BasBQ
Beef en Steak

Aan alle levensgenieters, gegroet!

cassowari

Vuurmaker
Berichten
50
Hallo iedereen,

Spiksplinternieuw aangekomen op dit forum hier met een aangestoken interesse om me te omwentelen in de wereld van de barbecue. Geboren en getogen op de Kempische zandgrond en samen met mijn vriendin, geboren in Thailand, getogen in België, echte foodies. Sinds 1989 loop ik rond op deze aardbol en ook beroepshalve ben ik met eten bezig. Naast eten zijn ook reizen, geschiedenis en de ruimte mijn passies. Liefst een maand per jaar op reis en dan zoveel mogelijk nieuws en lekkers ontdekken...en nu ben ik hier beland voor mijn nieuwste ontdekkingsreis. Natuurlijk barbecueën we wel eens en ik heb ook al wel een paar keer een hammetje of makreel gerookt, maar verder niet al teveel.
Gezien onze huidige BBQ zijn beste tijd wel gehad heeft was ik al een tijdje aan het rondkijken om iets nieuws te kopen. Na wat leeswerk was het besluit dat er een Kamodo moet komen. Nu, ik ga nooit een fanatieke BBQ'er worden, dus direct voor een Big Green Egg gaan was misschien een stap te ver, en zelfs de goedkopere waren naar mijn mening best prijzig. Ik begrijp de meerwaarde van een Kamado grill natuurlijk wel, maar het moet natuurlijk ook de investering waard zijn voor mij. Dan toch maar geen Kamodo? Jawel. Ik was al een tijdje een aanbieding van een 16 inch Patton Kamado aan het volgen en vandaag verlaagde die nog eens in prijs tot 180 euro. Ik weet dat Patton niet de beste kwaliteit is maar een nieuwe 16" Kamodo voor die prijs lijkt mij zelden een miskoop, zeker als eerste probeersel. Ik kijk er naar uit om hem te ontvangen, hopelijk deftig gemonteerd te krijgen, en te testen. Ondertussen ga ik vooral veel lezen en informatie opzoeken en naar alle waarschijnlijkheid een hoop vragen afvuren hier op het forum.
Verder hoop ik hier vooral veel van anderen hun wijsheid te kunnen leren en enige online gezelligheid is natuurlijk ook mooi meegenomen(y)😁.

Groeten,
Cassowari
 
Welkom Cassowari
 
Welkom!
 
Welkom, Ik ben ook gestart met een Patton 13". Moet wel zeggen dat ik daar 1 keer een Picanha op bereid hebt en daarna direct verslaafd geraakt en besloten heb om zsm te gaan voor een grote Kamado, (Merk en model zie hieronder). Nog geen minuut spijt van gehad ;)
 
Welkom!

Blijft altijd lastig om te kiezen welke BBQ bij je past. Maar kan me niet voorstellen dat je hier een miskoop aan gedaan hebt.
Veel plezier toegewenst en hopelijk vind je hier genoeg wijsheid ( in ieder geval genoeg meningen ;) )
 
De Patton is voor de eerste keer in gebruik. Natuurlijk, ondanks de vele tips die ik al gelezen had, is de temperatuur te hoog gegaan. Momenteel stabiliseert die rond de 150 met alle openingen dicht. Ik veronderstel dat ik enkel geduld dien te hebben om die tussen de 100 en 120 te brengen voor een low en slow sessie?

Ik had al slechts 1 wokkel gebruikt om de kolen aan te steken en rond de 80° heb ik het hitteschild geplaatst en de openingen wat gesloten, maar alsnog een overshoot gehad. Alle tips om het ding verder af te koelen zijn welkom, al zal het wel gewoon op geduld hebben aankomen haha.
 
De Patton is voor de eerste keer in gebruik. Natuurlijk, ondanks de vele tips die ik al gelezen had, is de temperatuur te hoog gegaan. Momenteel stabiliseert die rond de 150 met alle openingen dicht. Ik veronderstel dat ik enkel geduld dien te hebben om die tussen de 100 en 120 te brengen voor een low en slow sessie?

Ik had al slechts 1 wokkel gebruikt om de kolen aan te steken en rond de 80° heb ik het hitteschild geplaatst en de openingen wat gesloten, maar alsnog een overshoot gehad. Alle tips om het ding verder af te koelen zijn welkom, al zal het wel gewoon op geduld hebben aankomen haha.
Dat is het kenmerk van een kamado, dat ie lastig terugkoelt. Geduld, hij gaat wel weer zakken, maar dat kost veel meer tijd dan bij bijvoorbeeld een kogelbarbeque. Eerste stukje ervaring met je kamado dus zojuist opgedaan. Prima toch.

Overigens welkom hier!
 
Dat is het kenmerk van een kamado, dat ie lastig terugkoelt. Geduld, hij gaat wel weer zakken, maar dat kost veel meer tijd dan bij bijvoorbeeld een kogelbarbeque. Eerste stukje ervaring met je kamado dus zojuist opgedaan. Prima toch.

Overigens welkom hier!
Het vlot ondertussen wel. Ik ben onder de indruk van hoe lang de temperatuur ook stabiel kan zijn met een beperkte hoeveelheid brandstof. De kerntemperatuur heeft net 72°C aangetikt maar de korst mag van mij nog iets meer hebben dus ik ga nog een paar graden wachten voordat ik hem inpak en tot 95°C breng. Straks maak ik nog een verslag met foto's in de low en slow sessie, maar wil eerst wat resultaat 😅 (y)
 
Welkom.

Goede thaise recepten zijn uiteraard zeer van harte en smakelijk welkom
 
Terug
Bovenaan Onderaan