BasBQ
Beef en Steak

Als je broer komt eten

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.089
Hoi bbq-collega's.

Na al het kerstgeweld, waarbij we voornamelijk bij familie zijn gaan eten, gisteren weer eens lekker kunnen kokkerellen.
Mijn broertje met zijn gezinnetje was ook uitgenodigd. Ondanks dat ik nu al een aantal jaren deze heerlijke hobby bezig, is het er eigenlijk nooit van gekomen om mijn broertje eens lekker te laten genieten van een paar heerlijke ribben.
Ja, PP, BCC, picanha, kalfsrollade, hebben ze al eens lekker van kunnen genieten. Daarnaast gunden we hem ook nog wel eens wat left-overs en "klein spul" zoals een restje ribbetjes, stokje DanBras sateh, stukje koudgerookte zalm, een paar MOINKS, etc. etc. Maar je weet hoe het gaat: je eigen broertje moet je niet teveel verwennen  B-)

Maar nu dus een paar heerlijke ribben. En als verassing nog een ander gerecht van de bbq, bbq-beans. Een heerlijk gerecht waar veel mensen zichzelf bij afvragen wat men zich daar bij moet voorstellen. Zeker als je zo voor de vuist weg de ingredi?nten opsomt wordt de verbazing/nieuwsgierigheid alleen maar duidelijker op de gezichten af te lezen. Geweldig!  :)
De dames hadden gekozen voor vis. Hiervoor een kabeljauw gekozen. 1 dame (onze dochter) koos zoals verwacht ook voor ribben  :D. Die doet dus lekker mee met de mannen  B-)
Uiteraard wordt eea vergezeld van diverse side-dishes.

Afgelopen week al een klein beetje voorbereid door 2 hele zalmzijdes koud te roken en 3kg buikspek lekker gekruid voor enkele uurtjes langzaam op de wsm te laten garen. Meteen ook de voorraden weer aangevuld  :D. Geen foto's, dus niet gebeurt.
Bij de sligro een paar mooie verse ribben gekocht, een heerlijk stukje kabeljauw, wat fruit voor het tussengerecht en kaas voor het nagerecht.

Vrijdag de ribben voorbereid, zaterdag ochtend zelfgebakken brood (heerlijk met wat knoflook en kruiden door het deeg) gemaakt.




Vervolgens de kabeljauw gemarineerd volgens het recept van Noskos:
https://www.bbq-nl.com/gerookte-chili-zeeduivel/




Nu het visje heerlijk ligt te zwemmen in de marinade, de BBQ-beans voorbereid.
In grote lijnen kiezen wij altijd voor dit heerlijke recept:
https://www.bbq-nl.com/keris-hog-apple-baked-beans/
Helaas geen PP meer, maar wel die heerlijk zelfgerookte buikspek van vorige week. Dus dat ging er lekker doorheen.




Hierna de wsm aangeslingerd en toen deze op temperatuur was, de bbq-beans erop samen met de ribben




Na 2 uurtjes de beans eraf gehaald en afgedekt even "geparkeerd". Straks op het einde gaan de beans nog even terug op de smoker om weer warm te worden. Ze zijn in ieder geval al klaar.
Man man man, wat ruikt dat toch heerlijk




Een half uurtje later de ribben in de folie voor anderhalf uur met wat appelsap


Ondertussen arriveerde de visite en na een bakje koffie hebben we sneetjes van het zelfgebakken brood geroosterd, belegd met (het laatste van de al veel eerder gemaakte) pastrami en besmeerd met piccalilly.
Ook een paar stukjes brood belegd met de zelfgerookte zalm.



Er was al snel niets over  :D

Hierna gestart met de voorbereiding voor het tussengerecht.
Per persoon:
1 vijg, kruislings ingesneden (niet te ver, max tot de helft)
elke vijg vullen een beetje zachte geitenkaas gemengd met verse rozemarijn
de vijgen 8 tot 10 minuten naast de ribben op de smoker. (bij hogere temperaturen gaat het uiteraard sneller!!!)
Wel even opletten. De vijgen hoeven alleen warm te worden, samen met de kaas. Duurt het te lang, dan worden ze erg slap en de kaas...?.. spreekt voor zich! Snij je ze dus te ver in, dan vallen ze open als een bloem en de kaas eruit.
Als de vijgen van de bbq komen, dan nog even besprenkelen met honing.

Ook de stukken kabeljauw na ca 4 uur uit de marinade en op de wsm.



Ondertussen ook de ribben uit de folie.



Na een minuutje of 10 de vijgen op mooi opgemaakte bordjes met wat fruit en een pompoen-soepje geserveerd.
De roze schijfjes zijn radijzen met "pink meat". Smaken als......radijs  8-|



Een klein uurtje later konden de inmiddels met bbq-saus gemopte ribben en de kabeljauw uit de wsm.
De ondertussen teruggeplaatste bbq-beans waren ook weer lekker op temperatuur



En toen alles op tafel  :D
Samen met wat krieltjes, zelfgemaakt mayo en een groenteschotel uit de oven



Lekker op het gemakje gegeten en gekletst. Het was een heerlijk relaxed etentje en iedereen heeft genoten.
Als nagerecht hadden we nog een kaasplankje





Het was erg geslaagd. De gerechten waren goed gelukt. De vis was wel iets te droog, dus dat is een leermomentje voor volgende keer. Gelukkig was hij wel lekker.
De bbq-beans vielen in de smaak en de ribs waren van "restaurant kwaliteit" volgens mijn broertje. Een mooi compliment.
ZO. weer iemand die zich wel 2x bedenkt voordat hij weer eens ribben besteld in een restaurant.  :D

Dank voor het kijken
Rick
 
Wat een geweldige vertolking van dit godenmaal. SUPER!

Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk

 
Mooie plaatjes en leuk geschreven! ziet er allemaal heerlijk uit en lijkt me ook mooi combineren met elkaar!
Hulde voor de chef  ;)
 
Heel smakelijk en voor elk wat wils, genieten ;)
 
Goed gedaan Chef Rick, mooi hoor!
 
Mooie variatie in gerechten ook! Krijg honger van de plaatjes, lekker hoor.
 
Om nom nom
 
Wat een leuk verslag en wat ziet het er heerlijk uit!

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
Jeetje, je hebt er wel werk van gemaakt, goed bezig geweest Rick, ziet er allemaal top uit.
Groene olijven in de baked beans had ik niet eerder voorbij zien komen.
 
@ ewald: wij ook niet, maar ach, waarom niet? Smaakte helemaal niet verkeerd hoor. Een Spaans pepertje erin lijkt me ook best lekker.

@ ceriel: reserveren kan altijd  B-)
 
Dat was een mooi menutje. Je broer en gezin heeft heerlijk kunnen genieten. En je eigen gezinnetje natuurlijk. Lekker hoor.
 
Heb je netjes gedaan Rick. Ook alles goed gepland. Knap staatje BBQ vakwerk, top.
En idd zo als je schrijft. Weer iemand die zich voortaan 2x bedenkt bij een portie ribben van een restaurant. Hier komen m'n broers ook zo nu en dan eten. Die houd ik ook niet meer tevreden met een speklapje
 
Ziet er geweldig lekker uit! En ook nog zo'n variatie!
 
Bram zei:
Heb je netjes gedaan Rick. Ook alles goed gepland. Knap staatje BBQ vakwerk, top.
En idd zo als je schrijft. Weer iemand die zich voortaan 2x bedenkt bij een portie ribben van een restaurant. Hier komen m'n broers ook zo nu en dan eten. Die houd ik ook niet meer tevreden met een speklapje

wat doen we onszelf aan  ;)
 
Rick wat een godenmaal mijn complimenten =P~, net als Ceriel zouden wij ook graag willen reserveren :D dit ziet er echt fantastisch uit
 
Dankjewel voor de reacties
 
Mooi verslag en damn, wat een gerechten. Heerlijk!

Je hebt je broertje nu wel verpest :p. Dit wordt de nieuwe standaard ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan