Op het verjaardagsfeestje van vandaag stonden verschillende gerechten.
Daar waar ik eerder de pulled pork al had bereid (zie 2e bbq sessie: Pulled Pork) had ik vandaag de tijd voor de overige gerechten.
Naast enkele bijgerechten hieronder een kort verslagje van deze 3 gerechten: Rookkaas, Moink balls en Chinese Spareribs
Rookkaas (zie recept Rookkaas)
Wat een uitkomst, een cold smoke generator en rookmot.
Deze kaas (1 kilo belegen uit de supermarkt) had ik eerder bereid, op een dag dat het ca. 18 graden was.
De rookmot was van kersen en heeft ca. 1 uur gebrand.
Net voldoende voor een smaakje en hiermee een verassende twist.
Hij viel dan ook goed in de smaak bij de gasten!
De bereidingsmethodiek wil ik (in het najaar) vaker toe gaan passen!
Moink Balls (zie recept MOINK Balls)
Op de dag van de verjaardag heb ik deze ballen bereid. Simpel recept, wel best lang bezig met de voorbereiding.
Ik had 1 kilo gehakt, waarvan ik ca. 700 gram aan Moink balls heb gemaakt voor het feest.
De rest eet ik zelf een keer op.
In combinatie met de zelf gemaakte bbq saus (zie 2e bbq sessie: Pulled Pork) viel ook deze goed in de smaak bij de gasten.
Verassende smaak, lekker kruidig. Wellicht voor sommige iets te pittig (maar zeker niet noemenswaardig).
Voor herhaling vatbaar.
Chinese Spareribs (zie recept Chinese Spareribs)
Naast de pulled pork had ik chinese spareribs bereid. Waarom Chinees? Ik wilde niet 2x Amerikaanse BBQ saus gebruiken.
van de ingrediënten was de Hoisin saus best dik. Verder was het recept duidelijk en is de bereiding goed verlopen.
Toch merk ik (dunbevleesde ribben, kortere bereidingstijd) dat de Spareribs niet mega mals waren.
Ik heb ze een keer extra ingesmeerd op iets meer dan de helft van de bereidingstijd.
Er zat een lekkere bite aan maar een volgende keer zal ik de 3-2-1 methode gaan hanteren, voor wat meer malsheid.
De saus was verassend en ook deze SpareRibs vielen zoals de rest, goed in de smaak.
Overall conclusie:
Een drukke dag met veel eten bereid op een - voor mij nieuwe - kamado.
Bereiding zelf ging goed, zeker als de recepten goed voorbereid en gevolgd worden.
Dit alles smaakt naar meer
Rookkaas op de kamado
Rookkaas 6 dagen laten rusten
Moink balls ingrediënten
Moink balls bereiden
Moink balls resultaat
Chinese Spareribs ingrediënten
Spareribs ontvliezen
Spareribs pekelen
Spareribs op de kamado
Spareribs na 1,5 uur
Smullen maar:
Daar waar ik eerder de pulled pork al had bereid (zie 2e bbq sessie: Pulled Pork) had ik vandaag de tijd voor de overige gerechten.
Naast enkele bijgerechten hieronder een kort verslagje van deze 3 gerechten: Rookkaas, Moink balls en Chinese Spareribs
Rookkaas (zie recept Rookkaas)
Wat een uitkomst, een cold smoke generator en rookmot.
Deze kaas (1 kilo belegen uit de supermarkt) had ik eerder bereid, op een dag dat het ca. 18 graden was.
De rookmot was van kersen en heeft ca. 1 uur gebrand.
Net voldoende voor een smaakje en hiermee een verassende twist.
Hij viel dan ook goed in de smaak bij de gasten!
De bereidingsmethodiek wil ik (in het najaar) vaker toe gaan passen!
Moink Balls (zie recept MOINK Balls)
Op de dag van de verjaardag heb ik deze ballen bereid. Simpel recept, wel best lang bezig met de voorbereiding.
Ik had 1 kilo gehakt, waarvan ik ca. 700 gram aan Moink balls heb gemaakt voor het feest.
De rest eet ik zelf een keer op.
In combinatie met de zelf gemaakte bbq saus (zie 2e bbq sessie: Pulled Pork) viel ook deze goed in de smaak bij de gasten.
Verassende smaak, lekker kruidig. Wellicht voor sommige iets te pittig (maar zeker niet noemenswaardig).
Voor herhaling vatbaar.
Chinese Spareribs (zie recept Chinese Spareribs)
Naast de pulled pork had ik chinese spareribs bereid. Waarom Chinees? Ik wilde niet 2x Amerikaanse BBQ saus gebruiken.
van de ingrediënten was de Hoisin saus best dik. Verder was het recept duidelijk en is de bereiding goed verlopen.
Toch merk ik (dunbevleesde ribben, kortere bereidingstijd) dat de Spareribs niet mega mals waren.
Ik heb ze een keer extra ingesmeerd op iets meer dan de helft van de bereidingstijd.
Er zat een lekkere bite aan maar een volgende keer zal ik de 3-2-1 methode gaan hanteren, voor wat meer malsheid.
De saus was verassend en ook deze SpareRibs vielen zoals de rest, goed in de smaak.
Overall conclusie:
Een drukke dag met veel eten bereid op een - voor mij nieuwe - kamado.
Bereiding zelf ging goed, zeker als de recepten goed voorbereid en gevolgd worden.
Dit alles smaakt naar meer
Rookkaas op de kamado
Rookkaas 6 dagen laten rusten
Moink balls ingrediënten
Moink balls bereiden
Moink balls resultaat
Chinese Spareribs ingrediënten
Spareribs ontvliezen
Spareribs pekelen
Spareribs op de kamado
Spareribs na 1,5 uur
Smullen maar: