BasBQ
Beef en Steak

2xPP + 2xPB op een WSM47

 
 

Boks

Sprokkelaar
Berichten
34
Beste BBQ vrindjes,

Aankomende zaterdag een leuke sessie voor de boeg! Het volgende staat op het menu:
- 2 stuks Varkensnek van 2.8 kilo voor de Pulled Pork
- 2 stuks onderrib van 2.8 kilo voor de Pulled Beef
- 5.5 kilo (44 stuks) hamburgertjes

Een leuk dagje achter de Q dus!!

Nu twijfel ik over het volgende:
Alle stukken PP en PB gaan op m'n WSM47.
- Welke stukken zal ik bovenop leggen met oog op het afdruipende vet?
- Heeft de hoeveelheid, dat in 1 keer op de Q ligt, invloed op de totale garingstijd?
  Normaliter ben ik rond de 9 uur bezig voor een standaard PP'tje, kan/mag ik dezelfde tijd rekenen met
  deze hoeveelheden?

Natuurlijk zal ik dit draadje vullen met mijn ervaringen van aankomende zaterdag!
 
Leg de varkensnekken boven elkaar en de ribs ook :)

 
Twee stukken vlees op elkaar werkt als 1 groot stuk en zal dus langer duren voordat overal de juiste temperatuur is bereikt.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat zoveel op een 47 WSM.

Verstuurd vanaf mijn Moto G

 
Ronny zei:
Twee stukken vlees op elkaar werkt als 1 groot stuk en zal dus langer duren voordat overal de juiste temperatuur is bereikt.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat zoveel op een 47 WSM.

Verstuurd vanaf mijn Moto G

Thnks! Mag/moet ik dan de kilo's bij elkaar optellen om een richtlijn te gaan schatten betreffende de totale duur van de sessie?

Als die vlieger op gaat mag ik wel gaan beginnen!
 
Nee hoor gaat zeker niet dubbel zo lang duren, mij ervaring met 4 varkensnekken was 1,5 uur verschil tussen de eerste en de laatste.

 
Als je de 4 stukken vlees los van elkaar legt zal het niet veel langer duren dan ??n stuk afzonderlijk, denk ik.... De WSM zal alleen een beetje moeite hebben met weer op temperatuur komen als het vlees erop komt door de grote (koude) massa.
Ga gewoon uit van 12-13 uur voor het garen, als het sneller klaar is gewoon opnieuw inpakken en warm houden

Zoals Riestad al zei, pork en beef op het onderste rooster en pork en beef op het bovenste rooster

Succes zaterdag!
 
Tip voor tijdwinst vlees na Rubben en injecteren koel wegleggen  (12-15?) ipv koelkast op 5-7? . Dan is de koude dip een stuk minder.
 
Bedankt!! Naar aanleiding van jullie tips besloten om aankomende zaterdagochtend om 04.00 de stukjes vlees op de Q te leggen. Ik houd jullie op de hoogte!!!!!
 
Ik zou het in tegenstelling tot de anderen pork boven en beef onder doen.
Beef droogt sneller uit dan pork en al het vet wat van de pork afdruipt komt dan op je beef waardoor deze minder snel droog wordt  :D
 
Boks zei:
Ronny zei:
Twee stukken vlees op elkaar werkt als 1 groot stuk en zal dus langer duren voordat overal de juiste temperatuur is bereikt.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat zoveel op een 47 WSM.

Verstuurd vanaf mijn Moto G

Thnks! Mag/moet ik dan de kilo's bij elkaar optellen om een richtlijn te gaan schatten betreffende de totale duur van de sessie?

Als die vlieger op gaat mag ik wel gaan beginnen!
Ik had even niet aan gedacht dat een WSM twee roosters heeft.
Dan is het idd niet zo'n punt.


Verstuurd vanaf mijn Moto G

 
Mogguhh!!

Daar gaan we dan!

Afgelopen donderdag avond alle vleesjes al geinjecteerd:
De nekjes met:
- 3/4 cup appelsap
- 1/2 cup water
- 1/2 cup suiker
- 1/4 cup zout
- 2 eetlepels Worcestershire

De onderrib met:
- 2 eetlepels zout
- 1 eetlepel suiker
- 2 theelepels Worcestershire
- 4 cups water

Vanmorgen om 6 uur opgestaan om de BBQ voor te bereiden en het vlees in de rub te zetten. Voor alle stukken vlees heb ik gekozen voor de LetzQ Pork en Beef rub.
Om 6.45 het vlees op de BBQ!!

Het vlees klaar om geinjecteerd te worden.




De vleesjes keurig in de rub.




Beetje slechte foto maar hier gaan ze dan!
 
Ik heb er trouwens voor gekozen om de beef boven de beef te leggen en de pork boven de pork...
 
succes met je run!
 
Mijn ervaring is dat het vlees op het onderste rooster minder "snel" gaat dan die bovenste vleesjes.
Is dit bij jou ook al te zien?  Misschien over een paar uur pas... Heb je een grafiekje met temperaturen?

Succes met je run, dat wordt smullen! :)
 
Succes vandaag, kijk al uit naar het vervolg.
 
xerogee zei:
Mijn ervaring is dat het vlees op het onderste rooster minder "snel" gaat dan die bovenste vleesjes.
Is dit bij jou ook al te zien?  Misschien over een paar uur pas... Heb je een grafiekje met temperaturen?

Succes met je run, dat wordt smullen! :)

Heb helaas geen grafiekje. Nu zit m'n beef op het onderste rooster op 61 graden en op het bovenste rooster op 66 graden. Het bovenste stuk neemt dus een kleine voorsprong. Bij de varkentjes is hetzelfde beeld zichtbaar. 3 graden verschil tussen onder en boven. Bovenste zit op 67 graden en de onderste op 64.

Alle stukken zit ik na 5 uur in de glace. Na 7 uur inpakken.

 
Terug
Bovenaan Onderaan