BasBQ
Beef en Steak

Afwatering overkapping - zomaar op straat / in de poort?

 

detim

Sprokkelaar
Berichten
46
Hij gaat er dan eindelijk komen: een overkapping in de tuin, op de plek van de toekomstige buitenkeuken.

Nu zitten we alleen met een dilemma over de afwatering van de overkapping en zijn we heel benieuwd hoe jullie dat gedaan hebben. De overkapping komt aan de achterkant van de tuin, aangrenzend aan een poort/steegje (de achterom van alle woningen in het rijtje). Nu raadt de timmerman ons aan om gewoon het water via een goot het steegje in te laten lopen. Er is ook een put vlakbij. Ik vraag me alleen af of dat wel mag.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit geregeld hebben!
 
Hier is geen sluitend antwoord op te geven, sterk afhankelijk van je woonplaats/gemeente. Wel is het waarschijnlijker dat je de afwatering op het steegje uit mag laten komen dat dat je het op het riool mag aansluiten.
 
Hier een combinatie van een regenton met regentonautomaat. Water wat over is wordt in de grond geïnfiltreerd, groot gat met puin zeg maar waar de regenpijp in uitmondt.
Moet wel zeggen dat we hier zandgrond hebben en dat dus makkelijk kan.

Succes met je overkapping!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik ken diverse gevallen waarbij de regenpijp gewoon in de poort uitloopt. Maar wat @Robdijn zegt klinkt wel logisch. Zal misschien ook met de grootte van je overkapping te maken hebben (en dus de maximale hoeveelheid afvoerwater).

Succes met je overkapping!
 
Als je uitloop verzakkingen of anderszins overlast veroorzaakt door te veel spoelen kan je er gezeur mee krijgen.
Als dat niet het geval is en de maten van je overkapping vallen binnen de regeling waarvoor je geen vergunning hoeft aan te vragen is het doorgaans geen punt.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
gewoon in de poort laten lopen dat is geen probleem...
wel het gevallen water wat in de tuin valt en misschien onder je overkapping stroomt
 
Wij hebben een 1000 l lbc vat gehad aan onze paardenstal maar hebben het terug weggedaan, als het eens stevig regent is zelfs een 1000 l vat snel vol en dan zit je daar met 1000 l aan water.
 
Mbt het achterpad(steeg) en eigendom is afhankelijk wanneer de woning is gebouwd. Uit ervaring weet ik dat de laatste jaren de achterpaden in eigendom is van de aangrenzen bewoners. Ofwel, ik zou eerst kijken bij je eigendomsakte of het jouw grond is. En mocht je nog een achterbuurman hebben, dan is hij vaak ook de eigenaar van de helft van het achterpad (zo breed als de kavel)
En mocht het pad van jou zijn, dan zijn de bewoners die aan het pad grenzend ook vaak verantwoordelijk voor het onderhoud (en dus ook van het riool).
Hopelijk kan je iets met de bovenstaande info.

Naast de bovenstaande, kan je de afvoer niet aansluiten op de bestaande afvoer van je schuur? Dan ben je deze helemaal kwijt.

Succes met de keuze.
 
Steeds meer gemeentes hebben het beleid om juist de hwa te ontkoppelen en het water laten infiltreren in de grond. In je eigen tuin is dat goed te doen. In een steeg achter je tuin ook wel maar pas dan op als het vriest. Dan kan dat gevaarlijke situaties opleveren. En misschien staat niet iedere aanwonende er positief tegenover.

Ik zou het in de tuin doen en idd een regenton neerzetten voor de plantjes. Vinden ze ook fijner dan kraanwater. (Kalk)
 
In mijn gemeente mag je (het regenwater van) alles wat nieuw gebouwd wordt niet meer op het riool aansluiten. Dat geldt voor overkappingen, maar zelfs wanneer je een inrit aanlegt/verplaatst dient er bij de overgang naar het troittoir een regengootje geplaatst te zijn en dien je het water in je eigen tuin te infiltreren. Kortom: kijk het even na als je het zeker wil weten, of maak geen slapende honden wakker. Afhankelijk van de grootte ook, ik begrijp dat de gemeente ook wel eens luchtfoto’s maakt en vergelijkt en dan bij jou aan kan kloppen als ze zien dat er een dakoppervlak bij is gekomen
 
Ik heb een groendak, met regenton. Als die vol is loopt het weg onder de vlonder. Kreeg ik ook nog subsidie voor
 
Ik zou ook iets met een regenton doen. Als we allemaal iets meer moeite doen om regenwater op te vangen of terug laten vloeien in de grond gaat ons dat een hoop schelen.
 
ik begrijp dat de gemeente ook wel eens luchtfoto’s maakt en vergelijkt en dan bij jou aan kan kloppen als ze zien dat er een dakoppervlak bij is gekomen
Beetje off topic, maar ik heb zelfs gehoord (wellicht kroegpraat) dat er m.b.v. rook in het riool gekeken werd of het in jou tuin naar boven kwam 💡.

Als we allemaal iets meer moeite doen om regenwater op te vangen of terug laten vloeien in de grond gaat ons dat een hoop schelen.
Klopt, dit geldt uiteraard voor heel veel zaken... Waaronder minder consumeren (niet alleen vleesch).
 
Mee eens, ik ben en blijf een echte vlees liefhebber. Maar ik ben van twee stukken vlees per dag naar drie keer in de week gegaan. En ik mis het niet. Er zijn zoveel mogelijkheden.
 
Hierin de gemeente ook subsidie op een regenton. Helaas naar 1 per huishouden. Zou er best meer willen. Het water is echt schoon helder. Prima voor plantjes en allerlei klusjes waar je water bij gebruikt. Pomp eraan en de karcher doet het ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan