BasBQ
Beef en Steak

Advies gevraagd: Mijn eerste rookkast aanschaffen

Smokingbenz

Tondelzoeker
Berichten
4
Hallo allemaal!

recentelijk ben ik er achter gekomen dat de rooksmaak de smaak was die ik mijn hele leven heb gezocht bij het bbqen. Een beetje laat maar beter te laat dan nooit zeggen ze.

Hierom heb ik na wat onderzoek gelijk een rookspiraal gekocht en ben ik met mijn Cobb Bbq aan de gang gegaan om direct wat op te roken en dat smaakte best lekker. De Cobb is eigenlijk veel te klein om fatsoenlijk op te kunnen roken en daarom zou ik graag een rookkast willen aanschaffen.

Omdat ik niet zeker ben of ik vaak voedsel ga roken en omdat de kast waarschijnlijk buiten blijft staan wil ik het in het begin niet al te gek maken qua kosten. Ik kan altijd later nog opschalen als ik zeker ben dat deze hobby blijvend is.

Wat ik zoek in een rookkast is dat er veel roosters in zitten. Ik rook voornamelijk produkten die je kunt neerleggen op een rooster. Iets ophangen of die andere attributen zijn voor mij dan ook niet nodig. Ook blijf ik het liefste rond de 100 a 200 euro voor mijn eerste rookkast. Na wat Googlen kwam ik deze tegen en de reden dat ik het een interessante kast vind is vooral omdat deze veel oppervlak heeft met betrekking tot alle roosters.

MasterBuilt Dual Fuel Smoker, Black​


Hij is ook geschikt voor een gasaansluiting maar ik denk niet dat ik daar gebruik van zal gaan maken. Ook kan de temperatuur worden opgestookt met de vuurschaal die onderin ligt. Ik heb echter geen flauw idee of deze Masterbuilt een goede eerste start is.

Ik zie ook vaak de rvs kasten voorbij komen en dat lijkt mij ook wel interessant. Ook qua prijs liggen de simpele varianten tussen de 120 en de 200 euro. Het enige nadeel is dat deze niet vol liggen met roosters maar vooral ook de mogelijkheid hebben om haken in te hangen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën, mening en adviezen hierover en alvast dank voor jullie hulp!
 
Koud roken kan al in een stevige kartonnen doos. Gewoon wat roosters inschuiven en benden je rookmot aansteken en boven een gat in de doos zodat de rook weg kan.
Wil je wat meer solide werken kijk dan eens naar een metalen dossier kast op marktplaats die wordt ook vaak gebruikt om koud mee te roken
Ook van hout kan je prima een rookkast maken om koud mee te roken.
Kijk eens op deze pagina:
 
Deze kast kan zeker, zelf was ik meer van dit model
Heb je ook in rvs er op staan. Met raam heeft geen meerwaarde. Deze kasten weet ik dat ze zich al wat meer hebben bewezen. Dat weet ik van de andere niet. Het voordeel met een rookkast is dat het iets minder nauwkeurig komt in de bouw. Heb zelf op een gegeven moment zelf een kast van steigerhout gemaakt, en die heeft het ook 5 jaar uitgehouden.

Nu wil je nog niets ophangen, maar ik zou de mogelijkheid niet meteen afstrepen. Het is wel heel makkelijk
 
zelf heb ik er eentje van Beeketal (deze).

Voordeel is dat deze elektrisch is, dus je steekt hem gewoon in het stopcontact, rookmot/snippers/... erin en klaar.
Mogelijkheid tot veel rooster en ook ophangen.

Laatst hebben we er 13kg paling in gehangen, maar dat was eigenlijk net een kg of 2 teveel om goed te zijn.

Enige nadeel in mijn ogen is dat de sturen te traag reageert, maw, de fluctuaties in temperatuur zijn redelijk groot.
Daarom op ali voor een paar euro een andere controller besteld en nu is het veel beter.

Prijs is natuurlijk wel iets anders dan wat je voor ogen hebt, maar denk wel dat deze derest van leven gebruikt kan worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan