BasBQ
Beef en Steak

6 kg schouder

 
 
 

Marnix

Kooltjesharker
Berichten
210
Heb voor zondag PP op het menu staan,  vraag nu een aardig stukje schouder, deze is me echt wel uit de kluiten gewassen, in pakken gaat echt niet lukken denk ik.
Als we PP maken 3 a 4 kg blijft er niets over, wil echt wel eens proberen croquetten te maken met de left over, iemand een suggestie hoe ik moet omgaan met  deze 6 kg.  ;) 

 
Ik weet niet welke Q je wilt gebruiken.

Maar 5kg past zonder problemen op een 57cm weber.

bf512abd0d9de6a1592b61bb6d3500dc.jpg
16503a5a84ea77075a6134a4b7aef1d2.jpg
faed2ff908e1467decb6fb39c3a9bdd2.jpg
4fd4bee198e4eb95b13c31af41f9064a.jpg
1287eb2a35a534ef5c1522f96fea4a69.jpg


Vanaf mijn trouwe Note-3.

 
Dat ziet er super uit, de schouder gaat ook op een rooster van 57 in de UDS dus dat zal wel lukken, gebruik het Noskos recept maar dan zal die moeten ingepakt worden en dat zie ik niet zitten, Het word een run zonder inpakken. Mooie bark heb je daar  :D
 
Snake methode. En af en toe bovenrooster draaien.

Vanaf mijn trouwe Note-3.

 
Dat is geen probleem de UDS kunnen we wel aan de praat houden voor de lange sessies, hoe lang heb je er over gedaan en aan welke temp ?
 
inpakken in niet noodzakelijk, je zal er wel iets langer over doen zonder inpakken
 
Leo zei:
inpakken in niet noodzakelijk, je zal er wel iets langer over doen zonder inpakken


Dan zal ik maar eens beginnen zoeken hoe het alarm geactiveerd word op de HM, wil beginnen met Bacon en 2 slabben ribbels en de schouder, deze laatste rustig laten verder doen tot die klaar is, vrees dat ik daar voor het alarm ga nodig hebben  :D
 
Ceriel zei:
Ik heb ooit een hele schouder (7,7kg) gemaakt voor Steven & Me, deze heeft er 17,5 uur over gedaan bij 107gr.

Succes!

Dat is prima, deze is bij na twee kg minder zal dan misschien ook wat minder tijd vragen, zal toch maar wat vroeger beginnen, de ribbels paar uurtjes warmhouden kan best  :D

??n gripspuitje tegen het uitdrogen  ;)



Rubje er op gezet







Dat word morgen een leuk dagje voor mij en de buren  :p

 
Das geen half werk allemaal :)
 
We zullen deze sessie eens mooi volgen!
 
beetje later als gepland maar we zijn vertrokken, het werd toch nacht werk  :D er zijn erger dingen, kolen mand goed gevuld flink stuk appel hout, als de UDS goed stabiel op temp was, schouder op de eerste rooster, boven ribbels en de Bacon.................en nu geduld  :(



 
Na twee uurtjes was de bacon klaar, komt me daar toch een geurtje van af  ;)




De ribbels waren zo verdwenen, gegaard 3,2,1 waren niet overgaar en naar mijn mening (heeel klein beetje aan de droge kant)
ze warren in no time verdwenen  ;)

Bacon laten afkoelen en wat laten opstijven in de vriezer, om dan te verpakken, de dunnen en dikke plakken, leg dan een klein gedeelte in de koelkast voor direct gebruik daar vind je morgen niets meer van terug.  :D






Tijdens het wachten dan nog maar een partijtje Noskos BBQ saus en wat appel roosjes, het is tenslotte zondag  ;)






na  1430h gaat het alarm, effe checken met de Thermapen, zaten twee probe in de schouder maar wat ongelukkig geplaatst was nog maar 83 en 85 gr
deksel er weer op en terug de bank op.



Eindelijk was het zo ver 88 en 90 gr na 16h30 kunnen we beginnen te pullen, heb het met beren klauwen in grove stukken uit elkaar gehaald om te laten afkoelen, ik wilde onderhand naar bed  :blush:







Dit nog effe naar de vriezer brengen en we kunnen ons mandje in het was ondertussen 06h30, slaap wel  :-S
Niets zo goed als voorraad



Conclusie, was leuk om eens te doen maar met kleiner stukken +/- 3 a 4 kg komt de smaak van onder andere de bark beter tot zijn recht, is toch wel ook nog wat afval (vel, knoken, vet, pezen) denk dat ik van de 6 kg netto 3,3 kg PP overgehouden heb.

Ook de planning kan beter avonds laat beginnen  B-)

Heb toch een fijn weekeinden gehad, bedankt om te lezen.


 
Ook ik heb al meerdere keren zulke poten op mijn Q gehad en heb ongeveer dezelfde ervaring. Je start gewicht is groot maar je heb erg veel afval. Daarbij zitten er in de poot ook magere delen deze worden droger en dus moeilijker te pullen.


Maar het blijft ene leuke ervaring.


Mooi gedaan.
 
Het was zeker een leuke ervaring, goed dat de helft veilig opgeborgen is in de vriezer, de andere helft is er al aan  :D
 
Het mooie van deze bbq run is inderdaad de enorme hoeveelheid ervaring die je in een keer opdoet. En wij dus indirect ook, dank daarvoor  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan