Het is inderdaad een lastige kwestie.Ik zou toch ook een luchtinlaat regeling voorzien.
Als je alleen uw uitlaat gaat sluiten, ga je minder zuivere rook hebben vrees ik.
Ik sluit de uitlaat alleen bij koud roken deels af bij mijn Oklahoma Copie smoker. Bij stoken op hout regel ik met de luchtinlaat en vooral de hoeveelheid en maat van de stukken hout.
Soms denk ik:
Als je in het begin van een leiding of op het einde van een leiding een debiet begrenzing zet dan geldt dat voor de gehele leiding.
( laten we nu leidingweerstand even achterwege laten voor het vergelijk op deze korte afstand)
Propere doorzichtige rook is inderdaad de maatstaf.
Om dit te bereiken moet de verhouding brandstof/zuurstof goed zijn.
Mijn soorten brandstof:
- 100% hout
- houtskool met chunks
- houtskool briketten met chunks
- kokosbriketten met chunks.
Afhankelijk van de hoeveelheid die ik dan nog eens van elk gebruik heb ik een bepaalde flow nodig.
Tijdens het direct grillen in de tank zal mijn deksel open staan.
Airflow is dan geen issue.
Tijdens het indirect grillen is het de bedoeling om het meest op houtskool briketten met hout chunks een vaste hoeveelheid briketten te gebruiken bij de start.
Dit zou de meest controleerbare manier zijn gezien aantal voorgeperste briketten gemakkelijk gelijk te houden is bij iedere BBQ beurt. (Winter/zomer afwijking buiten beschouwing gelaten)
Initieel zou ik de grote deur dicht laten en de airflow via de kleine opening onder de kolengrill observeren samen met een 100% geopende uitlaat.
We zullen dan wel zien welk temperatuurevenwicht er dan ontstaat.
Is het vuile rook dan zet ik de deur van de firebox open omdat er duidelijk te weinig zuurstof is.
Dan maak ik nadien de onderste opening wat groter.
Ik probeer de grote deur zoveel als mogelijk gesloten te houden zodat de rook niet langs voor er uit komt afhankelijk van de heersende wind.
Blijft het vuil dan is mijn uitlaat te klein in diameter en is er te weinig flow mogelijk.
Komt de rook proper er uit dan is het nagaan welke temperatuur er heerst.
Dan eventueel uitlaat minderen bij te hoge temperaturen of minder brandstof.
Dat wordt dus experimenteren.
Bij mijn WSM laat ik bv de uitlaat altijd maximaal en speel ik met de inlaat.
En die heeft van de fabriek uit een mooi evenwicht in temperatuur bereik.
De denkpiste is dat ik bij maximale opening bovenaan geen opstopping/warmere zone creëer thv de bovenste grill tov de onderste.
In hoeverre dit natuurlijk uberhaupt mogelijk is.
Bij deze BBQ moet ik dus ook even de juiste verhouding lucht/brandstof/temp vinden.
Hier probeer ik het initieel eens met de uitlaatzijde.
Zal gemakkelijker te bedienen en te regelen zijn tov de grote toevoerdeur van mijn firebox.
En zou hou ik de firebox wat strakker en minder gepruts/werk.
Alle wegen leiden uiteindelijk naar Rome.
We zien wel.
Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk