Beef en Steak

4* Worst

Frantic

Tondelzoeker
En we worstelen rustig verder!

wwn4w8.jpg

Linksboven: Hollandse Braadworst
Rechtsboven: Pistache & Ras Al Hanoud
Onder: Curryworst

r2wa4l.jpg

Chorizo

a3efpz.jpg

Alle worsten uit de bovenste foto, behalve de chorizo.

- Braadworst:
2 kg vlees
25 g zout
1/4 el nootmuskaat
1/2 el gemberpoeder
1/2 el witte peper
200ml bouillon

Smaakvolle 'standaard' braadworst/saucijs/verse worst zoals de slager hem noemt. Als in: smaakvoller dan bij de slager :P

- Chorizo
2 kg vlees
30 g zout
2 el zoet paprikapoeder
3 el gerookt paprikapoeder
2 tl gedroogde oregano
2 tl komijnzaad
2 tl korianderzaad
2 tl witte peper
1 el zwarte peper
2 peperoncini, ik heb eh 2 tl chili ringen gebruikt omdat ik geen peperoncini kon vinden
5 tenen knoflook, ik had er 4 want ik had er geen 5 :P
1 tl cayennepeper
3 el wittewijnazijn
80 ml bouillon
40 ml rode wijn

Lekker pittige worst, draag handschoenen bij het kneden van het deeg anders zien je handen nog een dag rood (been there done that :P)

- Curryworst
2 kg vlees
16 g zout
2 tl foelie
1/2 el mosterdzaad
1,5 tl cayennepeper
3 tl witte peper
1/2 el zwarte peper
2 tl piment
1 el karwijzaad
1 el witte wijn azijn
100 ml bouillon

Ik was m'n mosterdzaad vergeten fijn te malen, no biggie, geeft aan de ene kant beetje een structuur afwisseling in de worst. Ik vond het deeg op zich wel lekker. Deze combineert goed met bijvoorbeeld een zuurkool of gefermenteerde groenten denk ik.

- Pistache/Ras el Hanout
2 kg vlees
30 g zout
1,25 el ras el kanoet
40 g ongezouten pistachenoten
citroenrasp
200 ml bouillon

Subtiel worstje, ik heb de pistache noten redelijk grof gehakt er door heen gedaan. Ze worden wat zachter door het vleessap en de bouillon.

Ik heb bij elk recept 2% per kilo bindmiddel gebruikt (Campina ELK magere melkpoeder, staat bij AH ergens bovenin het houdbare melkschap, geel doosje met 4 zakjes van 60 gram).

Het is me nu beter gelukt om de darm met de stopbus minder strak af te vullen, luchtbelletjes blijft nog wel een klein beetje een issue. Al zal dat nog wel even pielen zijn. De 'truc' is om kleine deegballetjes de bus in te smijten. Waar ik nu tegen aan liep was dat de darm op een gegeven moment 'vast' bleef zitten aan de vulpijp. Moest na een halve darmlengte moeite gaan doen om deze de vulpijp af te krijgen. Iemand idee?n?

Voor de liefhebbers hier nog een linkje naar een artikel van het belang van zout in worst:
http://slice.seriouseats.com/archives/2011/09/the-pizza-lab-why-does-sausage-need-to-be-salty.html

mooie worsten hoor

Smakelijke worsten! Ziet er goed uit

Ziet er goed uit! Toen de darm bleef 'hangen' op de vulbus, was de darm toen nog vochtig? Anders gewoon wat water erop doen.

Lowietje72 zei:
Ziet er goed uit! Toen de darm bleef 'hangen' op de vulbus, was de darm toen nog vochtig? Anders gewoon wat water erop doen.

De darm was wel vochtig ja, maar de vulbuis zelf misschien niet meer. Heb 'm er in ieder geval met het nodige vocht op gedaan.

Frantic zei:
Lowietje72 zei:

De darm was wel vochtig ja, maar de vulbuis zelf misschien niet meer. Heb 'm er in ieder geval met het nodige vocht op gedaan.

Goeie dag dat zijn ook een beste lading worsten. Tip die ik kreeg is om wat vet van de worst op de pijp te smeren ipv water.

chckstrk zei:
Frantic zei:
Lowietje72 zei:

Goeie dag dat zijn ook een beste lading worsten. Tip die ik kreeg is om wat vet van de worst op de pijp te smeren ipv water.

Hm volgende keer eens proberen. Thnx!

Denk qua gewicht net zoveel als jou ;) +/- 8kg (4kg kinnebak en een boston butt van 4,5kg)

Bedankt voor de recepten, mooie worst!
Zou je, als je nog meer worstrecepten hebt, de specerijen in gram/kg worstdeeg aan willen geven? Je mag ze dan ook in het receptendeel plaatsen, zodatze makkelijk terug te vinden zijn  ;)

Terug
Bovenaan Onderaan