BasBQ
Beef en Steak

1e Ribbels met ballen

 
 

iquse75

Kooltjesharker
Berichten
124
Vandaag werd het tijd om een belofte waar te maken, in de winter al had ik mijn oudste zoon beloofd samen met hem spareribs klaar te maken. Na alle stoere mannenverhalen tussen mijn zoon en mij afgesproken dat we dat 2e paasdag gaan doen. Afgelopen zaterdag was het dus zover, om 15:30 uur naar de Makro en op zoek naar........ Helemaal niets, nada, noppes blauwe dozen te vinden en geen losse ribs. Ok, wat nu? Snel naar onze "huisslager", om 16:10 uur kwamen we daar aan en waren ze al bijna klaar met opruimen. Gelukkig de deur nog open: hebben jullie ze nog? Jazeker, het is wel maar 1,6 kilo die ik nog heb --> pak alles maar in, ze zien er super uit!

Zondagavond (of was het nu nacht met bier enzo) de ribbels ontdaan van het membraam en in Noskos? Classic Spareribs rub gezet:
001.jpg


En in de koelkast ermee:
002.jpg


Tweede paasdag was onze planning zo rond 18:00 uur aan te schuiven/aan te vallen, dus rekening houden met 6 uur totaal benodigde tijd met de 2-2-1 methode. Gelukkig ging alles in de ochtend volgens planning en konden we om 13:00 uur starten met BBQ'en met vol goede moed. Toen kwam mijn vrouw thuis, uuuh, op de radio hadden ze het over onweer? Om een latertje te voorkomen besloten om de plannen bij te stellen: we gaan gewoon voor 4 uur low & slow en gaan niet voor 2-2-1.

Het hele spul gezellig in de Ikea, vergezeld van een paar stukken appelhout:
003.jpg


Om het uur mobben, appelsap met roomboter en knoflookpoeder:
004.jpg


Mijn vrouw is helemaal gek van gehaktballen met Sweet Baby Rays, lekker een paar erbij gelegd:
005.jpg


Na drie?nhalf uur de ribbels ingesmeerd met een glaze van honing, mosterd & olijfolie:
006.jpg


En na 4 uur zwoegen en ploeteren eindelijke genieten:
007.jpg


008.jpg


Het was voor mij de eerste keer dat ik ribbels op deze manier klaar heb gemaakt: en damn, wat waren we blij dat we "te laat" waren begonnen! Ze waren echt super lekker en hadden een heerlijke bite! Ook de kinderen en vrouwlief waren echt aan het genieten. Wij verwachten hier collectief dat "bone sucking ribs" ons minder zullen bevallen dan met deze bereidingswijze. Ik moet ook zeggen dat het vlees van top kwaliteit was. Zeker voor herhaling vatbaar en uiteraard volgende keer een andere rub en glaze proberen.


 
Ziet er prima uit !
 
Heel goed bezig geweest hoor!
 
Heerlijk en zeer mooie foto's!!
 
mooie ribbels hoor
 
structor zei:
Mooi verslag, mooi in beeld gebracht (bordermaker gebruikt?). En mooi ook dat iedereen lekker gegeten heeft! Ik had zo aan willen schuiven.

Thx Structor, borders zijn gemaakt met Photoshop...
 
Krijg spontaan weer zin in ribbels.... Misschien iets voor van het weekend...

Zien er lekker uit!
 
Schuif maar door die ribbels
 
Terug
Bovenaan Onderaan