BasBQ
Beef en Steak

3kg ribs (3-2-1)

 
 

Odysseus

Vuurmaker
Berichten
60
Vandaag voor een groep van 8 volwassenen weer eens ribs gemaakt. Het was de tweede keer low and slow op mijn master touch premium weber. Een soort generale repetitie voor kerst: dan moet er een 3,3kg brisket op gemaakt worden.
Het aansteken was nog wel een dingetje, kreeg hem maar niet warm! Las overal dat 8-10 hete kokosbriketten genoeg moesten zijn, maar kreeg de temp niet boven de 50-60graden. Had gelukkig nog wat meer in de firestarter klaar liggen, alles er maar bij gemikt en dat was genoeg. Temp ging heel mooi richting de 115 graden. Heb uiteindelijk de ribs 2,5 uur lang gerookt, 1,5 lang in folie en 40 min met lak heel stabiel op de 115-118 graden gehad.

De ribs waren kwa smaak heerlijk. Hadden een bite, vlees viel niet van het bot af, maar het was echt genieten. Denk voor mijn gasten dat hij nog wel een uurtje langer had gemogen, die zijn wel gewend dat je het vlees er zo af kan halen met een vork. Maar ik hoorde niemand klagen gelukkig ;)


Had nog een fijne rub van de slager in huis en de ribs 3,5 uur voordat ze op de bbq gingen in de rub gezet.
Fase 2: in de folie met boter, appelsap, bruine suiker, honing, sweet baby ray bbq saus gedaan en de lak was ook met chipotle sweet baby ray bbq saus.
Qua rook heb ik 4 blokjes kersenhout gebruikt in de eerste fase.

thumbnail_IMG_5557.jpg


thumbnail_IMG_5555.jpg


thumbnail_IMG_5560.jpg


thumbnail_IMG_5564.jpg


thumbnail_IMG_5567.jpg


thumbnail_IMG_5570.jpg


thumbnail_IMG_5571.jpg
 
Die zien er heerlijk uit!
Je heb je gasten flink verwend zo.

In de folie doe ik ze alleen nog maar met boter, maplesiroop en bruine suiker.
Van te voren een mooie rub en dan in de derde stap aflakken met een mooie saus.
 
Lekker hoor. Hier ook boter, agave en bruine suiker in het folie en laatste uur aflakken met een saus.
 
Zien er heerlijk uit!
En zie maar zo, een iets te koude bbq is makkelijker heter te krijgen dan andersom ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan