BasBQ
Beef en Steak

1ste run smokey mountain. Kip op kersen chunks.

 

Roland

Stoker
Berichten
397
Vandaag voor de eerste keer mijn nieuwe WSM gebruikt. Klassieke bereiding, kippetje.
De kip gisteren en deze morgen ingesmeerd (ook achter het vel) met een mengsel dat mijn vrouw altijd maakt : olijfolie, lookpoeder, citroensap, zout en chili. Vervolgens nog een kruidenmengeling voor bcc dat hier nog lag

De kolenmand van de Weber dik halfvol gedaan met koude kokosbriketten en daar een middelmaat brikettenstarter met hete briketten overheen, daarop dan 3 kersen chunks. De waterpan gevuld met heet water en de kip op het rooster. Omdat het toch geen invloed heeft op de smaak en om de rook optimaal zijn werk te laten doen geen drankblik in de poep gebruikt maar de open chicken sitter van Big Green egg.

De WSM verbazend snel naar de temperatuur zone voor roken gegaan en daar de ganse tijd mooi stabiel gebleven op 110-115 ° en dit ondanks dat er veel wind was wat mogelijk invloed kan hebben. Steeds ook de gegeerde blauwe rook gehad.

Kip om 13.40 u op het rooster gegaan en om 15.20 u de kerntemperatuur van 74 ° gehaald, een paar minuten later op 75 ° de fier gebruinde dame van de Weber gehaald.

Ondertussen blijft er nog 1/4 van het kippetje over, zeker voor herhaling vatbaar, volgende keer eens met appelhout om te testen welk verschil in smaak dit geeft.

Als test de dure briketten opgeofferd en de Weber niet gedoofd om eens te kijken hoe lang hij het uithoud, heb ondertussen 2 keer de briketten even omgewoeld maar op het moment dat ik dit schrijf zit hij nog steeds op de 110 ° en we zijn bijna 6 uur later.

Zo'n WSM is blijkbaar echt een luie mensen smoker, urenlang zonder of nauwelijks naar om te kijken. Denk dat dit geen slechte aankoop is geweest.

DSC_3470.JPG


DSC_3471.JPG


DSC_3473.JPG
 
Mooi gemaakt Roland. Welkom bij de Tokkies.
 
Nog een kleine update, we zijn nu juist 8 uur verder en het ding zit net onder de 100°. Met wat rommelen in de briketten zou ik hem waarschijnlijk terug erboven krijgen maar hou er mee op nu. Echt zot dit !
 
Lekker hoor.

Gefeliciteerd met je 🐔
 
Dat is een mooi gekleurd kippetje geworden zo, gefeliciteerd met je tokkie (y)
 
Gefeciteerd met je tokkie.

De wsm is een super apparaat....

kippie zonder waterpan (direct heat) is ook lekker vinden we hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan