BasBQ
Beef en Steak

Ajam Rendang van AI met geroosterde bloemkool

Stroom

Tondelzoeker
Berichten
14
Vorige week stond mijn eerste stoofvlees op het programma. Alles in huis, maar wat een slecht weer! 🌧️ Dus alles in de crockpot slowcooker. Lekker, maar geen lol aan!

Dus van de week, dacht ik, wat voor stoofgerecht kun je maken met kip? Ja natuurlijk, rendang van kippendijen. Daarna heb ik mijn nieuwste vriend Google Gemini (AI) gevraagd om een recept te genereren. Tadaaa…
Rendang Ajam (Indonesische Kip Rendang)
Dit recept is voor kip rendang, een heerlijk en pittig gerecht uit Indonesië.

**Ingrediënten:**

* 600 gram kip (drumsticks, kippendijen of kipfilet)
* 1 eetlepel sambal oelek
* 2 centimeter verse gember
* 5 tenen knoflook
* 6 plakjes verse galangal (of 1 theelepel gemalen laos)
* 1 flinke theelepel gemalen kurkuma
* 2 sjalotten
* 2 sereh stengels
* 2 blaadjes djeroek poeroet (optioneel)
* 2 eetlepels olie
* 400 ml kokosmelk
* 2 eetlepels ketjap manis
* 1 theelepel suiker
* Zout en peper naar smaak

Of gebruik Conimex Boemboe Rendang 😁

**Bereiding:**

1a. Maak de boemboe: hak de sjalotten, knoflook, gember, galangal en sereh fijn in een keukenmachine of met een vijzel. Voeg de sambal oelek, kurkuma, gemalen laos en djeroek poeroet blaadjes (indien gebruikt) toe en maal tot een gladde pasta.
1b. Of gebruik Conimex Boemboe Rendang

Om rendang op een kamado te maken, volg je de stappen:

Voorbereiding:

2a. Stook de kamado indirect op tot 120 graden Celsius. Leg er een stukje rookhout op.
2b. Leg de kippendijen op het rooster en laat ze in 5 tot 10 minuten verkleuren door de rook van de kersen-of appelchuck.

Bereiding:

3. Plaats een Dutch oven op het rooster van de kamado.
4. Verhit de olie in de Dutch oven en bak de boemboe 5 minuten op middelhoog vuur.
5. Voeg de kip toe
6. Schenk de kokosmelk erbij en voeg de ketjap manis, suiker, zout en peper naar smaak toe.
7. Breng het geheel aan de kook en laat het vervolgens sudderen op de kamado.
8. Houd de temperatuur van de kamado constant op 120 graden Celsius. Dit kan je doen door de luchtinlaten en -uitlaten te regelen.
9. Laat de rendang 2-3 uur stoven zonder deksel tot de kip gaar is en de saus dik en geconcentreerd is. Schep af en toe om.

Tips
Controleer de rendang af en toe en voeg indien nodig extra kokosmelk toe.
10. Laat de rendang na het koken 10-15 minuten rusten voordat je het serveert.
11. Serveer de rendang met rijst, atjar en sambal.

**Tips:**

* Je kunt de rendang extra pittig maken door meer sambal oelek toe te voegen.
* Voor een vegetarische variant kun je de kip vervangen door tofu of tempeh.
* Rendang is nog lekkerder als je de kokosrasp roostert voordat je deze toevoegt. Doe dit in een droge koekenpan op middelhoog vuur tot de kokos goudbruin is.
* Rendang kan goed worden ingevroren.

Mooi he?

Ik heb inderdaad de Conimex boemboe gebruikt met kokosmelk. Ik vond wel dat de smaak wat miste. Daarom heb ik een schepje curry madras en wat chilivlokken toegevoegd.

En dan nog groente van de kamado? Ik zag ergens bloemkool op een skillet voorbij komen. Ik heb hem 10 minuten in zijn geheel gekookt. En daarna afgelakt met smoked bbqsaus en op de skillet op 200 graden nog 30 minuten roosteren.
Het was allebei heerlijk!

20240225_133716_Original.jpeg


20240225_135339_Original.jpeg


20240225_140733_Original.jpeg


20240225_175422_Original.jpeg


20240225_171427_Original.jpeg


20240225_172700_Original.jpeg


IMG_5289.jpeg
 
Ziet er lekker uit!

Waar ergens in de rengdan heb je die bloemkool gebruikt? 😉
 
Lekker!!

Toevallig kort geleden ongeveer hetzelfde gemaakt.

Heb het kort opgeschreven, heb er kokoscreme aan toegevoegd. Ook had ik een boemboe uit de toko, misschien iets voller van smaak dan de supermarkt variant.

Kip rendang (rendang ajam)

Ingredienten:


500/1000 gram kippedijen

400 ml romige kokosmelk

50 gram kokoscreme

1 kippenbouillontablet

1 pakje rendang boemboe uit de toko (of supermarkt)

4 personen witte rijst (ca 300gram ongekookt)

2 paprika’s (kleur maakt niet uit)

6 stengels lente-ui

Bijgerechtje - 1 komkommer+azijn+suiker+chili vlokken

Optioneel - gebakken uitjes

Bereiding:

Kip in stukken snijden en samen met de boemboe, de kokosmelk, de in stukken gesneden kokoscrème, verkruimelde kippenbouillontablet in de dutch oven. Roer een keer door zodat alles gelijkmatig is verspreid

Zet op de bbq.

Af en toe roeren uiteraard.

Voeg de paprika’s en 4 stengels lente-uit aan het einde toe en laat even mee pruttelen.

Serveren met (witte-) rijst en de vers gesneden 2 overgebleven stengels lente-ui, eventueel ook nog wat gebakken uitjes.

Bijgerechtje, komkommer snijden in dunne plakjes en samen met een scheutje azijn, water, suiker, chili vlokken in een schaaltje door elkaar roeren.
 
ziet er goed uit, maar Conimex is alles behalve Indonesisch :ROFLMAO: het lijkt er een klein beetje op maar verder is het niet je-van-het.
Alleen de Sambal Oelek van Conimex vind ik erg goed en het flesje satemarinade gaat ook wel.
Als je echt goede Boemboe's wilt kopen zijn de Boemboe's van Toko Lien (of Indonesia baru, is hetzelfde product) erg goed
Laatst nog Goelee besteld voor de Goelee Kambing, fantastisch gewoon.

Links kun je kiezen tussen Indonesia Baru producten en Toko Lien producten (ze zijn hetzelfde alleen hebben ze ieder ook wat andere Boemboe's)
ze hebben ook surinaamse producten

 
Terug
Bovenaan Onderaan