Beef en Steak

Ananas van het spit

Rogier

Gemarineerd
We kregen gisteren wat visite over de vloer. Ik maak eigenlijk zelden zoetigheid/desserts op de barbecue. Maar na het zien van het draadje van @Barbeknoei had ik besloten om ook eens wat anders aan het spit te hangen.

Ik heb hetzelfde recept aangehouden, maar wel terug geschaald qua hoeveelheid. Ik heb ongeveer de helft van de ingrediënten aangehouden voor de glaze. Verder heb ik de zelfgemaakte karamel achterwege gelaten en vervangen door een kant-en-klare karamelsaus.

De avond van tevoren even alle ingrediënten van de glaze 5 minuutjes gekookt, laten afkoelen en vervolgens afgedekt in de koelkast gezet.

1625425903736.jpeg

De volgende dag de Q voorbereid op een temperatuur van ergens tussen de 130 en 180°C en de ananas aan het spit gehangen.

1625425947087.jpeg

Ik heb sinds kort een Meater+ die ik nog niet had gebruikt. De kerntemperatuur doet er natuurlijk niet toe, maar ik vond het een uitgelezen moment om deze gelijk even te testen voor de koepel temperatuur. Die heb ik voor het grootste gedeelte van de run rond de 150°C gehouden. Ik wilde geen risico lopen van verbrande suikers.

1625426014130.jpeg

Vervolgens om de 20 minuten insmeren met de glaze.

1625426050099.jpeg

1625426072863.jpeg

Ondertussen waren de briketten ook wel redelijk aan het opbranden. Ik had wat oude briketten onder de hete gelegd maar dat was niet voldoende. Ik heb nog wat houtskool toegevoegd voor het laatste uur.

1625426238955.jpeg

De uiteindelijke plakken.

1625426490346.jpeg

Geserveerd met vanille ijs met wat kaneelpoeder er over, oreo crumble en karamel saus. Wil je het gebruiksvriendelijk serveren, snij dan nog even de kern uit de ananas. Ik was daar te lui voor en wilde aanvallen.

1625426935183.jpeg

Conclusie: ik vond het verassend lekker. Zelfs de 'warme ananas haters' onder het gezelschap vonden het heerlijk. Leuk om een keer te maken voor erbij. Maar met 4 uur aan het spit en om de 20 minuten glazen best veel werk. Dit maak je dus het beste als je een lege planning hebt op een zonnige dag.
Al met al ga ik het zeker nog eens maken.

@Barbeknoei, bedankt voor de inspiratie/tip en alle anderen bedankt voor het mee genieten.

Deze ga ik noteren, thanks voor het delen

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Er gaat wat tijd inzitten maar ziet er goed uit

GE WEL DIG, heerlijk bordje.
Blij dat jullie het ook lekker vonden.

Ik kreeg op Facebook een tip om ananas eens met malibu te combineren. Dat lijkt mij ook wel lekker 😋😋

Hoe gezond wil je het hebben?
Fruit van de bbq.

Erg mooi gerecht. Die komt op de to do list. Verder is er niets ongezond aan een beetje suiker en alcohol. Ja met mate dan heb je (nog) geen last.

Ziet er top uit!
Staat hier ook al jaren op de to-do, binnenkort maar eens verandering in aanbrengen ;)

Die broer van mij weet wel wat lekker is

Zoiets zou ook mooi staan in het Dessert-Recepten deel...
Smakelijke plaatjes @Rogier

Terug
Bovenaan Onderaan