BasBQ
Beef en Steak

2xPP + 2xPB op een WSM47

Afgelopen zaterdag was een super dagje!
Ondanks enige twijfel alvorens ik begon aan de 11 kilo vlees op mn WSM is het allemaal perfect gegaan!

De PP:
Sinds ik de "wedstrijdmethode" gebruik voor het bereiden van de PP is het inschatten van de tijd veel makkelijker geworden.
Ook voor deze sessie heb ik deze methode gebruikt en ondanks de veel grotere hoeveelheid vlees op de Q zijn de tijden compleet gelijk gebleven.
- 06.45 Vlees erop
- 11.45 Glaceren
- 13.45 Inpakken
- 16.00 88 graden bereikt

Uiteindelijk waren beide stukken varkensnek om dezelfde tijd klaar.

De PB:
Ook hiervoor heb ik de "wedstrijdmethode" gebruikt. Toch heb ik op het einde iets anders gedaan. Ten eerste heb ik de onderrib tot 90 graden op de Q laten liggen.
Na het openen het vocht opgevangen en begonnen met pullen. Dit ging helemaal niet (redelijk logisch) en ben ik tot snijden overgegaan. Na het in stukken snijden heb ik het vlees in een aluminium bak gelegd en het vocht toegevoegd alsmede een paar schepjes BBQ saus (Bleus Hog). Aluminium bak afgedekt met alu.folie en terug gelegd op de Q voor 60 min (a la SouthernDutchBBQ). Dit laatste uurtje maakte het verschil!! Vlees kwam er helemaal top en vol van smaak af!
- 06.45 Vlees erop
- 11.45 Glaceren
- 13.45 inpakken
- 16.50 90 graden bereikt, snijden/pullen en weer terug op de Q
- 18.00 Klaar

Helaas is het me door de drukte (en een lege telefoon + het bakken van 44 stuks hamburger a la Spiffs) niet gelukt veel foto's te maken.
Ook de resultaten kan ik hierdoor niet laten zien......

PP en PB (plateau 1 net voor het inpakken)


PP en PB (plateau 2 net voor het inpakken)


De PB's net voor het pullen/snijden


De PP was weer als vanouds! Helemaal top! Pullen ging als een malle en de smaak was super. Mooi sappig en vol van smaak. Tijdens de eerste 4 uur iets meer rookhout (4 wat kleinere chunks Hickory en 1 wat groter chunk kersen) als voorheen toegevoegd. Dit was zeer goed te proeven in het eindresultaat, mooie rookaccenten zonder dat het te veel wordt!

De PB was voor het eerst en moet zeggen dat het zeer goed bevallen is. Maar tjemig, wat is dat machtig zeg!!. Het verschil tussen v??r het laatste uurtje en daarna is gigantisch. Dit had het vlees echt even nodig. Ook de toevoeging van de BBQ saus vond ikzelf erg lekker. Onder de overige genodigden was dit de favoriet van de avond. Waarschijnlijk omdat niemand het eerder heeft gegeten maar ook omdat het gewoon bizar lekker was!!

Uiteindelijk is deze sessie dus zeer goed verlopen!
Extreem tevreden over het eindresultaat!

Bedankt voor al het meedenken en interesse!!
 
Goed dat het zo goed gelukt is man. De genodigden hebben weer eens mazzel gehad..
 
Lekker hoor. Die reacties op de PB komen me bekend voor.... ;)
Is ook erg lekker als basis voor kroketten!
 
Lekker hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan