Beef en Steak

Afzuiging boven BBQ

Ries25

Sprokkelaar
Ik zie her en der wat topics over afzuiging en zie daar ook mooie creaties in. Spiralobuis vind ik wel mooi omdat dit een industriële look geeft.
Zoiets zou ik ook willen maken, echter wat ik mis in deze topics is welke motor of ventilator daarvoor gebruikt wordt.
Heeft iemand daar een tip voor?
Zou eventueel een normale afzuigkap uit een keuken ook werken? Minder mooi maar 2e hands nog wel goedkoop aan te komen.

Alvast bedankt voor de tips

@Ries25 , beter had ik mijzelf eerder geregistreerd en diezelfde vragen gesteld.
Zelf ging ik voor 160mm Spirobuis en kocht een Ruck buisventilator die tot 70 graden zou kunnen verdragen in de veronderstelling dat dit wel toereikend zou zijn.... Ik hoop het alsnog van harte.

Hier kwam het één en ander op gang doordat wij ons platte dak lieten vervangen met EPDM en het afdak boven onze grillsteeg ook direct met EPDM hebben laten doen. Tsja, hier begonnen zonder eerst goed te informeren.

De ventilator die wij hebben is deze,

Terug kan niet meer, ik monteerde hem al met een regelaar in een testopstelling en spoot hem al zwart omdat je hem anders zag zitten direct onder het afdak.

De afstand van de ventilator tot de Kamado zal om en nabij een dikke 2 meter zijn, mijn idee is dan ook een bak te timmeren (Koof/schouw gelijkend iets) redelijk hoog boven de Kamado opdat directe hitte dan al vermengde met omgevingslucht.
Ik wil enkel rook afzuigen, geen warmte.

Ik hoop dan ook dat hij het volhoud anders kunnen we gelijk op zoek naar een andere.
Time will tell ..........

Dank voor je inbreng. Ik heb inmiddels hetzelfde gedaan. Een spirobuis met verloop van 160 naar 250 ( soort van lampenkap ) deze wel direct boven de kamado hangen, op een schakelaar aangesloten zodat bij erge rook het meeste wordt afgezogen.
Het is niet zo dat het vlees van het rooster gezogen wordt maar tot nu toe werkt het aardig, de ergste rook wordt wel afgevoerd, echter de dakdoorvoer mag een hogere pijp hebben, nu slaat de rook wat neer op het dak en blijft het buiten mijn hokje een beetje hangen :)

Hoi Ries, zelf probeer ik zo hoog mogelijk af te zuigen omdat ik bang ben de ventilator te toasten, helemaal na het lezen hier op het forum van versmolten schoepjes. Wat dan te doen? Dus dan maar hoog beginnen met afzuigen, heb een laser thermometer die akelig nauwkeurig is en ben voornemens de buis onder de fan de eerste stooksessies continu te checken. Wil het liefst niet boven de 65 graden komen, hij word gegarandeerd tot 70 graden, het is dus zaak daaronder te blijven.

Verder heb ik ook zoiets als een lampenkap.......

Ik had een Napoleon bbq te koop en zocht een mooie afzuigkap, zet dat ding te koop op Mp en kreeg een bod van €50?, had er zelf dik €400 voor betaald met alle randzaken.
Door het zoeken naar een elegante oplossing diverse kappen gezien en moest ineens aan de Napoleon denken? 😏

Haakse slijper erin, wat uurtjes huisvlijt en een hoop lol is dit hem geworden, de Kamado komt morgen als alles goed gaat.

20250820_201046.jpg

Kettingen nog lang gelaten om het eventueel te kunnen laten zakken, er is ook nog een Aluminium stug flexibele pijp onderweg, Aluminium houd nog minder lang warmte vast, dus vandaar extra aangekocht, het wordt proberen en experimenteren.

Tsja, voor die €50 koop ik nergens een fantasy afzuigkap, de Napoleon had ik al, zelfs de accu probe thermo erin geknutseld 🤭

Wij hebben alvast zin aan de winter, Mooie zakken Dammers kunnen scoren en een paar dozen Cubaanse Marabu, komen ook morgen of zaterdag binnen. Wordt een spannende vrijdag hier!

Mijn rookkanaal loopt echt tot boven het dak, de enigen die daar nu nog last van kunnen hebben is vliegverkeer schat ik zo.......
20250807_141753.jpg
20250807_141756.jpg
20250810_162701.jpg

Nieuw afdakje met EPDM, doorvoer mag overigens ook niet meer als 130 graden hebben, dus ik moet er wel onder blijven, of zelf een warmtewisselaar gaan bouwen met waterkoeling om de warmte te lozen 🙈, beter dat ik eerst hoog afzuig in het begin, erna eventuele fouten eruit zien te halen.

We gaan het allemaal meemaken, als je zelf iets uitdenkt loop je vanzelf tegen zaken aan die je toch anders had moeten doen.
Leerproces.........

Laat me weten hoe het bij jou verloopt?, kan ik ook mee leren.
Groet, Jake

Ziet er leuk uit. Denk je dat de doorvoer 130 graden wordt door een warme lucht in hoge flow af te zuigen? Ik heb daar geen ervaring mee maar mijn gevoel zegt dat dat wel zal loslopen.

@In vuur en vlam , je hebt gelukkig gelijk gekregen, ik wist niet wat te verwachten, mijn eerste serieuze setup met een wat grotere Kamado dus begon hem te knijpen wat de ventilator betreft. De dakdoorvoer maken we ons helemaal geen zorgen meer om. Onder het dak laatste stukje voor de fan met deze setup werd 24 graden :ROFLMAO:, er floept wel wat rook langs de Napoleon kap maaaar das alleen bij het openen of aansteken, erna keurige rookdraad zo de kap in. Verder erg blij met de Kamado, welke we van Braadbaas mochten ontvangen, er zijn nog wat kleine oneffenheden maar die beloofde ze op te lossen dus zeer tevreden voor nu. Nu aan het inbranden geweest braaf tot een 200 graden en niet erboven mocht hij vochtig hebben gestaan in opslag.(ook gelezen hier ergens) Forums, ervaringen, onmisbaar.
Ik bekom nog de stug flexibele pijp van de afzuiging, eens zien of ik dat nog wil aanpassen en dan de kettingen op juiste lengte inkorten. Voor nu denk ik eigenlijk dat het perfect is........ Nu 24 graden net onder de fan, is van de winter nul komma niets, en wij grillen hoofdzakelijk alles behalve in de zomer. Dit om de buurt niet tegen onszelf op te juinen, zo las ik al elders in de media dat houtkachels nog wel of niet zouden moeten kunnen?, wat als ze ooit de qeu zouden verbieden? Helemaal knots. Onze afzuiging is een hit, zuig wel hoog af en er is wat contaminatie met de omgeving langs de kap maar dan hebben we het over wellicht 10 of 20% dat erlangs floept, en enkel bij aansteken of openen.
Nog geen Biftekia gemaakt (en die roken) maar heb goede hoop!

Iedereen fijne avond gewenst met een goed glas en de geur van houtskool❤️‍🔥

20250822_182016.jpg
20250822_182039.jpg
20250822_182151.jpg

,

Na me ingelezen te hebben, ook hier. Gekozen voor 160mm Spirobuis en kocht een Ruck buisventilator met 3 standen schakelaar die tot 70 graden kan. Een zakken filter voor de ventilator geplaatst met extra ventilator filter om de creoliet op te vangen. Eigenlijk werd alles me afgeraden ?? Maar het werkt prima !! geen "last" van de rook, soms ruik je de geur ietsjes afhankelijk van de wind.....Maar de buurt heeft er geen overlast van ondanks dat hij toch 2 a 3 keer per week zijn ding doet. De temperatuur wordt nooit te hoog ivm de afstand (12mtr) verderop en het geheel staat op kunstof klossen verzwaard met stenen, dit omdat het later verplaatst kan worden naar de buitenkeuken waar ook de kamado's erop aangesloten kunnen worden. De zakkentiter na 10 keer gebruik nog niet gecontroleerd en de afzuiger behoeft nog een regen en sneeuw betimmering....erg in mijn nopjes met het geheel !!

IMG_1966.jpeg

IMG_1967.jpeg

IMG_1968.jpeg

IMG_1969.jpeg

@In vuur en vlam , je hebt gelukkig gelijk gekregen, ik wist niet wat te verwachten, mijn eerste serieuze setup met een wat grotere Kamado dus begon hem te knijpen wat de ventilator betreft. De dakdoorvoer maken we ons helemaal geen zorgen meer om. Onder het dak laatste stukje voor de fan met deze setup werd 24 graden :ROFLMAO:, er floept wel wat rook langs de Napoleon kap maaaar das alleen bij het openen of aansteken, erna keurige rookdraad zo de kap in.

Helemaal top dan. Lekker kokkerellen. Ook gewoon in de zomer doen, ik zou me met zo'n afzuiger geen zorgen maken voor klachten.

Ga je geen condens krijgen in de lagere buis op het dak? Zou toch een gaatje boren in het laagste stuk.

Na me ingelezen te hebben, ook hier. Gekozen voor 160mm Spirobuis en kocht een Ruck buisventilator met 3 standen schakelaar die tot 70 graden kan. Een zakken filter voor de ventilator geplaatst met extra ventilator filter om de creoliet op te vangen. Eigenlijk werd alles me afgeraden ?? Maar het werkt prima !! geen "last" van de rook, soms ruik je de geur ietsjes afhankelijk van de wind.....Maar de buurt heeft er geen overlast van ondanks dat hij toch 2 a 3 keer per week zijn ding doet. De temperatuur wordt nooit te hoog ivm de afstand (12mtr) verderop en het geheel staat op kunstof klossen verzwaard met stenen, dit omdat het later verplaatst kan worden naar de buitenkeuken waar ook de kamado's erop aangesloten kunnen worden. De zakkentiter na 10 keer gebruik nog niet gecontroleerd en de afzuiger behoeft nog een regen en sneeuw betimmering....erg in mijn nopjes met het geheel !!

Bekijk bijlage 79645

Bekijk bijlage 79646

Bekijk bijlage 79647

Bekijk bijlage 79648
Wauw, geen half werk!
Maar een klein beetje onder de indruk hier.........
Die setup is Greta Thunberg proof, kan niet anders.
Wanneer je met zo'n serieuze offset smoker wil werken snap ik dat je alles voor wil zijn.
Ik gebruik enkel soms wat rookhout om een smaakje aan het vlees mee te geven, van echt roken heb ik geen kaas gegeten, ook een kunst apart.
Ziet er top uit :cool:

Helemaal top dan. Lekker kokkerellen. Ook gewoon in de zomer doen, ik zou me met zo'n afzuiger geen zorgen maken voor klachten.
Vandaag voor het eerst wat gegrilled, wat Kofte en expres Biftekia, (rookbom) maar moet de rook toch wat beter proberen te vangen als ik ook zomers geen overlast wil veroorzaken, ik denk aan een grotere ring, wel heel lastig een mooie ring te vervaardigen...... Of toch nog iets zakken.
Aluminium stug flexibele buis ook in de pakket automaat maar moet nog opgehaald worden, vind de industrial look van Spiro gaver maar wat moet dat moet helaas.

Terug
Bovenaan Onderaan