BasBQ
Beef en Steak

1e keer brisket

fearlessbastard

Tondelzoeker
Berichten
17
Ik ga voor de 1e keer brisket maken dit weekend.
Op BBQquality heb ik 2000gram besteld en ik wil onderstaand recept gaan volgen.
https://inamood.nl/recepten/bereiding-brisket-op-de-bbq/

Ik ga het vlees inpakken in Butcherpaper - maar nu ben ik benieuwd of dat direct kan of echt pas nadat het vlees 5 uur gerookt heeft.
Op het recept staat dat je het eerst 5 uur moeten laten roken - en daarna de overige 5 uur, inpakt in butcher papier.
Kan je het eventueel ook direct vanaf de start inpakken in butcherpapier - zodat het tijdens het roken ook ingepakt is - of bereikt de rook het vlees dan toch niet zoals geweenst?


het doel is namelijk om de bereidingstijd wat te versnellen dan de aangegeven circa 10 uur.
 
Ik denk dat het roken dan geen zin heeft...

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Eerst roken met een mooie bark te krijgen. Daarna pas inpakken
 
Ligt ook aan de grote van je brisket.
Maar zeker 10 uur.
Moet eigenlijk na berijden nog rusten ,zodat de sappen weer mooi in het stuk trekken
 
Niet knoeien met butcherpaper gewoon dik alu folie gebruiken en eventueel dubbel alu folie
 
Wat ik van butcher papier heb gelezen word dat behoorlijk overschat en geeft geen meerwaarde.
Daarnaast sluit je je vlees veel beter af met alu folie wat weer beter is voor de garing.
Papier ziet er wel stoer uit
 
Ligt ook aan de grote van je brisket.
Maar zeker 10 uur.
Moet eigenlijk na berijden nog rusten ,zodat de sappen weer mooi in het stuk trekken
De brisket is 2300gram - dus best een flink stuk.
De bedoeling is 07:00 kamado aan - en 8 uur de brisket erop. en dan Hopelijk rond 6 uur van de kamado af en 7 uur eten :)
 
Ik heb het nu al gekocht, zal het toch eens proberen hoe het bevalt :)
Daar kun je de kerstkadootjes mee inpakken ;)
Een Brisket van 2300 gram is een redelijk klein stuk.
Je hebt dan of de Flat of de Point een whole packer weegt al snel 4 tot 6 kilo al dan niet getrimd
 
Een brisket van 2300 gram is klein? Haha wauw ik ben echt nieuw in deze wereldšŸ¤£
Maar aangezien ik het butcherpapier nu al heb - waarom zou ik dit niet gebruiken, bepaalde nadelen of enkel de prijs?
 
Wacht maar. Als het goed is komen er steeds meer mensen op de geur af en blijven ze eten. Dan is het echt te klein

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Een brisket van 2300 gram is klein? Haha wauw ik ben echt nieuw in deze wereldšŸ¤£
Maar aangezien ik het butcherpapier nu al heb - waarom zou ik dit niet gebruiken, bepaalde nadelen of enkel de prijs?
Ge-emmer, butcherpaper sluit niet goed af, groot risico dat je kostbare opgevangen vleesvocht eruit loopt, zeker met hanteren (vlees uit de BBQ halen) is het geknoei. Het heeft absoluut geen meerwaarde. "citaat: door butcherpaper wordt de bark zoals het moet" leuk verhaal van inamood maar het klopt niet, BBQ teams pakken bijna allemaal in Alu folie, op een wedstrijd wordt verwacht dat ze een Brisket bereiden zoals het moet anders hadden ze wel thuis kunnen blijven.
De bark wordt gevormd in de periode voor inpakken, het doel van de bark is smaak, die raak je echt niet kwijt door inpakken.
Krokante bark is larie, als de brisket klaar is pakken ze de brisket in en stoppen deze in een koelbox, mocht je dan een krokante bark hebben dan ben je die na de koelbox priode sowiesio alweer kwijt.
Waarschijnlijk bedoelen ze een stevige bark ipv krokant dat 1e klopt die wordt gevormd voor het inpakken de 2e vergeet die maar.

Het is je eerste brisket dat is al moeilijk genoeg, concentreer je op Taste en Tenderness, een brisket wordt snel te droog, focus je daar op, injecteren vind ik een veel belangrijkere stap.


Mocht je bang zijn dat de bark weer zacht wordt dan kun je altijd een bootje maken van Alu folie om je bark wat te laten drogen, heb ik nog nooit gedaan en nog nooit gemist.
 
Ge-emmer, butcherpaper sluit niet goed af, groot risico dat je kostbare opgevangen vleesvocht eruit loopt, zeker met hanteren (vlees uit de BBQ halen) is het geknoei. Het heeft absoluut geen meerwaarde. "citaat: door butcherpaper wordt de bark zoals het moet" leuk verhaal van inamood maar het klopt niet, BBQ teams pakken bijna allemaal in Alu folie, op een wedstrijd wordt verwacht dat ze een Brisket bereiden zoals het moet anders hadden ze wel thuis kunnen blijven.
De bark wordt gevormd in de periode voor inpakken, het doel van de bark is smaak, die raak je echt niet kwijt door inpakken.
Krokante bark is larie, als de brisket klaar is pakken ze de brisket in en stoppen deze in een koelbox, mocht je dan een krokante bark hebben dan ben je die na de koelbox priode sowiesio alweer kwijt.
Waarschijnlijk bedoelen ze een stevige bark ipv krokant dat 1e klopt die wordt gevormd voor het inpakken de 2e vergeet die maar.

Het is je eerste brisket dat is al moeilijk genoeg, concentreer je op Taste en Tenderness, een brisket wordt snel te droog, focus je daar op, injecteren vind ik een veel belangrijkere stap.


Mocht je bang zijn dat de bark weer zacht wordt dan kun je altijd een bootje maken van Alu folie om je bark wat te laten drogen, heb ik nog nooit gedaan en nog nooit gemist.

Super duidelijk,thanks!
Toevallig nog tips en tricks hoe hij niet te droog wordt en hoe ik dat goed in de gaten kan houden? Enkel met de temp. meter?
 
Super duidelijk,thanks!
Toevallig nog tips en tricks hoe hij niet te droog wordt en hoe ik dat goed in de gaten kan houden? Enkel met de temp. meter?
Ik heb voordat ik aan brisket begon veel filmpjes op YouTube gekeken. Zoek even Dennis (Noskos) zā€™n filmpjes erbij. Hij heeft er Ć©Ć©n specifiek over het trimmen en daarna nog Ć©Ć©n voor het bereiden. Je kunt het rustig nalezen op zā€™n site Bbq-nl.com.
 
Terug
Bovenaan Onderaan