Beef en Steak

3e BBQ sessie: Chinese Spareribs, Moink balls, Rookkaas

Rens008

Sprokkelaar
Op het verjaardagsfeestje van vandaag stonden verschillende gerechten.
Daar waar ik eerder de pulled pork al had bereid (zie 2e bbq sessie: Pulled Pork) had ik vandaag de tijd voor de overige gerechten.
Naast enkele bijgerechten hieronder een kort verslagje van deze 3 gerechten: Rookkaas, Moink balls en Chinese Spareribs

Rookkaas (zie recept Rookkaas)
Wat een uitkomst, een cold smoke generator en rookmot.
Deze kaas (1 kilo belegen uit de supermarkt) had ik eerder bereid, op een dag dat het ca. 18 graden was.
De rookmot was van kersen en heeft ca. 1 uur gebrand.
Net voldoende voor een smaakje en hiermee een verassende twist.
Hij viel dan ook goed in de smaak bij de gasten!
De bereidingsmethodiek wil ik (in het najaar) vaker toe gaan passen!

Moink Balls (zie recept MOINK Balls)
Op de dag van de verjaardag heb ik deze ballen bereid. Simpel recept, wel best lang bezig met de voorbereiding.
Ik had 1 kilo gehakt, waarvan ik ca. 700 gram aan Moink balls heb gemaakt voor het feest.
De rest eet ik zelf een keer op.
In combinatie met de zelf gemaakte bbq saus (zie 2e bbq sessie: Pulled Pork) viel ook deze goed in de smaak bij de gasten.
Verassende smaak, lekker kruidig. Wellicht voor sommige iets te pittig (maar zeker niet noemenswaardig).
Voor herhaling vatbaar.

Chinese Spareribs (zie recept Chinese Spareribs)
Naast de pulled pork had ik chinese spareribs bereid. Waarom Chinees? Ik wilde niet 2x Amerikaanse BBQ saus gebruiken.
van de ingrediënten was de Hoisin saus best dik. Verder was het recept duidelijk en is de bereiding goed verlopen.
Toch merk ik (dunbevleesde ribben, kortere bereidingstijd) dat de Spareribs niet mega mals waren.
Ik heb ze een keer extra ingesmeerd op iets meer dan de helft van de bereidingstijd.
Er zat een lekkere bite aan maar een volgende keer zal ik de 3-2-1 methode gaan hanteren, voor wat meer malsheid.
De saus was verassend en ook deze SpareRibs vielen zoals de rest, goed in de smaak.

Overall conclusie:
Een drukke dag met veel eten bereid op een - voor mij nieuwe - kamado.
Bereiding zelf ging goed, zeker als de recepten goed voorbereid en gevolgd worden.
Dit alles smaakt naar meer 🤤

Rookkaas op de kamado
20240722_184827.JPG

Rookkaas 6 dagen laten rusten
Scan - 2024-07-22 21_00_50.jpeg

Moink balls ingrediënten
20240728_110616.JPG

Moink balls bereiden
20240728_112501.JPG

Moink balls resultaat
20240728_163000.JPG

Chinese Spareribs ingrediënten
20240726_172956.JPG

Spareribs ontvliezen
20240728_093431.JPG

Spareribs pekelen
20240728_094656.JPG

Spareribs op de kamado
20240728_162926.JPG

Spareribs na 1,5 uur
20240728_174411.JPG

Smullen maar:
20240728_175118.JPG

Ziet er lekker uit allemaal. Je hebt aardig je best gedaan. Goed gelukt allemaal. Het gezelschap zal gesmuld hebben. :D

Dat ziet er idd allemaal lekker uit. die kaas mag ook veel langer gerookt worden hoor.
De gasten van BBQ helden hebben een leuk item over het koud roken van kaas. Zij deden dat in een rookkast.

Zelf kaas koud roken. Ik heb het zelf met een cold smoke generator in mijn UBS geprobeerd. (helaas geen foto's) het was bijzonder lekker. :D

Rookkaas doe ik zelf meestal 2 uur en dan als het buiten kouder is (15C of minder, en het liefst bewolkt, want in de zon warmt zo'n metalen Weber toch best snel op), anders gaat de kaas te veel zweten. Het waxinelichtje van de cold smoker gebruik ik nooit ivm de parafine die er in zit. Aanmaken gaat het beste (althans, vind ik) met een brandertje (onkruid, creme brulee).

Ik heb ondertussen ook al een schare rookkaasfans opgebouwd.

@Free_ltd : hoe lang houdt jij tussen roken en consumptie?
Zit meestal aan 2 weken of langer?

Ik vindt na 1 week de rooksmaak aan de buitenkant te sterk/ asbakkerig.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

@Free_ltd : hoe lang houdt jij tussen roken en consumptie?
Zit meestal aan 2 weken of langer?

Ik vindt na 1 week de rooksmaak aan de buitenkant te sterk/ asbakkerig.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Na het roken, vacumeren en de koelkast in. Ik consumeer pas vanaf 1 week. Eerder ks niet echt smakelijk. Heb eens na het koud roken in de kaas gebeten, en het was alsof ik in een asbak beet.

Terug
Bovenaan Onderaan