Beef en Steak

1st PP ever...

Kun je met je PimasterQ de pit tem naar 120C brengen?
Dat is de temp waarbij ik altijd mijn PP's bereid. En dan bij 74C of na 5uur (al naar gelang wat het eerste komt) inpakken.
Dan duurt het hele proces ca. 8 uurtjes.

Heb besloten om de eerste keer, nothing fancy te doen.

Pure plain pork....

Ik documenteer het uitvoerig, zodat ik bij een volgende keer "veranderingen" waarvan ik denk dat ze een toegevoegde waarde hebben, kan gaan inplannen.
Wil nu nog niet met inpakken bezig zijn..., volgens Meathead, zal dit nadelig kunnen zijn voor de Bark...(waar ik me even op richt)

Dit PP recept komt van Meathead Goldwyn van amazingribs.
Het enige waar ik een beetje tegen op zie is de tijd...., die werkt op dit moment een beetje in het nadeel (denk ik).., zit nu op 4.5 uur, op een kerntemp van 66?C, en heb geen idee of ik een beetje op schema lig...

Als ik me goed heb ingelezen, zal het vlees rond de 70?C gaan "stallen"..., maar kan even niet vinden hoelang dit gaat duren...

ThrowonD zei:
Heb besloten om de eerste keer, nothing fancy te doen.
Het enige waar ik een beetje tegen op zie is de tijd...., die werkt op dit moment een beetje in het nadeel (denk ik).., zit nu op 4.5 uur, op een kerntemp van 66?C, en heb geen idee of ik een beetje op schema lig...
Ik denk dat je bij de temperatuur van je pit die je nu hebt dan toch wel minimaal een uurtje of 13-14 onderweg zult zijn, mogelijk zelfs iets langer.
It's your call!  :)

Martin, de 'stall' is wat wij de zone noemen. Het vlees blijft dan lange tijd, zag maar gerust meerdere uren, op dezelfde kerntempertuur hangen. Dit leidt er niet zelden toe dat je gaat twijfelen aan je apparatuur.
Wat er dan eigenlijk gebeurt is dat je vlees vocht verliest doormiddel van 'zweten' hierdoor blijft de temperatuur van je vlees gelijk of zakt soms zelf. Als het vlees nog maar moeilijk vocht kan verliezen zal het zweten verminderen en de temperatuur weer stijgen.

Het vervelende is daat al het vocht wat uit je vlees verdampt ervoor zorgt dat je Pulled Pork droog wordt en dat is zonde.

Het verhaal vaan de bark is schromelijk overdreven. Ook bij de wedstrijdmethode krijg je een prima bark en daarbij een veel sappigere Pulled Pork. 99% van alle teams pakken hun PP in, dat zouden ze toch niet doen als dat een slechte bark oplevert ;).

Je kan nog steeds overstappen op de wedstrijd methode, dan ben je tegen etenstijd klaar ;).

Mijn eerste schouder van 6 kilo duurde ca 17 uur ;D

DAmn... lees dit nu pas...
Ben nu in dubio...  :-S

Ben benieuwd wat je gaat doen??
Wel leuk om te volgen!! :D

Fuel nog voldoende..., echt in tweestrijd wat te doen...

firstpp4.jpg

Inpakken!!!

Inpakken !!!!

Ziet er trouwens top uit :D

Op advies... van een aantal (whoehahahahaha), maar met hulp van mijn "lijntje" naar Frits... toch ingepakt!!!

Alles ff iets hoger gezet..., nu op naar de 88-90 ?C...

ThrowonD zei:
Op advies... van een aantal (whoehahahahaha), maar met hulp van mijn "lijntje" naar Frits... toch ingepakt!!!

Alles ff iets hoger gezet..., nu op naar de 88-90 ?C...
En aantal uren geleden al naar je geschreven: "it's your call", maar jij wilde het de eerste keer "zonder fancy dingen" zoals inpakken doen.
Goed dat je nu naar het advies van een reeks Genootschapsleden luistert.
Anders moeten wij tot middernacht opblijven om je foto's te zien van het getrokken zwijntje  :D
Tip: het is rond de 88-90C klaar als het klaar is, maar dan wel op het moment dat een sateh-pen er in glijdt als in zachte boter!

RedFox zei:
En aantal uren geleden al naar je geschreven: "it's your call", maar jij wilde het de eerste keer "zonder fancy dingen" zoals inpakken doen.
Goed dat je nu naar het advies van een reeks Genootschapsleden luistert.
Anders moeten wij tot middernacht opblijven om je foto's te zien van het getrokken zwijntje  :D
Tip: het is rond de 88-90C klaar als het klaar is, maar dan wel op het moment dat een sateh-pen er in glijdt als in zachte boter!

:blush:

Sorry, ben soms een beetje eigenwijs...
Maar als ze gaan SCHREEUWEN, dat hij ingepakt moet worden... wie ben ik om het dan niet te doen... ;)

Op 1 of andere manier, ben ik nu ineens een stuk geruster op een goede afloop....  :D

Ja Martin, dat komt nu 100% in orde, de bark ziet er ook top uit.

Succes man, het komt helemaal goed :D

Gewoon luisteren Martin, en dan zul je zien dat alles in orde  komt ;) .... Dat wordt smullen straks!

Terug
Bovenaan Onderaan