BasBQ
Beef en Steak

3-2-1 Ribs op de Kettle

 
 
 

Kiwietje

Stoker
Berichten
308
Gisteren was het dan zo ver! Voor het eerst een low slow op de bbq (weber 47cm). Na wat inspiratie opgedaan te hebben besloten om voor 3-2-1 ribs te gaan. Ik was heel benieuwd of ik de temperatuur in een kettle een beetje constant kon houden, maar dit is eigenlijk heel goed gelukt. Mijn doel was om de temperatuur tussen de 110 en 130 graden te houden. Alleen op het einde had ik een uitschieter naar 150 graden toen ik de deksel te lang open had om de ribs af te lakken. Gelukkig de temperatuur in 10 minuten weer netjes terug gezakt naar 110-120 graden.

Vrijdag avond eerst de ribs in de rub gezet om een nachtje te laten trekken:
20201023_171845.jpg

Gisterenmiddag de weber klaargezet voor een indirecte sessie, waarbij ik bakstenen heb gebruikt om een goede scheiding aan te brengen tussen het direct en het indirect grillen. Gezien de temperatuurmeter van de weber recht tegenover de luchtgaten zit, heb ik de Iktbird T4 ingesteld op een min temp van 110 en ene max temp van 130 graden. Ik had nog wiskeyhout snippers liggen, deze heb ik ingepakt in aluminium en op de kolen gelegd.

20201024_110847.jpg
20201024_121954.jpg


Na 3 uur indirect heb ik de ribs ingepakt in folie en een eetlepel appelsap toegevoegd om in te stomen.

20201024_151559.jpg




Na 2 uur te hebben gestoomd, heb ik ze afgelakt met zelfgemaakte bbq-saus op basis van het recept van Matt Preston (met wat extra chili poeder). Uiteindelijk nog een minuut op 40 op Q gelegen en toen konden we uiteindelijk aan tafel! Ze smaakte echt goed voor een eerste run en waren "fall of the bone". Opvallend was dat de rib die iets dichter bij de kolen lag, iets meer bite had dan dan de rib die verder weg lag.
20201024_181736.jpg


20201024_151559.jpg
 
Mooi werk.
Je hebt zeker niets meer over zodat ik ook een stukje kan proeven. 😋 ;)
 
Thanks!
Voor de rub heb ik het volgende gebruikt:
2 eetlepels gerookte paprikapoeder
2 eetlepels basterdsuiker
2 theelepels knoflookpoeder
1 theelepel chilipoeder (meer/minder naar smaak)
1 theelepel mosterd poeder
Versgemalen peper op gevoel.
 
Mooie run ;)(y) dat is het voordeel van Weber; een uitschietertje door "te lang" open is ook weer snel gecorrigeerd :D volgende keer als je wat langer werk hebt even je onderste schuif sluiten en weer openen (niet vergeten) als je klaar bent dan voorkom je het zelfs.....
 
Thanks!
Voor de rub heb ik het volgende gebruikt:
2 eetlepels gerookte paprikapoeder
2 eetlepels basterdsuiker
2 theelepels knoflookpoeder
1 theelepel chilipoeder (meer/minder naar smaak)
1 theelepel mosterd poeder
Versgemalen peper op gevoel.

Lekkere combinatie!
 
Mooie run ;)(y) dat is het voordeel van Weber; een uitschietertje door "te lang" open is ook weer snel gecorrigeerd :D volgende keer als je wat langer werk hebt even je onderste schuif sluiten en weer openen (niet vergeten) als je klaar bent dan voorkom je het zelfs.....
Bedankt voor de Tip! Volgende keer wil ik wellicht een pulled pork doen dus daar ga ik zeker rekening mee houden
 
Mooie run met een lekker eindresultaat
Ribben zien er goed uit

Dat de rib dicht bij het vuur wat meer bites heeft komt waarschijnlijk omdat die meer uitgedroogd Is door de warmte
 
Lekkere ribben hoor lusten we hier ook. ;)
 
Die zien er erg lekker uit!! En ook prima te doen op een weber 47.
en tja als je gaat omrekenen wat een tijd in de bereiding gaat zitten......dan staan daar wel 15 gouden minuten van genot tegenover 😂
 
Zien er goed uit hoor!

Afgelopen weekend ook zelf voor het eerst spareribs gemaakt volgens 3-2-1 methode.

Heerlijk, inderdaad 6 uur werk, 15 minuten eten.. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan