BasBQ
Beef en Steak

50/50

A

abreukel

Gast
Nieuwkomer hier. Ik heb begrepen dat je naast low en slow ook gelijktijdig direct kunt BBQ'en? Zijn de temp verschillen dermate groot tussen de twee gebieden als ik de minion methode gebruik? En hoeveel kolen moet ik hiervoor gebruiken?
 
Hallo Abreukel, leuk dat je er bij bent.


In theorie is het idd mogelijk om bij een 50/50 indeling van de Q zowel direct als indirect aan de slag te gaan.

Bij Low&Slow is het echter wel handig om de barbecue dicht te laten zodat de relatief lage warmte (<150?C) in de ketel blijft. Iedere keer open maken van de ketel om direct te kunnen grillen verstoort de warmte en daarmee de L&S garing.

Eigenlijk zijn het 2 verschillende takken van sport L&S barbecue en direct grillen boven het vuur. De 50/50 methode wordt gebruikt om grote(re) stukken vlees langzaam indirect te garen. Eventueel na het garen kun je het vlees nog een extra korstje meegeven of vet "verbranden" door het op de directe kant nog even te grillen. (reverse sear)

Minion methode is bij uitstek geschikt om L&S te starten en een Q lange tijd op een lage temperatuur te houden maar geeft onvoldoende warmte voor directe grillen. 

het motto van L&S: If you're lookin', you ain't cookin

succes
 
Ab, 50/50 is de helft van je kolenrooster bedekt met hete kolen. Direct doe je dan boven de kolen, zeg maar grillen. Indirect doe je dan boven het gedeelte zonder kolen.
We laten het vlees vaak eerst indirect op temperatuur komen en grillen het dan op het eind nog even af,
Wat ook kan is het vlees even kort grillen en dan op het indirecte deel op temperatuur laten komen, je hebt hier wel een kerntemperatuurmeter voor nodig.

De opstelling 50/50 is ook geschikt voor low en slow
 
Frits zei:
Wat ook kan is het vlees even kort grillen en dan op het indirecte deel op temperatuur laten komen, je hebt hier wel een kerntemperatuurmeter voor nodig.

en ik maar denken (en denk dat nog steeds....) dat reverse sear na het langzaam garen is en eigenlijk vergelijkbaar is met de end sear.......  Finney Method = reverse sear = achteraf, Frits?

het starten op hoog vuur, dichtschroeien (sear) en laten rusten op een koeler indirect deel zou dan volgens mij sear moeten zijn en nagaren.....
 
Klopt bij de reverse sear grill je het vlees als de kerntemperatuur bijna bereikt is
 
Terug
Bovenaan Onderaan