BasBQ
Beef en Steak

1e keer pizza bastard pizzaring

 
 

Mark b

Stoker
Berichten
377
Wat een rotweer vandaag dus lekker onder de overkapping eens pizza maken met de nieuwe pizzaoven.
Het zou een pizza picante worden,tomatensaus,salami,ui,kaas en tabasco en olijven.
Na ongeveer 100 meningen gelezen te hebben over rijstijden,ingrediënten en weet ik wat al niet meer was ik het zat!
Bij de ah pizza 00 bloem gehaald met droge gist en gewoon het pakje gevolgd.
Na dit gevolgd te hebben de bastard aangestoken en de pizza gemaakt, de n toen…..begon de ellende.
Je pizza is licht van de pizza schep in de oven te krijgen dus scheurde in het midden.
Smaak was er absoluut en de bodem mooi krokant.
In de herhaling!nu de ring aan de kant gezet en alleen de steen laten liggen waardoor ik veel meer de ruimte had om de pizza van de schep te laten glijden.
Deze dus in z’n geheel op de steen wat als een overwinning voelde.
De bodem weer mooi krokant maar toch te weinig kleur aan t deeg.
Miste ook de sappen een beetje,net alsof de toppings niet echt hun sappen hebben kunnen afgeven.
Al met al een leuk experiment en ga t zeker vaker doen…..maar dan wel zonder de ring en alleen met de steen,de ring is perfect voor t draaispit dat wel.
Verwacht ook geen gigantische pizza,de schep laat het gewoon niet toe om een hele grote pizza te maken
IMG_5789.jpeg
IMG_5791.jpeg
IMG_5792.jpeg
IMG_5793.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Al het begin is moeilijk ;) , en inderdaad iedereen heeft een andere methode voor het maken van het deeg. Gewoon uitproberen wat je zelf handig vind.
Zelf gebruik ik het recept van foodtube (
) al ga ik wel het water verhogen voor meer luchtigheid. (Volgende week uitproberen).

Maar ziet er uit als een lekkere pizza (y)
 
Al het begin is moeilijk ;) , en inderdaad iedereen heeft een andere methode voor het maken van het deeg. Gewoon uitproberen wat je zelf handig vind.
Zelf gebruik ik het recept van foodtube (
) al ga ik wel het water verhogen voor meer luchtigheid. (Volgende week uitproberen).

Maar ziet er uit als een lekkere pizza (y)
Ik ga deze ook s proberen,zie dat ik een heleboel niet gedaan heb dus kan d’r weer beter door worden👍dank je wel
 
Zo herkenbaar, jouw eerste ervaring....Gewoon veel doen, worden ze ongetwijfeld steeds iets beter. Probeer eens een gewone margherita, zonder al die zware toppings. Misschien schuiven ze dan beter van je schep. Je stretcht de bollen wel in een goede laag maismeel? Dat zorgt er ook voor dat ie wat gemakkelijker op je schep gaat. De schep bestrooi ik ook nog lichtjes met wat bloem en bij mij schuiven ze er echt perfect van af.

Hier komt nog een mening over pizzadeeg:

Deze werkt perfect voor mij, ik gebruik dan wel 59% water ipv 57%
 
Heel herkenbaar. Had exact dezelfde eerste ervaring met de rotisserie pizza ring. Ik ben ook de pizzamasterclass gaan kijken. Nu heb ik het deeg goed onder de knie en is pizza's maken een peulenschil. Gaat jou ook lukken! Oefening baart kunst.
 
Heel herkenbaar. Had exact dezelfde eerste ervaring met de rotisserie pizza ring. Ik ben ook de pizzamasterclass gaan kijken. Nu heb ik het deeg goed onder de knie en is pizza's maken een peulenschil. Gaat jou ook lukken! Oefening baart kunst.
Gebruik jij nog wel de ring Pascal?vind t zo een gedoe of is dat wennen?
 
Gebruik het altijd als ik pizza's maak. Is wennen. Zodra je deeg iet meer plakt aan je schep en je toppings op je pizza blijft liggen wordt het leuk 😊
 
Ging helemaal niet slecht voor een 1e keer toch?
De belangrijkste tips zijn al gegeven...

- Veel bloem/maismeel/semola gebruiken om plakken te voorkomen
- Veel oefenen

Ik heb zelf altijd een bakje met semola staan waar ik mijn deegbol in doop en helemaal rondom bedek. Dit scheelt al veel qua plakkerigheid.
Verder is het misschien nog een tip om op te schrijven wat je nu precies gedaan heb qua deegverhoudingen, rijs tijden, temperatuur, etc. Ik merkte zelf dat ik steeds niet precies meer wist wat ik nou de vorige keer gedaan had. Sinds ik het ben gaan opschrijven kon ik veel doelgerichter naar een perfecte manier voor mij toe werken.
 
Een houten schep om hem op de steen te schuiven helpt ook mee.
 
Ging helemaal niet slecht voor een 1e keer toch?
De belangrijkste tips zijn al gegeven...

- Veel bloem/maismeel/semola gebruiken om plakken te voorkomen
- Veel oefenen

Ik heb zelf altijd een bakje met semola staan waar ik mijn deegbol in doop en helemaal rondom bedek. Dit scheelt al veel qua plakkerigheid.
Verder is het misschien nog een tip om op te schrijven wat je nu precies gedaan heb qua deegverhoudingen, rijs tijden, temperatuur, etc. Ik merkte zelf dat ik steeds niet precies meer wist wat ik nou de vorige keer gedaan had. Sinds ik het ben gaan opschrijven kon ik veel doelgerichter naar een perfecte manier voor mij toe werken.
Ze waren zeker smakelijk hoor.
Denk volgende x iets minder dun uitrollen of zelfs met de hand doen.
Hopenlijk dan wat makkelijker van de schep af met iid nog iets meer bloem
Daarnaast was m’n bbq temp wat aan de lage kant dus denk dat de toppings niet dusdanig warm geworden zijn dat de sappen er niet uit kwamen en daardoor de bodem dus erg hard was
 
Ze waren zeker smakelijk hoor.
Denk volgende x iets minder dun uitrollen of zelfs met de hand doen.
Hopenlijk dan wat makkelijker van de schep af met iid nog iets meer bloem
Daarnaast was m’n bbq temp wat aan de lage kant dus denk dat de toppings niet dusdanig warm geworden zijn dat de sappen er niet uit kwamen en daardoor de bodem dus erg hard was
Heb je met een deegroller ze uitgerold?
Dat kan je beter niet doen. Dan druk je alle lucht uit het deeg.
 
Ik heb ook een gewone pizzaschep. Als je deeg goed is dan plakt het niet. Zeker geen deegroller gebruiken. Gewoon het filmpje volgen van de pizza masterclass. Ik beloof je, alles komt goed.
 
2 scheppen ook best gebruiken, 1ntje voor in te steken en alleen om in te steken. Zo zal deze niet te warm worden, want hoe warmer hoe sneller het deeg zal blijven plakken. En een 2de om rond te draaien en uit te halen. Ik heb zo eentje gekocht van Ooni met gaten erin om in te schuiven, werkt zeker in den beginne iets beter, maar doe het nu al 1,5 jaar en eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Alleen het grote voordeel is je bent al wat van die extra bloem/semolina etc kwijt


En een roller zou ik achterwege laten, tenzij je echte dunnen dingen wilt maken. Met de hand is eigenlijk niet zo moeilijk, en het hoeft niet altijd een perfecte ronde te zijn :)
 
Ik heb ook een geperforeerde pizzaschep en een turning peel. Gewoon via Ali besteld. Je schuift inderdaad veel minder semolina met je pizza mee op de pizzasteen. Dat is vooral handig omdat dat als een malle fikt.
 
Bij ons (lees mij :p) is de pizza een favoriet.Naast het zelf maken en studeren en puinhoop ik de keuken smaken ze het lekkerste van de bbq.
De fastfood pizza's komen er bij ons niet meer in.. en bij sommige restaurants sla ik ze nu ook over....

Wat je schrijft over de schep herken ik! Is je deeg gelukt, lekkere topping en je steen mooi warm. Hop .. flinke shake aan de pizzaschep zodat je pizza op je hete steen glijdt. Resultaat.. alle toppings in de fik op de steen en je deeg ligt nog op je schep... hoe gefrustreerd raak je dan 🤪

Ik heb 2 methodes geprobeerd om dit te voorkomen. Eerst bakpapier op de schep, pizza erop en hop de bbq in. Binnen een paar tellen papier eraf anders verbrandt dat onder je pizza. Vond ik toch een heel gedoe en papier werd toch snel bruin.

Methode 2 is als je je deeg bol hebt gemaakt deze goed te wentelen in een bak mais meel (ik heb PAN mais meel). Dan lekker je pizza maken en een beetje mais meel op je schep. Dan pizzadeeg op je schep, saus en topping en dan gaat hij 9:10 x goed van je schep af.

Ik vind alles zelf maken het leukst. Het deeg is soms een gedoetje en merkte de laatste keer dat ik en "poulish" maakte het deeg erg luchtig was en na het vormen van de pizzabodem deze mooi in vorm bleef. Mss iets voor je. En deegroller is uiteraard killing :)


Have fun... en mode make zijn altijd de lekkerste
 
Terug
Bovenaan Onderaan