BasBQ
Beef en Steak

Al die Botten!

 
 

Wietsehm

Stoker
Berichten
281
Vrienden en vriendinnen van het open vuur,

Hebben wij met elkaar zo een plezier met onze BBQ's, zie ik de meest geweldige stukken vlees voorbij komen. Vaak geweldig gekruid, gegaard en geroosterd.
De Botten zijn heerlijk op smaak gebracht; toch doet niet iedereen er iets mee.
Of eigenlijk nog meer-jammer; deze botten worden zo de GFT-bak in gekieperd.

Doodzonde natuurlijk. Maak er eens een bouillon van!
Het is als iedere goede gewoonte. Elke keer gaat het bot in een zakje in de diepvries (al is het maar een drumstickje). Bij een berg gooi je het in een pan. 2 liter water erbij. 40 minuten zachtjes koken. Bouillon!
1596979962161.png


Hier alleen door een zeef. Wil je nog fijner? Leg een theedoek in je zeef.
1596980049318.png

Invriezen in zakjes van 500ml. Awesome! Zo veel diepere smaak en zo veel minder zout dan een bouillonblokje
Als basis voor risotto, kookstarter voor verse pasta (de herfstvarianten) of soepen. Enjoy!
 
Ik maak dit ook wel eens. Ik kook hem wel ietsje langer, meestal een uurtje of 12. Dan krijg je natuurlijk meer mineralen in je soep, maar ook veel gelatine. Er wordt gezegd dat het heel gezond is.
 
Ik maak dit ook wel eens. Ik kook hem wel ietsje langer, meestal een uurtje of 12. Dan krijg je natuurlijk meer mineralen in je soep, maar ook veel gelatine. Er wordt gezegd dat het heel gezond is.
Wordt het dan niet juist bitter? Ga ik eens nazoeken..... Thanks
Edit: op eetpaleo.nl (?): Voor kippenbotten geldt dat je deze wel 24 uur op kunt laten staan, voor runderbotten zelfs 72 uur.
 
Goede tip, dank je wel.šŸ‘Œ
 
Helemaal mee eens.
Ga ik nu zeker rekening mee houden.
Dank voor de wake up call.
 
Vraag me trouwens af of een bottenbouillon niet ideaal zou zijn voor een brisket te injecteren. Je voegt namelijk onder andere gelatine toe. Als mijn vriezer iets leger is wil ik er eens een experimentje aan wagen.
 
Wordt het dan niet juist bitter? Ga ik eens nazoeken..... Thanks
Edit: op eetpaleo.nl (?): Voor kippenbotten geldt dat je deze wel 24 uur op kunt laten staan, voor runderbotten zelfs 72 uur.

Dat bittere geldt vooral voor vis of schaaldierbouillon, dat kan je maar vrij kort opzetten tot het bitter wordt.
Alle andere botten kan je zoals je al zegt zonder problemen vrij lang opzetten. Meeste botten die je overhoudt kan je prima bewaren voor bouillon. Het enige is dat voor runderbouillon eigenlijk geen runderbotten gebruikt wordt, maar kalfsbotten. Als je runderbotten gebruikt wordt de bouillon vaak te sterk.
 
Thanks Henkie!
 
om maar een idee te krijgen, zoveel gelatine kan je uit de botten halen. Dit is trouwens van varkens botten gemaakt. Zoals je kan zien had ik het ook gewoon koud kunnen eten ;) . Het vult trouwens ook veel beter dan een soep van boullionblokjes.
097008EA-BC0B-46D5-BC8E-FDB89857911F.jpeg
 
Wat ik ook vaker doe, is de botten halveren en dan roosteren. Daarna bouillon van trekke. Geeft nog wat meer diepgang. Of het iets toevoegt of juist wegneemt qua gezondheid durf ik niet te zeggen
 
Terug
Bovenaan Onderaan