BasBQ
Beef en Steak

3 gangen kerstdiner

 
 

Erik B71

Kooltjesharker
Berichten
244
2e Kerstdag lekker bij ons thuis dineren. Mijn schoonvader en het vriendje van mijn dochter waren er ook dus een bbq-diner voor 6 personen. Als voorgerecht op hooi gerookte carpaccio. Een Ossenhaas een kwartier gerookt op in bier geweekt hooi. Daarna 2 uur in de diepvries. Net voor het opdienen in zo smal mogelijke stukken snijden. Beetje plat slaan met een pan en opdienen maar met wat rucola, pijnboompitten, pesto en truffelmayo.
Hoofdgerecht was reverse sear côte de boeuf (2 stukken van 1,3 kilo) op een bedje van paddestoelenstoof van portsaus. Paddestoeltjes gestoofd in portsaus en runderfond. Laten inkoken en een beetje maïzena er door om iets dikker te krijgen. Daarbij had ik ook nog een uien moes van zwart geblakerde uien welke ik tot een moes draaide in de keukenmachine met zout, peper en een whiskeyazijn. Ook wat zwart geblakerde prei ontdaan van zijn zwarte jas en gebruikt voor de opmaak van het bordje. Daarbij ook nog hasselback aardappeltjes en voor mijn dochter wat kippenvleugels omdat deze niet van rundvlees houdt ????
Als nagerecht een apple pecan cobbler. Appels in blokjes gesneden en laten weken in Calvados. Een carambole gemaakt en een deeg. In een kleine skillet een laagje karamel. Appeltjes afgieten en een paar eetlepels bloem er over zodat de appeltjes wat droger zijn. Deze op de karamel en daarover het deegje. Wat pecannoten en ongeveer 25 minuten in de bbq die nog heet was van de côte de boeuf. Serveren met een bolletje vanille-ijs. Ik dacht dat ik teveel had maar alles was op. Dit alles op mijn kamado en mijn Weber. De cobbler vergeten te fotograferen op de Q maar het resultaat mocht er zijn. Het was heerlijk. Ondanks dat ik veel had voorbereid was het toch hard werken om alles tegelijk op tafel te krijgen. Maar dit was wel gelukt. We hadden geen haast.

IMG_8087.jpeg


IMG_8088.jpeg


IMG_8094.jpeg


IMG_8095.jpeg


IMG_8093.jpeg


IMG_8096.jpeg


IMG_8098.jpeg


IMG_8099.jpeg


IMG_8101.jpeg
 
Wow! Mooi gedaan! Daar mag je trots op zijn

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Wow, dat ziet er geweldig uit. Veel blije gezichten aan tafel.
 
Heel mooi! Zal idd wel aardig werken zijn geweest om alles op tafel te krijgen. Top!
 
Dat zijn 3 hele mooie gangen! Ik had graag mee gegeten. lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan