Ik heb met interesse meegelezen met het topic. Mijn buitenkeuken staat ook onder een overkapping. Die zit aan de schuur vast en is aan drie kanten gesloten. Afhankelijk van de wind waait de rook naar mijn buren aan de ene kant, de ouwe zeur aan de andere kant, of blijft het onder de overkapping hangen.
Nu heb ik een mechanisch ventilatiesysteem in gedachten, maar ik loop tegen dezelfde punten aan als jullie: gaat het überhaupt wel werken, zuigt hij wel genoeg rook weg, maakt het geen herrie, is er geen brandgevaar?
Ik ben nu van plan om een
motorloze afzuiger boven de barbecue te hangen. Die zijn vrij goedkoop en hebben gelijk een vetfilter erin zitten. Zo blijven mijn buizen schoon. De daadwerkelijke afzuigmotor komt dan in de schuur te hangen. Ik heb een
horeca afzuiger op het oog. Dit formaat is redelijk betaalbaar en heeft een behoorlijke capaciteit. Door hem in mijn schuur te hangen heb ik onder de overkapping een stuk minder last van de herrie. Aan de andere kant van mijn schuur prik ik hem dan door het dak zodat de rook zo'n 5 meter verderop weggeblazen wordt. Zo hebben mijn buren en ik er een stuk minder last van.
Deze setup heb ik via mijn werk voorgelegd aan een bedrijf dat industriële ventilatiesystemen aanlegt. Hij gaf aan dat dit systeem best goed kan werken. Buizen van 200mm ertussen, de afzuiger aansluiten op een 3-standen stekker en klaar (simpel gezegd). Zolang er maar trek is richting de afzuigkap zal je het grootste gedeelte van de rook weg kunnen leiden.
Wat vinden jullie van deze setup? Nog op- of aanmerkingen? Tip zijn welkom! Dan kan ik binnenkort proberen de boel te installeren.
Huidige situatie_____________________________Geplande situatie