Beef en Steak

Afzuiging boven BBQ

Ries25

Sprokkelaar
Ik zie her en der wat topics over afzuiging en zie daar ook mooie creaties in. Spiralobuis vind ik wel mooi omdat dit een industriële look geeft.
Zoiets zou ik ook willen maken, echter wat ik mis in deze topics is welke motor of ventilator daarvoor gebruikt wordt.
Heeft iemand daar een tip voor?
Zou eventueel een normale afzuigkap uit een keuken ook werken? Minder mooi maar 2e hands nog wel goedkoop aan te komen.

Alvast bedankt voor de tips

@Ries25 , beter had ik mijzelf eerder geregistreerd en diezelfde vragen gesteld.
Zelf ging ik voor 160mm Spirobuis en kocht een Ruck buisventilator die tot 70 graden zou kunnen verdragen in de veronderstelling dat dit wel toereikend zou zijn.... Ik hoop het alsnog van harte.

Hier kwam het één en ander op gang doordat wij ons platte dak lieten vervangen met EPDM en het afdak boven onze grillsteeg ook direct met EPDM hebben laten doen. Tsja, hier begonnen zonder eerst goed te informeren.

De ventilator die wij hebben is deze,

Terug kan niet meer, ik monteerde hem al met een regelaar in een testopstelling en spoot hem al zwart omdat je hem anders zag zitten direct onder het afdak.

De afstand van de ventilator tot de Kamado zal om en nabij een dikke 2 meter zijn, mijn idee is dan ook een bak te timmeren (Koof/schouw gelijkend iets) redelijk hoog boven de Kamado opdat directe hitte dan al vermengde met omgevingslucht.
Ik wil enkel rook afzuigen, geen warmte.

Ik hoop dan ook dat hij het volhoud anders kunnen we gelijk op zoek naar een andere.
Time will tell ..........

Terug
Bovenaan Onderaan