BasBQ
Beef en Steak

1ste x Fattie....

 
 

Splinter

Kooltjesharker
Berichten
121
Van het weekend eens rustig aan een fattie geprobeerd te maken op de bbq......ja ik weet het; 1 enkele fattie,niks meer,niks minder( de rest van het gezin wil ook wel eens wat anders dan alleen maar bbq.......maar daar werk ik nog aan :))))))

Alles liep naar wens, dag van tevoren gehakt gehaald en het recept van Noskos gevolgd.
Volgende dag door de classic spareribs rub gehaald en op de bbq, geknald...
Na ruim een uur op zo'n 130 graden had hij de 160F gehaald en heb ik hem eraf gehaald en ingepakt.
Na 10 minuten de folie eraf en proeven, met alle kids in de buurt :) lekkerrrrrrr!
Maar toch was ik ontevreden, hij was me te droog.....nou denk ik dat ik weet hoe het komt maar aan jullie om dat te bevestigen of beargumenteren.
Ik denk dat het komt omdat ik direct na het van de gril afhalen de thermometer eruit heb getrokken waardoor alle vocht uit het gaatje liep en niet in de worst bleef en terug in het vlees zakte, ik heb hem daarna nog een keer overgepakt omdat het vocht uit de eerste folie liep.
Kan dit de oorzaak zijn of is er iets anders wat ik over het hoofd zie?(gehakt was ok;slager,en vette varkensgehakt)

ben benieuwd wat jullie zeggen,

gr, Splinter

zo ging hij erin


en zo kwam hij eruit



best geinig klein rooklijntje, al is het moeilijk te zien....
 
hij ziet er mooi en zeer smaakvol uit
 
Als je hem zo vanaf de Q inpakt in folie dan gaart hij door. Gehakt hoef je eigenlijk niet te laten rusten.
 
Sorry ja Hendrik, ik begrijp niks van dat formaat probleem, maar goed, t is te dienen toch....
 
#Noskos, inpakken staat toch op jou pagina met de bereiding ::)... Maar enig idee hoe het dan wel zo droog kon worden ? Erop gelegd bij te lage temp. ? (75gr. Opwarmen van de bbq, leuk al waadt sap uit vandaar)
 
Ik leer ook meer naarmate ik ouder word ;) Als je inpakt even uitlaten dampen eerst. Dan is de warmte die voor de stijging zorgt er wel af.
 
Gebruik je rundergehakt ? , dit is nml wat mager en droogt dus snel uit.
Probeer de volgende keer eens half om half gehakt, of kneed er paar klontjes boter doorheen
 
Het was varkensgehakt, maar dat van die klontjes boter onthoud ik. Wat zou de temp. In de q moeten zijn ?
 
Splinter zei:
Het was varkensgehakt, maar dat van die klontjes boter onthoud ik. Wat zou de temp. In de q moeten zijn ?

Vwb een smoker ligt dit tussen de 105-125 graden, maar dit is geen vaste waarde. temperaturen van 150 kom je ook wel eens tegen.  Zodra je een interne temp bereikt van 65-70 graden moet je goed zitten. De meningen verschillen hier een beetje over.
Kijk zelf even bij 65 en als je het niks vind leg deze dan even terug. Andersom wordt lastig  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan