak tegen aan.
20200423_134036.jpg

20200423_135333.jpg


Ik moet wel zeggen dat de airflow duidelijk verbeterd is.
20200423_205001.jpg


Het voordeel van het klaar maken nieuwe sessie, dat merk ik zaterdag pas. Ik post dat t.z.t. wel. Ik moet dan toch 8 - 9 uurtjes wachten op mijn short ribs.
 
Dat de airflow verbeterd is komt mede doordat je "mand" wat ruimte heeft ipv dat jij hem het liefst strak tegen de wand wilde hebben.
Doordat je mand ruimte heeft kan er overal de lucht langs .
 
Kick ;)
Ik zag deze op MP langskomen en dacht direct "Moek'ook'hè" (kort voor 'dat moet ik ook hebben', voor hen die niet lang genoeg op Volendam hebben gewerkt, geen idee of je het ook zo schrijft).
Verdomd lastig om specificaties te vinden op internet. Mijn Grizzly large heeft een gat van 21 cm. De onderzijde van de Ash Lifter van de Bastard is 20cm, dus die moet passen. Over de airflow maak ik me geen zorgen, ik moet toch al enorm knijpen om de temperatuur constant te houden (Grizzly eiken houtskool heeft maar 1/3e nodig, goedkopere (Welkoop) houtskool stand 1 van 5), dus een beetje meer weerstand is niet erg :D.

Ik zie als voordeel van de Bastard versie (los dat ik de maat kan vinden) dat deze een dwarsstaaf heeft. Die andere lijkt dezelfde maat te hebben, maar past minder bij mijn milde smetvrees :rolleyes:.
 
Ik heb zelf een Bastard Large 2020, de combinatie van de kolenmand en de ash lifter vind ik ideaal. Binnen 1 minuut ben ik klaar met het verwijderen van de ass en het uitschudden van de oude kolen.
 
Ik zou die ash collector ook wel willen maar ben niet zeker of het past. Ik heb een 21” auplex kamado. Zou hier bovenop dus gewoon de kolen mand kunnen?
 
Tja, ondanks dat ik ze geen van beide heb denk ik dat ook bij de BGE versie as er vooruit kan vallen omdat het open is.
je hebt gelijk dat het bij de basterd versie ook kan omdat de bovenste ring niet doorloopt. Maar zou de kolenring niet op die rand staan en het zo afdichten?
Wat de BGE ashcan betreft, Frits heeft hierin gelijk. Er valt altijd iets voor de can.
Voor de rest, een handig ding wat het schoonmaken vergemakkelijkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan