BasBQ
Beef en Steak

aankoopvraag Weber

J

Jacq

Gast
Beste bbq-experts,

Via google kwam ik op dit forum en omdat ik met wat vragen zit heb ik een account aangemaakt.
Voor mijn vader willen we een Weber bbq kopen als kado. Nou is mijn oog gevallen op de Weber Master Touch. Die heeft een diameter van 57cm.
Nou bbqen we regelmatig met de familie (6 tot 7 personen), maar uiteraard moeten mijn ouders ook lekker met zn 2en kunnen bbqen (plek voor 2 bbqs is er niet en is ook niet de bedoeling van het kado).
Is dat te doen op een bbq van 57? Of is dat echt veel te groot en kunnen we wellicht beter de Premium 47 nemen??

Ik hoor het graag.
 
En aanvullende vraag: heeft de mastertouch een grote toegevoegde waarde tov de premium 57?
 
Hoi Jacq het korte antwoord is altijd een 57 nemen als je een beetje serieuzer wilt bbq-en.

Dan nu het wat langere antwoord. Als je wat serieuzer gaat bbq-en heb je meerdere technieken om je vlees te bereiden. Een daarvan is indirect bbq-en. Je legt dan niet je vlees rechtstreeks boven de kolen/briketten, hiermee verlies je dus als snel een behoorlijk deel van je oppervlak om te bbq-en. En daarmee is een 47-er eigenlijk direct al niet zo heel geschikt.
Daarbij kun je natuurlijk ook gewoon bij direct grillen (rechtstreeks boven de kolen) ook gewoon minder kolen in je bbq gooien, dus daarmee is een 57 eigenlijk ook geen nadeel.
Nu is het wel zo dat wij als bbq-idioten vaak na een tijd nog een kleine bbq er bij nemen vaak een WGA.

A34A0D88-FDFC-460F-81B3-E407BBF71143_zpsg8bhloc5.jpg


Dit doen we omdat die 1 lekker makkelijk is om mee te nemen op b.v. vakantie. Maar ook voor thuis, omdat hij:
1) minder kolen verbruikt
2) je een veel kortere afstand tussen kolen en vlees hebben, waarmee het een ideale sateh machine is (o.a.)

Kortom gewoon die 57 kado doen, je vader lid maken van deze site. Dan leert hij snel genoeg hoe hij zijn 57 efficient kan gebruiken voor zowel 2 personen als 6-7 personen.

Ik hoop dat je zo een stukje op weg bent geholpen!
 
Jacq zei:
En aanvullende vraag: heeft de mastertouch een grote toegevoegde waarde tov de premium 57?
Deze vraag is toevallig al een keer voorbij gekomen en kun je hier terug lezen:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/soorten-barbecues/welke-weber/

Met name Nosmo's commentaar over de dekselhouder vond ik wel een zinnige. Ik heb bij mijn 57 later een dekselhouder bijgekocht, omdat je hem anders vaak op de grond legt.
 
Dank voor je uitgebreide reactie!!! Kan ik zeker wat mee.

Mijn voorkeur is de master, mede vanwege die dekselhouder inderdaad.

Mijn vader op een forum  :)) Dat wordt nog een uitdaging haha. Zal vast een account maken ;)
 
Je kan ook klein barbecuen op een 57.  Je legt dan gewoon onder een kleiner deel kolen.

Wel raad ik je aan om er zeker een Weber Firestarter bij te kopen.

chimney.jpg
 
Structor en Frits +1
wat betreft de firestarter kun je het eventueel ook doen met de kleine starter  van weber als er voor minder mensen  gequed moet worden
 
Tnx!!!! Die ga ik ook even opzoeken.

Ik zie dat je voor de premium ook een aparte beugel kan kopen waarmee je het deksel op kan hangen. Dus dat is ook een optie.

De gamma heeft zaterdag 25% korting op alle webers, maar heeft niet de master, wel de premium. Het verschil tussen beiden is daarmee 70 euro. Vraag me af of dat het waard is.
 
Volgens mij heeft de premium een vast rooster daar waar de master een scharnierend rooster heeft voor bv het toevoegen van rookhout tijdens low and slow. Ook zit er standaard een dekselhouder bij de mastertouch. Wat mij betreft wel dingen die ik absoluut niet meer zou willen missen. Of je dat het prijsverschil waard is bepaal jijzelf.

Succes.... :p
 
In dat laatste heb je absoluut gelijk :D
Ben alleen zo iemand die zich alles aan laat praten als ik er niks vanaf weet. Ideale klant ;)
 
Hoi Jacq, welkom bij het BBQ Genootschap!
Weber 57, altijd een goede keuze of was dat al gezegd ;)
 
Scharnierend rooster vind ik alleen maar lastig, via de gaten onder de handgreepjes kun je ook rookhout op je vuur gooien. En in mijn OTG deksel zit een haak waarmee ik mijn deksel gewoon aan de handgreep kan hangen. Leg mijn deksel dus nooit neer ondanks dat ik geen dekselhouder heb.
 
Zover ik zie hebben beiden een scharnierend rooster.

Dank voor de reacties!!
 
maroc zei:
Volgens mij heeft de premium een vast rooster daar waar de master een scharnierend rooster heeft voor bv het toevoegen van rookhout tijdens low and slow. Ook zit er standaard een dekselhouder bij de mastertouch. Wat mij betreft wel dingen die ik absoluut niet meer zou willen missen. Of je dat het prijsverschil waard is bepaal jijzelf.

Succes.... :p
Premium heeft ook een 3 delig rooster de original heeft een vast rooster
premium heeft ook een asvanger en original niet

en Jacq succes met je aankoop koop m bij een goeie dealer die komt je vast wel tegemoet.
 
ik heb onlangs ook geopteerd voor de 57 Master touch en heb mij dat nog geen seconde beklaagd.
Wij zijn met 4 thuis maar toch gaat de Q aan om bvb gewoon steak of kip te bakken, ik heb de alu kolenhouders bijgekocht omdat ik op die manier de hoeveelheid kolen/briketten gemakkelijk kan doseren en verplaatsen wanneer ik veranderen van indirect naar direct grillen. ( ja, vroeger kende ik alleen maar direct grillen, dankzij de weber en dit forum is er een gans andere bbq wereld voor mij opengegaan).
Ik heb voor de Master touch gekozen voor de aspan, de dekselhouder en het GBS rooster waarmee je de bbq voor alles kan gebruiken.
gr
Bart
 
Bedankt voor alle reacties!!! De keuze is gevallen op een Master!!!

 
Super gefeliciteerd, veel plezier ermee
 
Terug
Bovenaan Onderaan