BasBQ
Beef en Steak

1e keer kreeft bereiden. Tips?

 
 
 

RolfM

Kooltjesharker
Berichten
125
Morgen komt mijn zwager met zijn vrouw eten. Ze wilden graag een keer kreeft eten en ze dachten dat ik dat wel kon klaarmaken. In het kader van: "dat heb ik nog nooit geprobeerd, dus ik denk dat ik dat wel kan" heb ik de uitdaging aangenomen.

Ik heb al de nodige research op internet gedaan en ik denk dat ik dit recept ga volgen:

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met kreeft bereiden op de barbecue? Zijn er nog tips, do's en dont's? Ze gaan verse (levende) kreeft kopen. Er is altijd wat discussie wat de beste manier is om er een eind aan te maken: in kokend water of de kop doorsnijden. Ik denk eraan om hem door te snijden. Hij kan dan direct in 2 helften op de barbecue en zo weet ik dat hij nog geen garing heeft gehad van kokend water.

Zoals gezegd: Tips zijn welkom!
 
Één keer gemaakt op de bbq, dat was een vrij simpel recept van Herman den Blijker. Beviel aardig: https://www.hermandenblijker.nl/tip-van-de-chef-kreeft/ (onderaan de gegrilde kreeft, met honing).

Heb het buiten de bbq om wel vaker gemaakt. Dan altijd met het mes door de kop. Dat is tegenwoordig ook de standaard in restaurants (die ze daarna dan ook nog koken). Levend koken gebeurt eigenlijk niet meer naar mijn weten. Het verandert niks aan de smaak, wel aan het leed. Ze doen het ook zo in beide links hier bijgevoegd.

Mijn tip voor de bbq: neem vooral een goed formaat. Mijne was nogal aan de kleine kant, dat maakte dat de garing niet helemaal optimaal was in alle delen. Daarnaast zou ik hem niet voorkoken maar wel blancheren. Hier wat tips:
 
Bedankt voor de tips! We hebben ze net op, en het was heerlijk! Zal er onder 'Hot and fast' een draadje aan wijden. Ik heb ze zoals jij zegt met het mes door de kop gehalveerd. Daarna schoongemaakt en meteen op de gril gelegd, eerst direct, daarna een paar minuten indirect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan